BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Ik ga nu zo snel mogelijk een constructie maken om de fan op mijn wsm te kunnen monteren, hopelijk kan ik van het weekend even langs de bouwmarkt daarvoor... En dan snel eens in real testen!
De masternode moet nog gebeuren trouwens, maar goed.. even aan de usb om de temp in te stellen en daarna kan ik hem ook runnen, ik heb dan echter geen mooi grafiekje ofzo ;)
 
Fan constructie was het minste. Leeg snoepblikje van de lidle, gat erin, schroefdraad en n beetje lijm. Succes !!
 
Ik had een iets meer fancy oplossing in gedachten in eerste instantie, maar als je dan alles bij elkaar op gaat tellen gaat het ook al aardig oplopen zie ik! Heb nu een leeg knakworsten blikje gepakt waar ik even een gat in sla voor de fan en deze dan verbind...  Dan kan ik in elk geval verder en zie ik wel even hoe ik het e.e.a. uiteindelijk ga doen zodat het ook makkelijk en snel te koppelen is... :)

Dacht ik vanmorgen alvast maar even mijn tweede jeenode te gaan solderen, blijkt ineens dat ik 4 condensatoren (?) C1-C4 mis, balen:
3A7702DF-1C55-40B0-86C7-56DBBCDD6391.jpg


De rest maar alvast gesoldeerd nu, en even kijken of ze die nog op kunnen sturen oid..
 
Balen!
 
ziet er wel heel gaaf uit.
mooi project
 
Que service is het dik in orde bij Jeelabs... ik had ze maandag gemaild met een fotootje erbij dat ik die 4 capacitors mistte, en kreeg al vrij snel daarna een bericht terug dat ze die op zouden sturen, en een 3,- discount code die ik bij een volgende bestelling kon gebruiken. Aangezien ik toch alweer wat na zat te denken over een 3e Jeenode, maar aangegeven dat ze die caps daar dan wel bij konden doen, scheelt weer wat verzendkosten en verpakkingsmateriaal tenslotte...
Dus ik heb van de week gelijk weer een nieuwe bestelling geplaatst. Omdat ik zag dat er bij de EtherCard vergelijkbare caps zaten, toen ook gelijk maar even gevraagd of die inderdaad identiek waren (kon daar verder niks over vinden), dan kon ik die nu tijdelijk wel even gebruiken voor de Jeenode, was mijn gedachte... :)
En ook daar kreeg ik al snel een uitgebreid antwoord op terug, die zijn dus inderdaad identiek, dus vanavond kon ik de rest van de Jeenode solderen...
Helaas geeft een upload van een BareMinimum sketch een "not in sync: resp-0x00" error :( Geen idee waarom, bord staat op Uno ingesteld en de juiste com... hopelijk geen soldeer foutjes dus!
Lekker suf... Ik had de microcontroller verkeerd om in zijn socket gezet  8-} Nu kan ik mijn sketches uploaden dus...
Heb de masternode er al even op gezet, maar de seriele monitor geeft enkel nog wat init's (wcomms InitDoConfigureREGISTERMSGS), ik krijg nog geen RF output binnen vanaf de controller... nu weet ik niet of dat door de zendende of door de ontvangende kant komt ;)

En om mezelf wat tijd te geven om na te denken over een definitieve oplossing om de fan te connecten, heb ik de "knakworst-methode" nu eerst maar gedaan :D Gat in het blikje geknipt, twee gaatjes erin geslagen en een draadeind bij de bouwmarkt gehaald:
2014-03-05151142.jpg

2014-03-05151214.jpg

2014-03-05151254.jpg

2014-03-05152625.jpg

2014-03-05153920.jpg


Het blikje is exact even groot als de ventilatie-draaischijf van de WSM, dus hij komt ook niet tegen het emaille aan, wat de kans op beschadigingen verkleind. Is dus een kwestie van draadeind door een opening (twee in dit geval) en hij klikt erachter vast door dat veer-ding-waar-ik-de-officiele-naam-niet-van-weet, vervolgens het blikje over de andere kant schuiven en vastzetten.
 
vergeet niet een trekontlasting te maken voor de fan.
als je deze niet hebt is het wachten totdat je de draden los trekt.

je kan de communicatie tussen de nodes ook even testen met de demosketch van jeelabs.

 
Ik zal er inderdaad nog even een ty-rap omheen binden als trekontlasting.

Voor wat betreft de zendende node, deze heeft al eerder RF communicatie gehad toen ik er een paar maanden geleden mee bezig was... Dit was toen ook met de demo sketch... Maar ik ga ze gewoon allebei even aan de pc hangen (de controller had ik nu los op 12V draaien) om te zien of hij wat uitstuurt met de controller sketch.

't Was gisteravond echter tijd om te stoppen, maar ik was allang blij dat ik de tweede Jeenode draaiend had en de sketches kon uploaden... :) Die RF komt ook wel weer goed, misschien blijft hij wel hangen omdat er geen API-key in is gevuld voor de controller website??
 
Tenzij hij er in de setup op zou blijven hangen misschien, waardoor hij nooit in zijn loop komt?? (wat ik dus overigens niet verwacht...)

maar als ik weer tijd heb ga ik even een demo communicatie opzetten, kijken of de RF in basis werkt, want op dit moment kan het gewoon aan beide kanten nog fout gaan
 
Hij loopt ergens in de setup() van de sketch vast... bij een serial.print in de loop komt hij namelijk niet eens.

Ik heb ook nog even met een Arduino icm een rf12board mijn oude rf12 demo sketch geprobeerd, en ik krijg dus wel van alles en nog wat binnen daarop.. Dus de controller verstuurd zeker wat, echter heb ik er nog geen logica in kunnen ontdekken :D En lijkt de rf12_crc ook niet helemaal in orde.. als ik daar namelijk ook op check wordt er niks naar de serial uitgespuugd

Na het uitcommentarieren van de webcommunications init in de setup komt hij wel in de loop terecht. Maar morgen weer verder ;)
 
Er hangt nog helemaal geen netwerkcard aan op dit moment... ik zit op nog een paar capacitors te wachten voordat ik die af kan maken... Dus het is enkel de Jeenode. Heel verwonderlijk is het allemaal ook niet dus ;)
Dat de setup nu nog niet goed gaat lig ik ook nog niet echt wakker van.. Op mijn werk ben ik momenteel wireshark traces van complete dagen aan het doorspitten om audio problemen te onderzoeken, dus dan is dit protocol redelijk recht-toe-recht-aan :)

Sterker nog... eigenlijk zit ik nu steeds met een Arduino met rf-board te werken, dit omdat ik maar 1 usb-bub heb, en ik die dus aan de controller heb hangen.. Ik weet nu in elk geval dat het berichtverkeer tussen zenden en ontvangen gelijk is. Een tweede bub is onderweg, dus dan kan ik hem weer echt met 2 jeenodes testen :) Op dit moment probeer ik de rf-msg's even te begrijpen.. Als ik de hexwaarden vertaal kan ik er nog geen logica in ontdekken eerlijk gezegd... het begin wel:
OK length=20
0|2|2|2|0|0|192|127|0|0|192|127|80|144|157|65|0|0|192|127||
w_msg_receivedpublish
000202020000C07F0000C07F50909D410000C07F00

Die 3x 2 is van DeviceType, WirelessID en MessageType, maar ik zit nog even te puzzelen hoe de temperatuurwaarden van de probes hierin human readable uitgelezen kunnen worden :D
 
Ik heb de masternode code nu verbouwd naar een RemoteNode... althans.. daar gaat het nu even voor door :) De rf12_data cast ik nu naar de verschillende messages, en zo heb ik dus mijn temps in de log.. nu kan ik in elk geval vanaf de pc makkelijk kijken wat de temp is volgens mijn controller en op welke snelheid de fan draait!
Als ik mijn display binnen heb, kan ik de output daarheen sturen dan.
 
De eerste sessie is nu bezig... Blikje zit strak op de WSM zo:
2F213411-0ABD-4F67-9EFB-DC14CD19801D.jpg

9A40BE31-4620-4BF6-83B7-52D481936753.jpg


Hij heeft even een overslag gehad tot de 116graden... daarna zag ik hem weer teruglopen, terwijl de fanspeed op 8% stond ofzo..
Overigens geeft mijn Maverick een temp aan van 84, maar die probe lag er los in, misschien dat hij weggezakt is oid... Anders vind ik het wel een groot verschil namelijk...
 
Deze eerste run ging goed, hij was dus even opgelopen naar de 116, maar zakte toen weer terug naar 110/111 en bleef daarop.. Totdat ik echter de ballen even ging moppen, want daarna schoot hij ineens door naar de 140  :-O Maar ja, omdat de ballen er niet veel later af gingen heb ik niet echt kunnen kijken of hij hem weer netjes stabiel kreeg!
Vermoedelijk zal de lidOpen detectie niet echt lekker gewerkt hebben ofzo... ik heb er echter niet op gelet wat het gedrag van de fan was nadat ik het deksel net weer gesloten had. En aangezien ik geen grafiekje heb kan ik dat ook niet even terugzoeken :D

Dat is dan wel een nadeel bij deze aansluiting nu... ik kan niet even een kogelkraan dicht zetten om hem even helemaal volledig van zuurstof af te sluiten... Via de stilstaande fan kan hij tenslotte altijd nog wat aanzuigen, al zal het vast niet heel veel zijn.

Voor wat betreft het temp. verschil tussen de Maverick en mijn controller... dat moet ik nog even uitzoeken. Het verschil bleef enorm, waarbij mijn controller op 110 stond, en de Maverick rond de 80.. Ik heb er toen een Ikea probe bij gelegd, en deze ging ook naar de 110, dus ben ik toch maar daar vanuit gegaan.
 
Rocker zei:
Dat is dan wel een nadeel bij deze aansluiting nu... ik kan niet even een kogelkraan dicht zetten om hem even helemaal volledig van zuurstof af te sluiten... Via de stilstaande fan kan hij tenslotte altijd nog wat aanzuigen, al zal het vast niet heel veel zijn.

Het afsluiten voor dat je de deksel open doet werkt redelijk goed. Waarschijnlijk trekt er nog aardig wat lucht door de fan als de deksel er af gaat.

Om de overshoot in toom te houden kan je ook even het bovenste rooster (bijna) dicht doen, maar dit zou ik alleen doe als het een gevoelig stukje vlees is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan