BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

ben systeem-netwerkbeheerder op een school.
doe dus veel met server.
Webspace kan ik ook wel aanbieden ( kosteloos )
ben nieuw, en weet niet of ik nu al een bbq controller nodig heb. maar zeker in de toekomst wel.
en aangezien ik veel soldeer/mod aan xboxen en wii's en ik het leuk vindt om dingen te maken, is een bbq controller zeker een leuke bezigheid.

hoor graag wat ik voor iemand kan betekenen.
 
even net snel zitten zoeken voor mijn raspberry pi thermometer...
en schijnt dus kinderlijk eenvouding te zijn : http://www.flickr.com/photos/davidmam/7351822700/#
de onderdelen heb ik op school wel liggen dus zal die maandag is bij elkaar rapen.
dan zoeken naar een goede sensor die gebruikt kan worden om de temp te meten.
en kijken hoe de temp gereguleerd kan worden door een fan...

en dan is alles mogelijk. apps voor apple/android/website/ etc....
 
En toen ging de deurbel

20121124_105526.jpg


Zo nu kunnen we de probes netjes gaan aansluiten. Voor de zekerheid ook de mannetjes jacks meebesteld, omdat de ET-372 volgens sommige berichten wat langere connectoren gebruiken dan de standaard audio jacks. Ik heb ook nog wat extra weerstanden laten meekomen in de 10k-56k range, voor het eventueel verschuiven van de optimale temperatuur range. Als laatste nog wat dikkere draden besteld, ik ga de voeding en de draden van de fan nog door deze vervangen. Dat zal met de huidige fan niet nodig zijn, wellicht ga ik in de toekomst nog een zwaardere fan er op aan sluiten en dan is daar maar rekening mee gehouden. Hopelijk vanavond wat tijd om dit af te ronden.
 
Wat extra weerstanden zegt hij dan :D
 
genoeg speelgoed om mee te spelen :D

wat is een goede thermometer/sensor...
want ik moet er nog 2 bestellen, en zou graag willen weten welke goed zijn...
 
Zo weer een stapje dichter bij.

Alle connectoren op een rijtje, van links naar rechts zie je de fan connector, dan een ledje (die ik last minute toegevoegd heb om het extra indrukwekkend te laten lijken) vervolgens de aansluitingen voor de foodprobes en de pitprobe. (o ja ik heb het kastje nog niet schoon gemaakt je ziet dus nog lekker potloodvegen zitten  :-[)
CameraZOOM-20121124211657485.jpg


Even vanaf de andere kant, het 'montage' bordje, deze is bedoeld om de extra's buiten de jeenode op te solderen en zijn voornaamste rol is om de jeenode straks fijn vast in het kastje te hebben. De pinnetjes die je naast elkaar ziet wordt straks de jeenode (het mini computertje) straks op geklikt.
CameraZOOM-20121124211719211.jpg


Even vanaf boven gezien, om te laten zien dat het voornamelijk draadjes spagetti is en qua elektronica geen biet voor stelt. Je kunt hier ook goed zien wat een proto-printplaatje is. Dit is een plaatje epoxy met daarin allemaal gaatjes waarvan paartjes van 3 aan elkaar verbonden zijn.
CameraZOOM-20121124211929938.jpg


Volgende stappen zijn de boel even doormeten of alles goed op elkaar aangesloten zit. Vervolgens met hotglue alles nog vaster op zijn plekje monteren. En dan zou er in principe getest kunnen worden, ware het niet dat ik nog geen konijn van zijn bakje beroofd heb.

kloenie zei:
wat is een goede thermometer/sensor...
want ik moet er nog 2 bestellen, en zou graag willen weten welke goed zijn...
Voor wat? Ik ga hier voor het voedsel en pit vervangings probes van Maverick op toepassen, dit zijn thermistors of even gemakkelijker een temperatuursafhankelijke weerstand. Ik ga ook de ikea probes nog even proberen, dit zou een nog mooiere optie zijn. Deze zijn namelijk veel goedkoper dan de Mavericks. In het oorspronkelijk heatermeter ontwerp zit ook nog een ntc-tje om de buitentemperatuur te meten, je zou hier ook een ds1820 voor kunnen pakken.

noskos zei:
Wat extra weerstanden zegt hij dan :D
Weerstanden kosten geen drol en het is altijd wel makkelijk om hier wat extra van te hebben.
 
voor mij is het ook allemaal abacadabra, maar vind het knap als je dit kan
 
Dus als ik het goed begrijp, schuif je straks een jeenode op dat printje en dat is het.... Die Jeenode lult met je netwerk en al het rekenen gebeurd verder daar...

eeeh duH en dan is er een kastje binnen dat het rekenen voor zijn rekening neemt...
 
Ik zat net nog even de connectoren van de ET-372 te vergelijken met de 2.5mm jacks....

CameraZOOM-20121124220400212.jpg


Bij de heatermeter zijn dus wat klachtjes over deze probes, ik begin me af te vragen of dit hier mee te maken heeft. Ik ben in ieder geval blij dat ik de jacks bij besteld heb, ik knip de originele er wel af en zet er wel een lekker passende variant aan vast. Voor de mensen die willen gaan bouwen is dit dus duidelijk iets om rekening mee te houden.

Leo zei:
voor mij is het ook allemaal abacadabra, maar vind het knap als je dit kan
Hij doet het nog niet hoor  :eek:, pas als ik mijn eerste PP hiermee gemaakt heb is hij af....

noskos zei:
Dus als ik het goed begrijp, schuif je straks een jeenode op dat printje en dat is het.... Die Jeenode lult met je netwerk en al het rekenen gebeurd verder daar...
Dat is correct. Zoals je ziet is het qua elektronica niet eens zoveel spullen om (4 weerstanden voor de probes, 1 fet, 1 diode en 1 condensator voor de fan), om een dergelijke controller te bouwen naast de jeenode / arduino.

 
thanxs,

Ik heb geen thermometer/probes.
Maar er zijn er zat die te koop zijn en deze zijn makkelijk op de raspberry pi aan te sluiten en uit te lezen.
heb al een DS18B20 besteld, had al iemand gevonden die deze gebruikt heeft en met een 4 regel code kon uitlezen.
Als het goed is maandag in huis, kan ik ook op de rasp aansluiten en testen.

en dan lees dat je ook een ikea probe kan gebruiken... dus er gaat een lampje branden..... want wij hebben een ikea oven... en daar hebben we een ikea thermometer bij gekregen.. alleen niet degene die na even zoeken op dit forum ook tegen kwam.
ik heb deze : http://4.bp.blogspot.com/-p78jvc0qvzI/TpNFGv26ClI/AAAAAAAAB7M/i0dxWSnD5_U/s1600/IMG_0672.JPG
Maar neemt niet weg dat ik er dus 1 heb en dus al kan gaan testen :D
Morgen maar is de schuur in even aan de "motor" werken( me vrouw wordt gek als ik weer een project opstart hehehe )

leuk om dit soort projecten te zien :D
 
noskos zei:
Dus als ik het goed begrijp, schuif je straks een jeenode op dat printje en dat is het.... Die Jeenode lult met je netwerk en al het rekenen gebeurd verder daar...

eeeh duH en dan is er een kastje binnen dat het rekenen voor zijn rekening neemt...
Nee je had het in eerste instantie goed...

Het kastje binnen doet feitelijk alleen de RF signalen omzetten en beschikbaar maken via een mini webserver. Dat kastje doet niks qua rekenen.

De bbq-controller is volledig stand-alone te gebruiken. Even afgezien van het feit dat je dan geen setpoint kunt instellen of initieel je probes even van de juiste ijkwaarden voorzien.

Daarom riep ik een tijdje geleden ook, je zou er wellicht ook iets van een bluetooth chip aan kunnen knopen en dan via je telefoon bedienen... Zonder tussen komst van een tweede kastje...

Edit:
Even een snel plaatje ter verduidelijking, dit is ongeveer waar ik op mik (ik heb de primaire verantwoordelijkheid van de bbqcontroller er ook even in getekend)
bbq_overview.png
 
Twee versies? Bluetooth voor de wedstrijden en de andere voor thuis?!? ;) Of zou het samen kunnen in ??n kastje omschakelbaar? Of met een plugin module? Just brain stromin'.
 
noskos zei:
Twee versies? Bluetooth voor de wedstrijden en de andere voor thuis?!? ;) Of zou het samen kunnen in ??n kastje omschakelbaar? Of met een plugin module? Just brain stromin'.

Geen idee of er nog genoeg vrije pootjes in de bbqcontroller zijn en of het gaat passen qua geheugen. maar hier hebben ze een demo. Je zou wellicht een derde kastje bij moeten plaatsen ter vervanging van de masternode... Dan kan het zeker,
http://norduino.robomotic.com/jeenode-bluetooth-test/

Op zich vind ik het ook mooi om het modulair te houden. Je zou ze dan ook beide kunnen gebruiken tegelijkertijd.

Edit:
Ik zit nog even verder te kijken. Maar de bluetooth uitbreidingen zijn gewoon beschikbaar als serieel, dat gaat dus gewoon lukken denk ik. Wellicht kan de bestaande seriele code zelfs gebruikt worden...

hier kun je zo'n module kopen
http://www.emartee.com/product/42000/Smart%20Bluetooth%20Module%20With%20Shield?Master
 
OK, hierbij mijn lijstje, zoals je voorstelt is dat het handigst om een overzicht te krijgen.

Ik wil:
Binnen de temperatuur kunnen aflezen en kunnen instellen, liefst via computer, iPhone, iPad etc. Browser based lijkt me het meest voor de hand liggend want apps schrijven en aanmelden kost geld en is platform afhankelijk.

Het zou leuk zijn:
Als je grafieken e.d. real time kunt laten genereren en op het forum kan tonen als je bezig bent.
Als je meldingen krijgt via twitter/ email/ sms wat dan ook wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld een bepaalde temperatuur is bereikt.

Het zou fantastisch zijn:
- Als je dat aflezen en instellen op de binnen (control) unit zelf (ook) zou kunnen doen i.v.m. gebruik buitenshuis (denk wedstrijden, meetings e.d.) (dit mag optioneel zijn, of een uitbreiding of wat dan ook, zo kunnen we de prijs van een basis unit laag houden,)
- Als het geheel batterij gevoed zou zijn. Ook weer i.v.m. wedstrijden, er is niet altijd stroom beschikbaar en zo ben je niet afhankelijk.
 
Volgens mij moet alles wel te regelen zijn via de arduno of rasp of bbq zelfbouw controller.
Ga morgen is testen met de ikea probe...

Hoe denken jullie het te gaan regelen met de Fan ?
wanneer die aan of uit moet ?
is dat ook gewoon een een plus en een min op zo'n fan ?
is het een soort van pc fan maar die blaast de lucht naar de zijkant ?
Want heb genoeg fans liggen kan ik morgen ook even testen.
 
Thanxs, ga lekker lezen. en vanmiddag is een test opstelling bouwen.
 
je kan ook Xbee als communicatie platform gebruiken.
je doet dat serieel out op de meet node en op een pc kan je serieel in lezen.

lezen van dome temp lijkt eenvoudig met k type thermocouple.
lezen van kerntemperatuur met de ikea fantast zou erg makkelijk zijn.
 
FelixH zei:
je kan ook Xbee als communicatie platform gebruiken.
je doet dat serieel out op de meet node en op een pc kan je serieel in lezen.

lezen van dome temp lijkt eenvoudig met k type thermocouple.
lezen van kerntemperatuur met de ikea fantast zou erg makkelijk zijn.

Het idee van bluetooth is dat je dat rechstreeks kan oppakken met je telefoon. Je kunt dan feitelijk je telefoon als bedieningsapparaat gebruiken.
Het idee van de brug via die RF modules naar de masternode met webserver is, dat je ergens op een centrale server de logging kunt doen. Je hoeft dan niet een pc aan te laten staan.

Xbee is een fantastisch communicatie platform, maar prijzig en mijn ervaring is dat de range een beetje beperkt is en je dus een behoorlijk mesh moet hebben liggen in je huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan