BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Heb je dit probleem ook als je maar 1 probe hebt aangesloten? Als de tip/ring omgedraaid zijn bij een van de 2 probes, en ze liggen tegen elkaar aan, dan werkt het niet goed, dan geeft een van de 2 "nul" aan. Wat ook niet werkt is als het signaal aan de buitenkant zit. Dan gaat hij waardes middelen als ze tegen elkaar aan liggen.
 
Ik heb op dit moment nog enkel met 1 probe tegelijk getest... Deze aangesloten als pitprobe zeg maar (volgens de Jeenode dan).
Daarnaast wil ik mijn Maverick probes ook nog gewoon op de maverick zelf kunnen gebruiken, dus voel er daarom ook weinig voor om er een ander stekkertje op te zetten om dit probleem te omzeilen ;)

Omdat het kastje toch nog gewoon open ligt dacht ik eigenlijk dat ik wel kon zien wanneer de Maverick probe er goed in zou zitten... Maar of het luistert wel heel nauw, of er iets iets anders mis in mijn code of circuit. Maar aangezien de Ikea wel weer waarden geeft lijkt dat toch ook weer niet het geval?

In eerste instantie had ik gewoon in gedachten om een aantal Ikea probes te halen, en de ntc te vervangen, maar die ntc's zijn bij Conrad al ruim een half jaar niet meer in het assortiment en ook elders heb ik ze nog niet kunnen vinden. Dus dan toch maar voor andere probes gaan en die maar vast gaan bestellen misschien. Kan ik dan het beste die van de ET73 nemen (ipv ET732) of zijn er nog betere alternatieven als er toch gekocht moet gaan worden?
 
Rocker zei:
Ik heb op dit moment nog enkel met 1 probe tegelijk getest... Deze aangesloten als pitprobe zeg maar (volgens de Jeenode dan).
Daarnaast wil ik mijn Maverick probes ook nog gewoon op de maverick zelf kunnen gebruiken, dus voel er daarom ook weinig voor om er een ander stekkertje op te zetten om dit probleem te omzeilen ;)

Omdat het kastje toch nog gewoon open ligt dacht ik eigenlijk dat ik wel kon zien wanneer de Maverick probe er goed in zou zitten... Maar of het luistert wel heel nauw, of er iets iets anders mis in mijn code
In eerste instantie had ik gewoon in gedachten om een aantal Ikea probes te halen, en de ntc te vervangen, maar die ntc's zijn bij Conrad al ruim een half jaar niet meer in het assortiment en ook elders heb ik ze nog niet kunnen vinden. Dus dan toch maar voor andere probes gaan en die maar vast gaan bestellen misschien. Kan ik dan het beste die van de ET73 nemen (ipv ET732) of zijn er nog betere alternatieven als er toch gekocht moet gaan worden?

Als je probes wilt bestellen is dit een aardig adresje http://maverickhousewares.bigcartel.com/product/et-72-73-high-heat-6ft-food-probe. Mooie prijs en geen verzendkosten, ik had ze binnen twee weken in huis.
 
Zo.. dat is snel :) Vorige week vrijdag besteld, en vandaag de maverick probes in huis... :)
Echter qua waarden geeft mijn breadboard schema nog altijd vreemde waarden. Het is hier in huis toch zeker geen 11F, dat durf ik wel te garanderen zonder het na te meten ;)
 
Weer wat kleine stapjes verder... Mijn metingen geven nu correcte waarden weer... Kennelijk was de helft van mijn 10K weerstanden geen 10K, maar slechts 1K, het verschil was aan de buitenkant echter niet te zien:

6F07F5BE-ECA6-412E-8BBD-ECB132F368B1.jpg

De bovenste is 1K, die onderste 4 zijn 10K

Daarnaast viel het me op dat waarden die ik instelde in code, niet echt leken te veranderen tijdens het runnen... En dan heb ik het over de waarden in de storage.cpp, bijvoorbeeld de DEFAULT_CONFIG:
Code:
DEFAULT_CONFIG PROGMEM = 
{ 
	EEPROM_MAGIC,  // magic
	110,  // setpoint
	6,  // lid open offset %
	240, // lid open duration
	{ 4.0f, 3.0f, 0.01f, 5.0f },  // PID constants
	false, // manual mode
	100,  // max fan speed
	'C'
};
Standaard staat deze op 225F, maar ik wilde mijn temps in C zien en een setpoint van 110 in dat geval... Echter gaf mijn serial output nog altijd gewoon 225 en temperaturen in F aan. Nu stond in de setup() de Storage::eepromLoadConfig(bool) op false, waardoor hij niet de default config pakt.. Toen ik deze naar true forceerde kreeg ik hierin wel ineens de waarden in C en een setpoint van 110... Het is me echter nog een raadsel waar hij dan zijn config waardes vandaan heeft gehaald, want ik zie zo snel geen andere defaults in de code staan.. En 225 klinkt mij niet echt als random, dus hij moet het ergens vandaan halen als het niet via RF binnen komt van de masternode...
Voorlopig kan ik hier echter wel even mee leven :)

Maar, nu nog de laatste hobbel... Mijn serial output stopt er telkens na een ronde of 10/15 mee:
Opening port
Port open
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.8,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.8,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.7,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.8,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.8,U,U,U,100,100,0
HMSU,110,20.8,U,U,U,100,100,0
Hierna stopte de output...
Ik ben vervolgens wat gaan tracen, en het bleek dat hij doorliep als ik de pid.doWork() uit commentarieerde.. Dus in die functie gaan spitten en wat println's toegevoegd. Toen viel het op dat hij altijd rond de 40.000 milliseconde stopte.. Nog wat code eruit, maar niet kunnen vinden wat dat dan is... Uiteindelijk in de loop weer wat aan het strippen gegaan, tot ik enkel een loop() overhield die een println(millis()) doet en een delay van 50ms:
Code:
void loop()
{
	{  
		Serial.println(millis());
		
	}
	delay(50);
}
Telkens rond de 40800ms houdt hij er mee op...  407xx print hij nog (met xx > 50), maar dan niks meer. De jeenode loopt dus vast op de millis functie, nog geen idee waarom (soldeerfoutje? iets met het crystal?), dus maar eens op internet speuren
 
Emiel had het er al over dat iemand anders hier ook tegenaan gelopen was... Hij meende te herinneren dat het iets met de usb-bub te maken had?? Als je het weer weet hoor ik het graag! :D
 
Iets gevonden, als het goed is heeft Emiel de geupdate code ook weer terug gehad :)


nee dit is een potentieel probleem, dit moet even gefixed worden
de eerste keer dat er een timercallback komt lijkt de boel vast te lopen
Emiel
?
10-08-13 21:11
dit is voor mij idd ook even hogere wiskunde
10-08-13 21:14
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Zou je in de TimerCallback beide rf12_sendStart regels kunnen wegquoten?
Hmm vervelend dat ik deze bug zelf niet kan reproduceren
Emiel
?
10-08-13 21:16
jep, uploading
20x
10-08-13 21:17
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
What???
Emiel
?
10-08-13 21:18
ja weird
10-08-13 21:19
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Het is net of de TimerCallback dan de veroorzaker is
Emiel
?
10-08-13 21:19
ik kan nog even kijken of ik nog ee jeenode heb slingeren die ik even kan misbruiken
misschien is het exemplarisch
10-08-13 21:19
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Wellicht zouden we hier om heen kunnen werken door deze code niet in een timer interrupt te plaatsen, maar bijvoorbeeld in de code die de HMSU regels uitspuugd...
Niet mooi, maar even kijken of dat helpt
Emiel
?
10-08-13 21:21
ik snor ook even een andere jeenode op, wie weet..
ben even de sketch in een andere jeenode aan het blazen
10-08-13 21:24
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Ok als het daar optreedt heb ik nog een probeersel
boven in de file grillpid.cpp onder de #include "Storage.h" de volgende include toevoegen:
#include "WirelessComms.h"
Emiel
?
10-08-13 21:27
aarch.. die is weer een jeenode die niet met win7 geupload wil worden
10-08-13 21:27
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Dan vervolgens de regel: void GrillPid::status(void) const opzoeken
en onder aan deze methode de volgende regel toevoegen:
wirelessComms.TimerCallback();
En dan natuurlijk wel de twee timer1 regels uit!
Emiel
?
10-08-13 21:28
Serial.print(getFanSpeed(), DEC);
Serial.print(CSV_DELIMITER);
Serial.print((int)FanSpeedAvg, DEC);
Serial.print(CSV_DELIMITER);
Serial.print(LidOpenResumeCountdown, DEC);
      wirelessComms.TimerCallback();
10-08-13 21:30
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Jup die
In wireless comms even de timer1 interrupt handler uit zetten
Emiel
?
10-08-13 21:30
ja done
geupload
10-08-13 21:31
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
dan lopen we dezelfde code welliswaar veel te vaak maar dat kunnen we dan regelen met de tripCount variabele
Emiel
?
10-08-13 21:31
nu loopt ie door
10-08-13 21:32
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Ok laten we hem zo even staan, wellicht moeten we straks de regel:
if(++tripCount<40) return;
Emiel
?
10-08-13 21:32
holy shit
HMSU,27,23.0,22.5,U,U,16,16,0wcomms T callback
0|2|2|2|16|167|179|65|0|0|192|127|0|26|184|65|0|0|192|127|
HMSU,27,22.7,22.2,U,U,19,16,0
10-08-13 21:32
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
vervangen door:
if(++tripCount<800) return;
Emiel
?
10-08-13 21:32
de callbacks komen nu idd wel
10-08-13 21:34
Jan-Jacob Bakker
Emiel Metselaar
Dan is het dus de timer1 callback die het probleem veroorzaakt
Dan moet ik eens even in de specsheet duiken om te kijken of die timer1 ook iets met een fysieke pin doet...
en dan zouden we even moeten kijken of daar iets aan vast hangt (en bij mij niet)
Emiel
?
10-08-13 21:36
volgens mij heb ik alles 1 op 1 hetzelfde
op de weerstand voor de led na
R5 was dat uit mijn hoofd
 
Ik dacht eerst even... maar waarom gaat hij dan op enkel de millis() functie in de loop ook al fout dan, maar bij nader inzien lijkt het inderdaad om hetzelfde te gaan... de callback wordt tijdens de setup geinitialiseerd natuurlijk, en wanneer deze plaatsvind kan hij de simpele loop nog steeds verstoren...

Ik heb de waarde van de tripcount even snel op 100 gezet om te testen, en nu loopt mijn code inderdaad 100 seconden door, ipv 40 ;)
Morgen even verder ernaar kijken om het definitief te fixen, ik vind het nu wel weer mooi geweest eigenlijk :D
 
OKay... ik kon het toch niet laten om verder te gaan... Maar dit was hem inderdaad! De code loopt nu gewoon door! :)
[me=Rocker]is happy![/me]
 
En aangezien de code nu netjes doorliep dus, ben ik van het weekend maar verder gegaan met het solderen van de printplaat...
7fce0e86-18cf-41f8-85e6-a177a159636a.jpg


Aangezien ik een printplaat heb met enkel eilandjes mocht ik dus ook nog wat banen trekken:
B1F1E27D-F6D3-4B10-9507-A36DF5C570CD.jpg


Ik pak dus 2x 3.3V af van de headers. Rechts zijn een tweetal voedingslijnen getrokken waar ik de 12V straks op aansluit.. Vandaar een Gnd en een Pwr naar de header. Nu nog alles doormeten en kijken of het klopt, maar eerst even uitzoeken hoe dat werkt :D Diodestand en even puzzelen dus ;)
 
Rocker zei:
Kan ik dan het beste die van de ET73 nemen (ipv ET732) of zijn er nog betere alternatieven als er toch gekocht moet gaan worden?

Interessante vraag voor mij, waar ik nog geen antwoord op voorbij heb zien komen volgens mij. Ik heb zelf een ET-733, kan ik die probes gewoon gebruiken op een HM 4.1 (is nog in bestelling)? Ik ging er eigenlijk van uit dat dit probleemloos werkt...
 
Mocht dat een nieuwe probe zijn met een andere karakteristiek, en er zijn nog geen gegevens over bekend, dan zal dat vast op korte termijn wel komen. En anders doe je het zelf.
 
Het probleem met de ET732 probes is dat de stekkers net iets langer zijn dan die van de ET72/73 of een Ikea Fantast.. Qua waarden uitmeten werkt het allemaal wel dus, maar je moet goed opletten dat je hem niet tever erin prikt, want dan maakt hij sluiting.

Echter bleek dat mijn code wijizingen telkens uberhaupt niet werden gepakt, doordat de DEFAULT_CONFIG niet werd gezet... Wel even interessant om mijn ET732 nu weer even eraan te hangen om te kijken of de meting nu dan wel goed gaat ;)
 
Vanavond de bedrading aangesloten op de case en hem weer even aan de pc gehangen om uit te lezen: http://bbqcontroller.blogspot.nl/2014/02/bedrading-aansluiten.html
Vreemd genoeg geven probe 3 en 4 een 'U', terwijl ik er wel een probe aan heb hangen. Echter bij een eerste doormeting van de printplaat + bedrading leek alls in orde.. Nog even uitzoeken dus!

F39F508D-904D-4347-9653-19DA6BF9F154.jpg


Nevermind... Toch een verbindingsfoutje bij het solderen... Als je goed kijkt naar de 3.3V lijn in mijn vorige post, dan zie je dat 1 van de 2 niet verbonden is met de header... Morgen even fixen en kijken wat hij dan geeft ;)
 
Inmiddels is alles aan elkaar gesoldeerd, en werken alle 4 de probes ook:
2014-02-27073129.jpg


Echter... Mijn fan blijft altijd draaien, ook al is de temp hoger dan de ingestelde temp en staat de fanspeed volgens de logging op 0, ik zie geen verschil in fanspeed:
Code:
HMSU,15,19.8,U,U,U,0,0,0
HMSU,15,19.8,U,U,U,0,0,0

Mijn vermoeden is dat ik onderstaande instructie toch verkeerd begrepen heb..
Sluit nu de voedingsdraden aan op het voedingschasis deel. Ik heb de voedingsdraden helemaal naar de rechterkant gebracht, daar waar de FAN control zit. De blauwe draad sluit je aan op de pin van de condenstator met het streepje. De andere blauwedraden moeten hiermee verbonden zijn! Let dus op dat de gnd van de jeenode hier ook mee verbonden zit!

De rode draad van de voeding sluit je aan op de diode aan de kant waar de witte band zit. Vervolgens soldeer je nog een rode draad hieraan vast en deze breng je naar de FAN chasis pin. Tenslotte zorg je nog dat vanaf dit punt een draad richting de power pin. Ik heb een draadje gesoldeerd van dit punt naar de meest rechtse pin op H4. (staat niet op het stikkervel).

Dit is mijn aansluiting aan de onderzijde, waarbij ik even wat lijntjes heb getekend om de boel te verduidelijken... althans, dat is wel de bedoeling :D
2014-02-23170431-3.jpg

Zoals in mijn aansluiting is te zien is de Gnd van de fan verbonden met de Gnd van de voeding en de 12V van de fan met de 12V van de voeding... Gevoelsmatig had ik vooraf al zoiets van.. klopt dat wel, wordt de hele fancontrol dan niet gebypassed, maar ja... met 0,0 electro vaardigheden en kennis had ik nog zoiets van... het zal wel :) Groen is dus de FET en geel de condensator

Maar waar zit mijn interpretatie fout? Ik ga ervan uit dat ik de 12V of de Gnd van de fan los moet halen en ergens anders in het schema vast moet zetten, maar waarop?

Mijn vermoeden is dat ik de Gnd los moet halen en deze aan de andere kant van de diode moet verbinden, klopt dat?? In dat geval is de Gnd van de fan verbonden met de diode (zwarte kant), de middelste poot van de FET en de condensator..
 
Stoer man! Bij mij waren het ook steeds kleine stapjes die uiteindelijk hebben geleid tot een gereed product. Ik heb wel veel hulp nodig gehad; zonder handigheid of electronica achtergrond is het een zwaar traject.


Zelf heb ik maverick probes besteld omdat ik problemen krijg als ik 2 ikea probes aansluit. 1 gaat prima (dome). Maar als food1 erbij komt dan is het hommeles...


Anyway: mooi dat je zover gekomen bent.  Wanneer is de testrun geplanned? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan