BasBQ
Beef en Steak

WSM 47, GBE-L of OTP 57

 
 

Willy83

Vuurmaker
Berichten
51
Goeie dag allemaal,

Ten eerste bedankt voor het warme welkom op het forum  8)
Zoals ik in mijn introductie al aangaf twijfel ik tussen een aantal BBQ?s die de Q100 moeten gaan versterken op ons balkon. Het balkon is wel 15m2, maar staat al aardig vol met een lounge bank, tafel en een hoop bloembakken. De kandidaten zijn: WSM 47, BGE-L of de OTP 57.
De plus en min punten op een rij voor zover ik ze gevonden heb:
WSM 47:
+ Grote capaciteit
+ kleine footprint, dus makkelijk in een hoekje te zetten
+ licht, dus makkelijk te verplaatsen
+ prijs, rond de 350 heb je de meest luxe variant met een aantal accesoire
- geen (echte) directe grilmogelijkheden high temp
- de Q100 zal gebruikt worden voor high temp, geen kooltjes daarvoor dus

BGE-L
+ zeer stabiele temperaturen
+ high and low topper
+ 1 BBQ voor alles
- Prijs
- Zwaar, dus met nest en handler zal het gaan, maar hij staat vlak bij een gootje (bang dat hij daar in rijdt)
- grotere footprint als een WSM
- zei ik al prijs

OTP 57
+ high temp
+ 2 zones makkelijk te maken
+/- kan met wat aanpassingen redelijk indirect grillen maar vergleken met een egg, wsm is het niet super
- is geen koning als het om low and slow gaat
- footprint is groter als de WSM, maar is niet zo zwaar dus dat moet lukken maar goed is anders
Dan mijn laatste punt, ik maak niet vaak een PP of brisket, wel iets vaker ribs, dus zou ik daarvoor wel een egg of wsm voor moeten hebben.
- helft van je griloppervlak maar beschikbaar als je indirect grilt.

Ik hoop dat jullie nog wat extra info kunnen geven, zowel objectief als subjectief  ;D

Uiteraard zal ik ook bij de forumsponsor een offerte vragen voor de set die ik voor ogen heb met de BGE  :p
 
Blijft altijd een moeilijk vraag. Je hebt de meeste plus en minpunten goed gevonden alhoewel ik vind dat je met een Weber OTP 57 prima indirect kan barbecuen ook ribs kunnen er prima mee.

Als je de centen hebt zou ik voor het ei gaan en iets over het gootje leggen ;).

Als PP en Brisket maar af en toe gemaakt gaan worden zou ik voor de OTP gaan, is toch zeer veelzijdig.

Voor de WSM moet je een echte Low en Slow fan zijn.
 
Mijn eerste vraag is wat wil je ermee gaan doen ?
Elke Q kent zijn voor en nadelen. Qua prijs/mogelijkheden is de 57 de meest logische keus naar mijn idee.
Je kan er op roken en Q-en

De WSM is vnml gebouwd als Smoker, Je kan de kolenring wel naar boven halen zodat je een grill cre?ert, of de middentunnel eruit halen en een soort Smokey Joe maken, maar het blijft dan een kleinere 47 cm grill. en je blijft dan aanpassen.

De BGE (of andere keramieke Q) kan beide functies goed vervullen maar nooit tegelijk. De prijs is voor velen een grote rem.
Aan de ander kant je, verslijt deze nooit en je verstook veel  minder brandstof.  Dus qua kosten loop je hier weer langzaam op in


 
Wat Frits zegt.
Ik heb een Ei en WSM. Maar de WSM gebruik ik alleen met de wedstrijden, ( omdat hij lichter is, dus verplaatsbaarder in mijn fiat seisento ;) ). Pulled pork zou ik thuis dus prima op het Ei kunnen maken.
Laat ik dit zeggen, als je het geld hebt ( en het er voor over hebt, dat is jouw keuze) dan zou ik idd voor Ei gaan. En de eggnesthandler is ook top ( ja, die heb ik natuurlijk ook).
 
