BasBQ
Beef en Steak

Wifi dongle crisis

Mijn klomp is gebroken  X( X( X( X(

Ik probeerde vandaag mijn nieuwe Konig dongle te installeren dat is opzich gelukt, waren het niet in DHCP modus. Nu wou ik er een statisch IP adres aangeven, buiten mijn range uiteraard, kan ik met geen mogelijkheid meer op de HM komen.

Zodra ik hem even van de stroom af haal en weer erop, krijg ik in het scherm de ingestelde IP adres te zien maar met browser en ping is hij niet te bereiken.

Ik was al zo lang aan het pielen dat ik maar besloten heb de SD kaart op nieuw te flashen zodat ik een schone HM heb..... niet dus. Krijg nog steeds het "statisch" IP adres te zien en kan er niet op.

Ook niet via ethernet en ook niet via 192.168.200.1

Wat zie ik over het hoofd? Maakt me niet uit of ik het image verlies...... :-S
 
Jappert zei:
Mijn klomp is gebroken  X( X( X( X(

Ik probeerde vandaag mijn nieuwe Konig dongle te installeren dat is opzich gelukt, waren het niet in DHCP modus. Nu wou ik er een statisch IP adres aangeven, buiten mijn range uiteraard, kan ik met geen mogelijkheid meer op de HM komen.

Zodra ik hem even van de stroom af haal en weer erop, krijg ik in het scherm de ingestelde IP adres te zien maar met browser en ping is hij niet te bereiken.

Ik was al zo lang aan het pielen dat ik maar besloten heb de SD kaart op nieuw te flashen zodat ik een schone HM heb..... niet dus. Krijg nog steeds het "statisch" IP adres te zien en kan er niet op.

Ook niet via ethernet en ook niet via 192.168.200.1

Wat zie ik over het hoofd? Maakt me niet uit of ik het image verlies...... :-S

Dit soort aanpassingen kan je ook prima met pc/laptop doen. Als je sdcard in je reader stopt dan kan je gewoon de betreffende files aanpassen.

Moeilijk te zeggen wat er aan de hand is, heb je wellicht je statische adres ingesteld in een ander subnet? Als DHCP op 192.168.1.X (50-254) zit moet ook je statisch adres op 192.168.1.X (< 50)  zitten. Als je de "1" ook hebt aangepast heb je een ander subnet dat kan wel maar dan moet je het netmask aanpassen van '255.255.255.0' naar '255.255.0.0' in /etc/config/network

Wat je ook kan doen is de instelling op je router om ip statisch te maken verwijderen dan zou je gewoon weer een DHCP adres moeten krijgen.

Voor de volgende keer even een copy maken van /etc/config/network en/etc/config/wireless . Als het dan niet goed gaat kan je die mbv laptop/pc zo weer terug zetten. Het is ook handig deze files op je PC te bewaren zodat je ze bij een nieuw image ook direct erop kan zetten, ga ik straks ook meteen even doen  :D
 
Uipko, het enige wat op mijn SD kaart staat is:

bootcode.bin
cmdline.txt
config.txt
fixup.dat
fixup_cd.dat
kernel.img
start.elf
start_cd.elf

Welke moet ik dan hebben? Of staat het er niet bij omdat de SD opniew overschreven is?

Ik heb de referentie naar 192.168.2.102 (eth) 192.168.2.103 (Wlan) al verwijderd. Biedt geen oplossing. Opzich was het wel vreemd dat ik altijd met het statische 102 heb gewerkt. Echter die had ik statisch via de router gemaakt door op het MAC adres te laten checken.

Het liefst zou ik nu iets van een "factory reset" doen  ;)
 
Ik denk dat de SD kaart ook een Linux partitie heeft waar je met een Windows laptop niet bij kunt komen. Het hele Linux systeem met alle configuratie files staat op de Linux partitie. Volgens mij is Uipko een Linux gebruiker en die heeft daar natuurlijk geen last van.
 
Zie net de post van Nosmo... idd ik zie die partitie gewoon... waarschijnlijk moet je dan even kijken hoe je ext3 op windows kan mounten. Of beter nog gewoon windows eraf en linux installeren ;) Iets minder heftig kan ook een Ubuntu cdtje maken en hier mee opstarten is ook een optie.

Een bootable USB-stick kan natuurlijk ook. Maar wellicht nog eenvoudiger is om een monitor/TV via HDMI aan te sluiten, dan kan je via CLI de files aanpassen. Maar dan ben je wel op vi aangewezen.
 
Op vanaf eind deze week krijg ik mij laptop van Red Hat met uiteraard Red Hat, dus dat zou dan wat makkelijker moeten zijn....  ;)

Update: Met Diskinternals Linux reader kan ik iig bij de partitie. Die blijkt leeg te zijn.....  althans hij dat zegt hij.
 
Misschien een stomme vraag maar waarom boot hij geen nieuw image als ik een schone image via diskmanager op de SD heb gezet?
 
Jappert zei:
Misschien een stomme vraag maar waarom boot hij geen nieuw image als ik een schone image via diskmanager op de SD heb gezet?

Dat zou je idd wel verwachten, misschien dat niet beide partities overschreven zijn? Dit zou je met een monitor aan de HM kunnen testen door het volgende te doen:
Code:
# cat /etc/config/network
en
# cat /etc/config/wireless

Iets anders dat ik kan bedenken is dat de HM wel schoon is maar dat je router nog steeds iets doet op basis van het mac-adres. Heb je een andere wifi dongle waarmee je dit kan testen?
 
uipko zei:
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
Ik heb dat  Euro 2,72 dongeltje ook al een paar dagen binnen, maar pas vanavond even getest; wordt door de HM echter niet herkend.
Zou volgens de spec in de ebay-ad toch Realtek 8188 moeten zijn.
Ik heb hem er niet bij gestoken maar in plaats van de K?nig in hetzelfde usb "slot" gezet en HM opnieuw opgestart.
Is er behalve de chipset (aangenomen dat deze dezelfde is als van de K?nig) nog iets anders "unieks" aan die dongle waardoor hij niet wordt gezien?
 
Het MAC adress is anders Geert, het zelfde als wat ik had met jouw en mijn Edimax.
 
RedFox zei:
uipko zei:
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
Ik heb dat  Euro 2,72 dongeltje ook al een paar dagen binnen, maar pas vanavond even getest; wordt door de HM echter niet herkend.
Zou volgens de spec in de ebay-ad toch Realtek 8188 moeten zijn.
Ik heb hem er niet bij gestoken maar in plaats van de K?nig in hetzelfde usb "slot" gezet en HM opnieuw opgestart.
Is er behalve de chipset (aangenomen dat deze dezelfde is als van de K?nig) nog iets anders "unieks" aan die dongle waardoor hij niet wordt gezien?

Makkelijkste is denk ik:
- opstarten met de oude
- nieuwe erbij
- de genoemde files aanpassen (of via web interface, maar dat vond ik te lastig ;)
- opstarten met nieuwe dongle en ip nr bekijken op HM
- eventueel router aanpassen zodat nieuw mac-adres gekoppeld wordt aan vast ip-adres

Ik heb de configuratie voor beide dongles aanstaan, als ze er beide in zitten is het afwachten welke voorrang krijgt.

PS: het lijkt erop dat de dongles ook als Access Point gebruikt kunnen worden. Ik heb al wat linux (ubuntu) howto's gevonden met dezelfde chipset, nu nog uit zoeken hoe/of dat met openwrt werkt.
 
Ok router volledig factory reset gedaan zodat eventuele IP conflicten op dat niveau verwijderd zouden zijn.

HM krijgt nog steeds IP adres 192.168.2.102

Daarna de SD kaart volledig geformatteerd en het HM image erop gezet.

HM krijgt nog steeds IP adres 192.168.2.102

Voor de duidelijkheid, het gaat hier om de ethernet verbinding. Eerst die maar weer werkend krijgen, dan weer eens naar Wifi kijken.

Rechtstreeks op de SD configureren blijkt niet echt goed te gaan op windows. Kan wel de Linux partitie zien en door de verschillende mappen heen wandelen, echter geen files. En in een ander appje kan ik zelfs de files zien maar niet openen.

Dus gaan we het met de monitor proberen. Ik neem aan dat ik daarvoor een keyboard nodig heb? Ik weet anders niet hoe ik iets in moet voeren.... :-/
 
Nosmo zei:
Het MAC adress is anders Geert, het zelfde als wat ik had met jouw en mijn Edimax.
Bedankt voor de reacties Piet en Uipko. (ik herinner me nu weer jouw case Piet en MAC is inderdaad "uniek")
Ik zal dat op de beschreven wijze uitvoeren.
Omdat ik net 30 min geleden een berichtje kreeg dat ik voor "spoedje" morgen naar Cincinnati vlieg zal dit op z'n vroegst pas vrijdagavond zijn.
Over het resultaat zal ik dan berichten.  :)
 
Jappert zei:
Ok router volledig factory reset gedaan zodat eventuele IP conflicten op dat niveau verwijderd zouden zijn.

HM krijgt nog steeds IP adres 192.168.2.102

Daarna de SD kaart volledig geformatteerd en het HM image erop gezet.

HM krijgt nog steeds IP adres 192.168.2.102

Voor de duidelijkheid, het gaat hier om de ethernet verbinding. Eerst die maar weer werkend krijgen, dan weer eens naar Wifi kijken.

Rechtstreeks op de SD configureren blijkt niet echt goed te gaan op windows. Kan wel de Linux partitie zien en door de verschillende mappen heen wandelen, echter geen files. En in een ander appje kan ik zelfs de files zien maar niet openen.

Dus gaan we het met de monitor proberen. Ik neem aan dat ik daarvoor een keyboard nodig heb? Ik weet anders niet hoe ik iets in moet voeren.... :-/

Een USB-keyboard is inderdaad wel handig ;)

Dit is wel heel erg vreemd als je HM en router gereset is. Je hebt wel eens dat er ergens nog een dhcp-lease blijft hangen maar dat zou nu ook niet meer het geval moeten zijn.

Is 192.168.2.x je normale subnet? Het kan zijn dat DHCP bij 100 begint en dat er al twee PC's een ip-nummer hebben.
 
Dat is inderdaad mijn normale subnet. Mijn range loopt van 2 -100. Mijn overige accesspoints en alles dat een vast ip adres nodig heeft, krijgt dus iets boven de 100.

Ik dacht dat ik nog een usb keyboard had liggen.... niet dus. Alleen remote keyboards welke dus weer drivers op Pi nodig hebben.

Anyway, hier een foto van het scherm dat ik kan zien, misschien dat daar al voor jou wat meer info op staat?

upe7aje9.jpg
 
Jappert zei:
Dat is inderdaad mijn normale subnet. Mijn range loopt van 2 -100. Mijn overige accesspoints en alles dat een vast ip adres nodig heeft, krijgt dus iets boven de 100.

Alleen remote keyboards welke dus weer drivers op Pi nodig hebben.

Heb je die remote keyboards geprobeerd? Ik heb er ook eentje (op RF basis) en doet doet het gewoon op de HM.

Even voor de duidelijkheid. De de HM krijgt een ip-adres uit de DHCP range, namelijk 192.168.2.102, tot zo ver gaat het goed. Maar je kan de HM niet bereiken op de IP, browser/ping etc.

Op mijn router kan ik ook zien welke machines verbonden zijn met de router, staat de hm (x.x.x.102) daar tussen?

Even snel de foto bekeken... enige wat me zo opvalt is de failsafe melding maar het lijkt erop dat de melding daarna aangeeft dat de sd goed gemount is.
 
Kun je ook verbinding met 192.168.200.1, als je een pc hebt aangepast en hebt ingesteld op 192.168.200.2?

De laatste 2 zinnen zijn wat vreemd, maar het lijkt wel te kloppen.
 
Dat was het Erwin, het antwoord was zo voor de hand liggend dat ik het over het hoofd heb gezien! Het standaard ip adres is 192.168.200.1

Gelijk naar de netwerk instellingen, daar stonden zowel de wifi als de ethernet aansluiting op static, een op 102 en de ander op 103. Let wel dit is dus buiten de ip range van mijn router.  Deze adressen bleef hij zichzelf toekennen zonder dat de router daar enig idee van had.

Wat is jullie best practice voor het toekennen van statische ip adressen?
 
als je het echt statisch wilt toekennen, dan moet je gewoon rekening houden met het subnet waarin je je thuisnetwerk hebt draaien... ik zit zelf op 10.0.1.x bijvoorbeeld. De range van .1 tot .100 is voor statische adressen, mijn dhcp mag pas adressen vanaf .101 uit gaan delen. Dan heb ik dus ruim 150 dynamische ip adressen, en 100 statische... ruim voldoende voor een thuisnetwerkje ;)

Je kan het ook semi statisch doen.. Dan zet je het mac adres in je dhcp server met een vast ip adres.. De client configureer je vervolgens gewoon op dhcp, en je dhcp server zal hem toch altijd hetzelfde ip geven. Dit heb ik met mijn raspberrypi gedaan bijvoorbeeld... Ik wissel nogal eens van sd-card.. deze staan gewoon standaard op dhcp, en nu weet ik toch altijd het ip adres waarop hij te bereiken is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan