BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Dat ziet er allemaal al prima uit!

Je hebt dezelfde oplossing gebruikt voor de montage van je blower als die ik voor mijn uds gebruikt heb, alleen ziet het er allemaal veel mooier uit! Ik ben niet verder gekomen dan een wartel van een elektr. verdeeldoosje die ik in de kogelkraan kan draaien.
Een klepje heb je volgens mij in combinatie met de kogelkraan inderdaad niet nodig, je knijpt immers met de kogelkraan de toevoer al indien gewenst.

Voor de aansluiting op mijn Proq heb ik trouwens een metalen drinkbakje gebruikt waar de fan inzit en daar heb ik dus wel een klein terugslagklepje in moeten maken om te voorkomen dat er lucht aangezogen wordt als de fan niet draait. Dit komt denk ik ook voor een groot deel doordat ik hier simpelweg een koelventilator uit een computer heb gebruikt, met zo'n fan als jij hebt gebruikt (en ik dus ook voor mijn uds) heb je dat probleem veel minder omdat de lucht dan eerst nog een keer "de hoek om" moet gaan.

Ik zal eens even kijken of ik nog wat plaatjes kan vinden.

P5160124.jpg


IMG_5498.jpg


IMG_5500.jpg


IMG_5501.jpg


IMG_20111222_165003.jpg




 
Dit is erg interessant!
Indien het echt van de grond komt ben ik zeker ge?nteresseerd.

structor zei:
Voor de meedenkers wat voor informatie zou je bij een 'run' op willen slaan en wat zou je waar willen zien. Ik plot nu op dit moment alleen de aanmaak datum van je 'run' en de naam van de run. Bij de run mag je tevens de naam van je probes opgeven, deze worden dan vervolgens ook in de grafieken en de 'gauges' weergegeven.

De gauges hoe zouden die moeten schalen?
De pit temperatuur zou die moeten lopen van 0 tot je setpoint?
De foodprobes zou die moeten lopen van 0 tot je alarm punt ?

Of zou je 20 graden er bij moeten optellen en daar het rood moeten laten beginnen?

Moet het setpoint en de alarm waardes nog ergens geplot worden??

Ik heb ook al een scherm waar je vorige 'traces' weergegeven worden, maar deze is nog niet in het menu opgenomen. Ik ben niet echt een designer, dus heeft iemand nog briljante idee?n hoe het beter kan hoor ik het graag.

Zelf vind ik het mooi om in de grafiek ook horizontale lijnen te ziet van de ingestelde waardes (pit- en kerntemperaturen).
*edit* dit is al gemeld en toegevoegd

Wellicht ook een "grafiek" die aangeeft wanneer er geblazen is. Leuk als weetje en handig bij zoeken van oorzaken van problemen, bijvoorbeeld dat de bbq te warm blijft door lekken van lucht.

In de gauches lijkt het mij praktisch om duidelijk aan te geven wat de ingestelde temperatuur is, wellicht een duidelijke groene markering. Zoals ik het nu begrijp is de ingestelde waarde het midden van het oranje gedeelte.



Verder mijn wensenlijstje ;D:
Hierbij heb ik mij niet laten hinderen door kennis maar puur nagedacht over wensen. En bedacht wat er mis kan gaan tijdens barbecue?n. Misschien zijn mijn wensen niet re?el.


Ik wil: (Basisfuncties in mijn optiek)
- De pittemperatuur automatisch laten regelen (uiteraard!  8))
- De gewenste temperaturen instellen en de huidige waardes aflezen via mijn Android (4.2) telefoon en computer.
- Een alarm af laten gaan wanneer de ingestelde kerntemperatuur is bereikt.


Het zou leuk zijn: (met deze opties wordt het een erg mooi en praktisch apparaat)
- Grafieken automatisch generen.
- Een functie die de temperatuur terugbrengt van de pit zodra het vlees de juiste temperatuur heeft.
- Er rekening gehouden wordt met spiekmomenten, waar de deksel van de bbq gaat en de temperatuur fluctueert.
- Een alarm als de pittemperatuur te ver stijgt of te ver terug valt.


Het zou fantastisch zijn: (opties voor het echte WOW!-effect)
- Uitvoer naar excel-bestanden, zodat je zelf makkelijk gegeven kunt bewerken.
- Als de alarmen op telefoon, op de computer ?n bij de barbecue zelf te horen zijn.
- Temperatuur- en andere instellingen op de bbq-unit zelf kunnen veranderen, zodat het ook zonder netwerk werkt.
- Dubbele voedingsmogelijkheden. Dus zowel via netstroom als via batterijen.
- Koppeling met Internet (online gegenereerde plaatjes van grafieken, website, twitter, e-mail, noem maar op)
 
iphone / android kan nu alleen nog via web, maar voor de android ga ik zeker bouwen, voor de iphone moet ik nog even over denken.
???  ???  ???

Kan jij dat ook maken dan Structor ?
WAUW  8)

Mac
 
Even requirements verzamelen:


noskos zei:
Ik wil:
* Binnen de temperatuur kunnen aflezen en kunnen instellen, liefst via computer Browser based lijkt me het meest voor de hand liggend want apps schrijven en aanmelden kost geld en is platform afhankelijk.

Het zou leuk zijn:
Als je grafieken e.d. real time kunt laten genereren en op het forum kan tonen als je bezig bent.
Als je meldingen krijgt via twitter/ email/ sms wat dan ook wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld een bepaalde temperatuur is bereikt.

Het zou fantastisch zijn:
- Als je dat aflezen en instellen op de binnen (control) unit zelf (ook) zou kunnen doen i.v.m. gebruik buitenshuis (denk wedstrijden, meetings e.d.) (dit mag optioneel zijn, of een uitbreiding of wat dan ook, zo kunnen we de prijs van een basis unit laag houden,)
- Als het geheel batterij gevoed zou zijn. Ook weer i.v.m. wedstrijden, er is niet altijd stroom beschikbaar en zo ben je niet afhankelijk.

Haiwatta zei:
Ik wil: (Basisfuncties in mijn optiek)
- Zelf vind ik het mooi om in de grafiek ook horizontale lijnen te ziet van de ingestelde waardes (pit- en kerntemperaturen).
- De pittemperatuur automatisch laten regelen (uiteraard!  8))
- De gewenste temperaturen instellen en de huidige waardes aflezen via mijn  computer.
- De gewenste temperaturen instellen en de huidige waardes aflezen via mijn Android (4.2) telefoon en computer.
- Een alarm af laten gaan wanneer de ingestelde kerntemperatuur is bereikt.
- In de gauches lijkt het mij praktisch om duidelijk aan te geven wat de ingestelde temperatuur is,


Het zou leuk zijn: (met deze opties wordt het een erg mooi en praktisch apparaat)
- Grafieken automatisch generen.
- Een functie die de temperatuur terugbrengt van de pit zodra het vlees de juiste temperatuur heeft.
- Er rekening gehouden wordt met spiekmomenten, waar de deksel van de bbq gaat en de temperatuur fluctueert.
- Een alarm als de pittemperatuur te ver stijgt of te ver terug valt.
- Wellicht ook een "grafiek" die aangeeft wanneer er geblazen is. Leuk als weetje en handig bij zoeken van oorzaken van problemen, bijvoorbeeld dat de bbq te warm blijft door lekken van lucht.

Het zou fantastisch zijn: (opties voor het echte WOW!-effect)
- Uitvoer naar excel-bestanden, zodat je zelf makkelijk gegeven kunt bewerken.
- Als de alarmen op telefoon, op de computer ?n bij de barbecue zelf te horen zijn.
- Temperatuur- en andere instellingen op de bbq-unit zelf kunnen veranderen, zodat het ook zonder netwerk werkt.
- Dubbele voedingsmogelijkheden. Dus zowel via netstroom als via batterijen.
- Koppeling met Internet (online gegenereerde plaatjes van grafieken, website, twitter, e-mail, noem maar op)

Kan gerealiseerd worden
Gerealiseerd
Gepland
Wellicht ooit
In onderzoek


Voor de PID tuning is wellicht de optie van Hiawatta om de ventilator percentages door te geven.

Hierbij nog even een lijstje met dingen waar ik aan werk ga werken:
  • Testen / Debuggen huidige totale setup
  • Kern temperaturen lookup lijstjes
  • Configuratie scherm per persoon (url controller) met:
    • Url waar de bbqcontroller bereikbaar is
    • Persoonlijk api key waarmee de controller resultaten mag uploaden naar de website
    • PID settings onderhoud (met pre-fab instellingen per bbq??)
    • Probe instellingen (met pre-fab instellingen per type nu Maverick ET72, ET372, ikea fantast)
    • Probe labels(met pre-fab instellingen per type nu Maverick ET72, ET372, ikea fantast)
  • creatie formulier voor een bbq sessie toevoegen alarm mogelijkheden (e-mail, twitter?)
  • Optie toevoegen om locaal de controller te laten raporteren / configureren (opschonen van mijn huidige test formulier)
  • Nederlandse vertaling + aanpassen van Engelse labels (goede teksten is niet mijn sterkste punt)
  • android app

Ik moet nog even kijken waar ik dit soort verzamel lijstjes ga bijhouden. Wat is handig de beginpost, of periodiek repliceren in de thread?
 
Bijna al mijn wensen zitter er wel in.

Het zou leuk zijn:
Vrije invoer voor sessie details.
Denk dan aan briketten/kolen setup; verwijzing naar recept (tekst of URL)
Eventueel waardering van het eindproduct/notitieruimte voor verbeterpunten.

Andere (hardware) vraag:
Het is toch wel realiseerbaar op een 57 cm Weber?

 
FelixH zei:
Bijna al mijn wensen zitter er wel in.

Het zou leuk zijn:
Vrije invoer voor sessie details.
Denk dan aan briketten/kolen setup; verwijzing naar recept (tekst of URL)
Eventueel waardering van het eindproduct/notitieruimte voor verbeterpunten.

Andere (hardware) vraag:
Het is toch wel realiseerbaar op een 57 cm Weber?
Bedankt voor je input!

Ik weet dat mensen de commerciele varianten plaatsen zie
Installing the pitmasterIQ iQue 110 on the Weber Kettle
BBQ Guru Adapter for a Weber Charcoal Grill

In de eerste hebben ze de as-la niet gemonteerd (of is een oud model). Bij de tweede variant hebben ze botweg de boormachine gepakt. (Als ik hem ga plaatsen op mijn ketel ga ik voor deze optie)
 
thnx voor beide video's.

De eerste is gewoon niet handig; hoe krijg je bijvoorbeeld de as er uit?
Tweede methode zou ook mijn voorkeur hebben; alleen die tape ziet er niet uit....

Wordt waarschijnlijk een omgekeerd drinkbakje of anders de kogelkraan.
 
FelixH zei:
thnx voor beide video's.

De eerste is gewoon niet handig; hoe krijg je bijvoorbeeld de as er uit?
Tweede methode zou ook mijn voorkeur hebben; alleen die tape ziet er niet uit....

Wordt waarschijnlijk een omgekeerd drinkbakje of anders de kogelkraan.
Ik zou initieel tapen, dan boren, tape verwijderen, hittebestendige verf, dan kogelkraan...
 
Weer een stukje verder. Het configuratiedeel is af.

Even wat plaatjes:
configuration.png


Op het moment dat je alle zaken geconfigureerd hebt en alles opslaat, gaat de website alles klaar zetten om het te versturen naar de arduino. Hier wordt je met een ajax schermpje (de technologie niet de voetbal club) op de hoogte gehouden van de voortgang. Dit scherm moet nog enigszins gepoetst worden, maar het moeilijke stuk is getackled.

Hieronder zie je mijn het voortgang scherm met daar op mijn software matige barbequecontroller, die ik gebruik om te testen. Vanuit de browser vraag je periodiek hoever de controller is, voor elke vraag komt er een puntje bij zodat je nog weet dat er wat gebeurt. Alle geconfigureerde opties worden op het scherm getoond, in het scherm moeten dus nog 3 probes gestuurd worden en dan is de volledige controller geconfigureerd.

configuration_submitToDevice.png


Verder heb ik nog een aantal schermen toegevoegd om kerntemperaturen te beheren, PID voorinstellingen te beheren (ik heb helaas nog geen luxe optimaliseer functie zoals Piet). Ik moet nu de echte software van de controller bijwerken. De huidige software heeft nog geen API key als beveiliging (voor het configureren van de controller en het uploaden van de temperaturen voor het device). Als dat stukje klaar is en ik heb een voeding voor mijn controller kan ik een eerste real live test gaan doen (denk ik).
 
De minimale variant is zo'n beetje klaar. Her en der is het nog een beetje een ductape oplossing, maar dat mag de pret niet drukken.

Op dit moment loopt de eerste maiden run, ik heb geen foodprobes aangesloten aangezien er ook nog voedsel in zit :)

20121230_123441.jpg


Ik heb er nog een ikea fantast naast liggen op het rooster om de temperaturen in de gaten te houden. Ik ben nu bezig met de PID constanten, ik heb hem nu zo ingesteld dat hij in propertional only mode draait, daarmee zou de temperatuur moeten gaan oscilleren.

In de realiteit stookt de fan wel de temperatuur op, echter nu staat de fan al een tijdje uit, maar de temperatuur gaat nog niet omlaag. Ik de deksel er afgehaald om te kijken of er ergens een luchtlek zit en heb de kogelkraan nagenoeg dicht gedraaid...

maidenrun.png


Update: de temperatuur blijft stijgen ondanks dat de fan niks doet, toch maar de waterpan erbij....
 
Gaaf dat je al zover gekomen bent... :)

Ben benieuwd naar de manier waarop je de fantast uitleest.

Wat ik me afvraag:
Geeft de fan in deze constructie niet veel druk op de behuizing van de ketel?
 
FelixH zei:
Gaaf dat je al zover gekomen bent... :)

Ben benieuwd naar de manier waarop je de fantast uitleest.

Wat ik me afvraag:
Geeft de fan in deze constructie niet veel druk op de behuizing van de ketel?

Felix, de fantast ligt er puur bij ter controle. In het witte kastje (de controller) zit een maverick ET372 dome probe. Daarnaast kunnen daar nog 3 voedsel probes geprikt worden de fantast probes kunnen daar dus in, maar nu even niet want ik heb er geen vlees op liggen.

De fan draait draait niet zo hard, de fan kan op zijn max net een kaars uitblazen... Of bedoel je het gewicht, daar ben ik niet zo zenuwachtig over dat is niet zoveel...
 
Helder; thnx.
Ik bedoelde inderdaad het gewicht.
Mooi dat het gewicht meevalt.

succes met de run.
 
Wat gebeurde er bij "waterpan"?
 
Ga je ook nog "Lid Open Detection" inbouwen? De DigiQ weet dat de deksel opengaat doordat de temperatuur plots heel erg inzakt. Hij gaat pas weer blazen als de temperatuur weer langzaam op gaat lopen. Deze stand is aan en uit te zetten.
 
Nosmo zei:
Wat gebeurde er bij "waterpan"?

Ik had er geen waterpan inzitten die heb ik toen er ingezet en een half litertje water bij gevoegd.. Ik ga nog even shoppen voor een "bloempot" ter vervanging

noskos zei:
Ga je ook nog "Lid Open Detection" inbouwen? De DigiQ weet dat de deksel opengaat doordat de temperatuur plots heel erg inzakt. Hij gaat pas weer blazen als de temperatuur weer langzaam op gaat lopen. Deze stand is aan en uit te zetten.

Zit er in, is alleen niet goed geconfigureerd... Daarbij plot ik de gemiddelde fanspeed dus ik weet niet helemaal wat hij realtime doet...

Ik heb het setpoint een kwartier geleden tien graden verlaagd en inmiddels is het setpoint bereikt. Ik wordt hier toch wel een beetje blij van. Tegelijkertijd merk ik dat ik nog wat dingen mis in de website, ik kan tijdens een run niet het setpoint aanpassen. Ook de andere parameters zijn niet individueel aan te passen, dit is voor een probeer run licht onhandig. Gelukkig heb ik nog het windows programma wat ik gebruikte om te testen. Ook de fan resultaten doe ik nu met het handje in de foodprobe 1 plaatsen, dit moet beter.

[edit]
Ik zit nog wat na te denken, kan je ook zand in de waterpan doen ter demping van de schommelingen? En die run away naar 130 graden is die nog op een andere manier te redden? De controller kan daar niet zoveel doen, ik heb daar de kraan verder dicht gedaan alleen branden er toen al te veel kooltjes hoe had ik dat anders kunnen oplossen??
[/edit]
 
Alles wat warmte opneemt en weer afgeeft kan je in principe gebruiken dacht ik. Uiteraard moet het wel vuurvast zijn ;D. Zelf heb ik alleen nog maar water gebruikt in mijn WSM, maar heb gelezen over inderdaad aardewerken schaal en ook zand.
Zand schijnt lastig op te ruimen zijn als je daadwerkelijk barbecuet.

En dat de temperatuur op blijft lopen betekend volgens mij dat het vuur nog te veel lucht krijgt en dus blijft verwarmen.
Mijn WSM is behoorlijk lek, maar dit was tot nu toe voor mijn geen probleem. Dus ik heb er nog niets aangedaan anders dan de deur ondersteboven plaatsen. Dat sluit bij mij beter af.
Er zijn vuurvaste pakkingen te koop om alles beter af te sluiten. Geen ervaring mee.
 
structor zei:
En die run away naar 130 graden is die nog op een andere manier te redden? De controller kan daar niet zoveel doen, ik heb daar de kraan verder dicht gedaan alleen branden er toen al te veel kooltjes hoe had ik dat anders kunnen oplossen??

Lijkt erop dat je PID waardes nog niet helemaal optimaal zijn. Een te grote overshoot lijkt op een te grote P waarde (zo even uit m'n hoofd, heb de theorie niet meer helemaal paraat). De fan zal dus al eerder moeten terug schakelen.
 
Mijn PID waarden was ik mee bezig...  Maar bij de 130 uitschieter was de fan al geruime tijd uit...

Ik had een uurtje geleden ook weer een temperatuuroploper van 100 naar 104, waterpan leeg en fan uit.

maidenrun2.png


De oplopende waarde die je nu ziet, komt omdat ik hem naar 110 aan het regelen ben, de laatste fan waarden zijn niet ingevuld (dat is nog handmatig werk en dat piekje is omdat google 99 naar 0 niet lekker kan fitten met een polygoon)

De verklaring van Haiwatta komt redelijk op mij over. Of moet ik de topvent verder dicht doen, die heb ik altijd vol open?

Voor de PID tuning volg ik https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/PID-Tuning, maar ik had tussen 3 en 4 uur de P op 8, 16, 32, 50 staan met weinig verschil.. Mijn gevoel is dus dat ik teveel lucht krijg en daardoor water nodig heb, waardoor de P gevoeligheid omlaag gaat... Klinkt dit redelijk??
 
Terug
Bovenaan Onderaan