Ik voor de OTP 57 gaan en heb je nog wat geld over voor een paar seizoenen vlees mee te kopen ;)
 
Ook ik bezit een WSM en een OTP. De WSM heb ik nog niet zo lang en moet zeggen dat je best wel moet oefenen met dat apparaat.
De OTP blijft een kanjer. Voor de snelle hap en voor langzame stukjes dier een heerlijke Q!! :p
Het ei komt nog wel een X!!(hoop ik) ;)
 
Ik vind dat je toch wel vrij negatief bent over de OTP57. En om dan meteen te stellen dat je geen ribben kan maken op een OTP57 ga ik ook helemaal niet mee akkoord
 
Ik heb ze alle drie. Ben begonnen met een OTG 57cm. Prima BBQ voor grillwerk en ook low en slow lukt er in met wat extra werk. De WSM is later gekomen omdat ik meer low en slow ging doen en dat daar makkelijker en stabieler in gaat.
Nu heb ik het ei erbij, eerst een M te leen gehad en nu zelf een L. Ik moet zeggen dat ik het liefste het ei aansteek. Gaat gewoon allemaal makkelijker, sneller en stabieler. Qua stookkosten ben ik nog steeds ongeveer hetzelfde kwijt, 10 kg per maand briketten ging er met de webers doorheen en met het ei 10 kg dammers houtskool. Ik BBQ zo'n 3x per week.

Wat het gootje betreft er zitten remmen op je nest, dat rijdt niet zomaar weg en als hij op een vaste plek staat heb je geen handler nodig.
 
ChrisMaes zei:
Ik vind dat je toch wel vrij negatief bent over de OTP57. En om dan meteen te stellen dat je geen ribben kan maken op een OTP57 ga ik ook helemaal niet mee akkoord

Ik ben dan niet de meest ervaren bbq-er maar ik kan er prima mee uit de voeten(OTP57),low&slow, direct noem maar op  :)
 
Bedankt allen voor jullie racties, dit geeft me wat stof tot nadenken.

Misschien had ik het niet zo hard moeten stellen dat de otp57 niet geschikt hier voor is. Ik zie ook dat 1 plus van de WSM eigenlijk bij de OTP hoort. ik heb gister op een bar-b-kettle 47 cm ook heerlijke ribs gemaakt maar wat puntjes verbrand omdat deze toch te dicht op de kolen lagen, dat heb je met de 57 minder en met een rib rekje nog minder (weet alleen niet hoe dat zit met moppen. De bbq bleef ook vrij stabiel ook moet ik zeggen, maar eenmaal geopend na 3 uur, ben je wel even aan het regelen om hem weer op temperatuur te krijgen, dat hoort er ook wel een beetje bij, dus misschien is de otp 57 niet eens zo'n slechte keuze.

Heel vaak BBQ ik nou ook weer niet, dus het ei gaat geen GOEDE investering zijn, maar wel 1 waar ik plezier van heb elke keer dat ik hem aansteek lijkt me.

Na jullie beredeneringen en uiteraard die van mijzelf blijven denk ik de OTP57 en het ei over.

 
Willy83 zei:
maar eenmaal geopend na 3 uur, ben je wel even aan het regelen om hem weer op temperatuur te krijgen
Zou het kunnen dat je het deksel (te) lang hebt open gelaten? Bij ribben verplaats ik altijd zsm de ribben naar mijn tafeltje/werkblad en dan direct het deksel er weer op. Dan inpakken/glazen/... en terug verplaatsen naar de Q. Met inpakken/glazen ben je al snel een 5-tal minuten bezig met een paar ribben en als je deksel dan de hele tijd heeft open gestaan heeft de Q veel zuurstof kunnen trekken.

Op een OTP57 kan ik met een IKEA rib-rek 8 ribben kwijt zonder dat ze boven het directe deel komen (2/3 van het rooster indirect en 1/3 direct). Veel extra plaats voor bijgerechten heb ik dan niet meer over maar kan wel nog enkele patatjes kwijt
 
Bedankt chris,

Ik heb het deksel er snel op en afgehaald ivm het toevoegen van zuurstof. Voor het terugleggen heb ik inderdaad wel even het deksel wat langer open gehouden omdat ik het rooster er vanaf haalde om wat koude kolen toe te voegen (bleek later niet nodig geweest te zijn.

Met een OTP heb je dat niet meer natuurlijk, dan zet je gewoon je rekje open en voeg je makkelijk de kolen toe.

Meestal kook ik voor 2 of 4 dus ruimte genoeg dan voor bv ribben en een bijgerechtje. Zeker door de prijs begin ik de OTP wel meer te waarderen.

Na het glazen van de ribs, zet je de ribben dan ook weer terug in het rek (druipt je glaze er dan niet af?)? Hoe bedoel je beginner  :-[
 
Willy83 zei:
Na het glazen van de ribs, zet je de ribben dan ook weer terug in het rek (druipt je glaze er dan niet af?)?
Dit hangt vooral af van de saus, bij een dunne lopende saus zal er minder blijven aan de ribben hangen dan bij een dikkere saus (zoals Blues Hog bijvoorbeeld).

Soms zet ik de ribben na het glazen in het rek maar niet altijd. Hangt er vooral van af hoeveel ribben er tegelijk moeten klaar zijn en welke saus ik gebruik om te glazen. Soms laat ik de helft nog even in de folie zitten terwijl ik de andere al glaze.
 
Mag ik even advocaat van de duivel spelen? Als je graag keramisch wil maar je vindt de grote merken te duur waarom kijk je dan niet naar een Chinees alternatief. Die zijn een stuk goedkoper en werken ook goed, ze zijn alleen wat minder luxe afgewerkt.

Anders een OTP, dat is toch wel de grote allrounder van Weber.
 
Uiteraard graag zelfs, houd je scherp en checkt of je standpunten nog steeds geldig zijn.

Als ik geld uit geef, doe ik dat graag goed, zoals je zelf al zei zijn de chineesjes vaak wat minder afgewerkt en mezelf kennende ga ik me daar aan irriteren. Als ik dus voor keramisch zou kiezen, dan wordt het voor mij een veilige (misschien noemen sommige het saai) keuze en wordt het een BGE. Zelf heb ik het niet zo op namaak dingen, maar ik kan me voorstellen dat de prijs voor een hoop toch de doorslag geeft om voor een alternatief te kiezen.

De prijs vind IK niet te duur, meer mijn vriendin die zei: WAT ZOVEEL, maar ze ziet wel in dat een BGE uiteindelijk er voor zorgt dat de Q100 met onderstel en gasfles van het balkon af gaat, dus wie weet  ;)  (het argument dan hebben we nog meer groen op balkon werkte niet  :'( )

ps. ik wil niemand tegen zijn schenen trappen maar probeer mijn gedachten een beetje te verwoorden.
 
Willy83 zei:
U Zelf heb ik het niet zo op namaak dingen, maar ik kan me voorstellen dat de prijs voor een hoop toch de doorslag geeft om voor een alternatief te kiezen.

Je andere argumenten zijn wel valide, maar denk niet dat BGE de kamado heeft uitgevonden! De BGE (en de Primo en alle andere) zijn weer kopie?n van Japanse komado's. Dus een BGE is net zo namaak als alle andere!
 
Point taken,
ik dacht dat Primo of BGE de "uitvinders" waren hiervan, had me er niet erg in verdiept, maar bedankt voor de verheldering!

Bij de keuze Primo vs BGE durf ik dan ook geen echte keuze te maken behalve op kleur  ::)
Ik denk dat tussen deze 2 (wat ik heb gelezen) meer een gevoel zit dan echt kwaliteitsverschil of zit ik er dan naast?
 
Ik denk dat het meer gaat om persoonlijke voorkeur, ik vindt het zwarte van de Primo mooier maar dat is een kwestie van smaak.

Wat voor mij de doorslag gaf is dat de Primo ovaal is en daardoor makkelijker tegelijkertijd direct en indirect gebruikt kan worden. Ik heb een XL en die is heel groot wat ook erg fijn is, maar dat is dan weer persoonlijke voorkeur en een BGE heb je weer in meer maten. Er zit trouwens ook nog een tussen maat Primo aan te komen.
 
Al heb ik er zelf (nog) geen, ik zou voor de keramische gaan!
 
Nosmo zei:
Ik denk dat het meer gaat om persoonlijke voorkeur, ik vindt het zwarte van de Primo mooier maar dat is een kwestie van smaak.

Wat voor mij de doorslag gaf is dat de Primo ovaal is en daardoor makkelijker tegelijkertijd direct en indirect gebruikt kan worden. Ik heb een XL en die is heel groot wat ook erg fijn is, maar dat is dan weer persoonlijke voorkeur en een BGE heb je weer in meer maten. Er zit trouwens ook nog een tussen maat Primo aan te komen.
En het zou mij niks verbazen als BGE vroeg of laat met een halve platesetter komt. Ze zijn wat dat betreft wel de accessoire koning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan