BasBQ
Beef en Steak

Wifi dongle crisis

Klopt, ik laat eigenlijk alles ook op DHCP staan, en stel de adressen die ik vast wil hebben in in m'n router. Static lease. Werkt het handigst.

Alleen als je een usb-stick van de ene pc naar de andere sleept kan het iets minder handig uitpakken.

Na het succes met de vorige USB-stick krijg ik het nu ook niet voor elkaar om verbinding te maken met via de RLT8188 wifidongle. Ik kan wel scannen, maar hij houdt de verbinding niet vast. Kan wel zien dat de verbinding die ik krijg aanzienlijk beter is dan de andere dongel die ik gebruik. Zie zelfs wifi-netwerken van ruim 100 meter verderop... Oeps...

Ga nu even de dongel weer aan een windowspc hangen, kijken of hij het daarna weer normaal doet. De dongel werkt wel, wat via een windowscomputer kan ik gewoon verbinding maken met het internet.

Code:
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.816056] =>cfg80211_rtw_connect
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.819427] privacy=1, key=  (null), key_len=0, key_idx=0
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.821100] bssid=08:76:ff:42:15:ba
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.822661] matched by bssid
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.824172] rtw_cfg80211_set_wpa_version, wpa_version=2
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.825699] rtw_cfg80211_set_auth_type, nl80211_auth_type=0
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.827181] rtw_cfg80211_set_cipher, ucast=1, cipher=0xfac04
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.828612] rtw_cfg80211_set_cipher, ucast=0, cipher=0xfac04
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.829997] rtw_cfg80211_set_key_mgt, key_mgt=0xfac02
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.992553] rtw_cfg80211_indicate_connect
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  118.997735] cfg80211_rtw_change_station
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  119.018829] rtw_cfg80211_set_encryption, : param->u.crypt.set_tx ==1 
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  119.021911] cfg80211_rtw_set_default_key
Jan 28 20:03:25 OpenWrt kern.warn kernel: [  119.026692] cfg80211_rtw_change_station

Stukje van het log. Ik wordt er alleen nog niet echt wijs uit...
 
Rocker zei:
als je het echt statisch wilt toekennen, dan moet je gewoon rekening houden met het subnet waarin je je thuisnetwerk hebt draaien... ik zit zelf op 10.0.1.x bijvoorbeeld. De range van .1 tot .100 is voor statische adressen, mijn dhcp mag pas adressen vanaf .101 uit gaan delen. Dan heb ik dus ruim 150 dynamische ip adressen, en 100 statische... ruim voldoende voor een thuisnetwerkje ;)

Je kan het ook semi statisch doen.. Dan zet je het mac adres in je dhcp server met een vast ip adres.. De client configureer je vervolgens gewoon op dhcp, en je dhcp server zal hem toch altijd hetzelfde ip geven. Dit heb ik met mijn raspberrypi gedaan bijvoorbeeld... Ik wissel nogal eens van sd-card.. deze staan gewoon standaard op dhcp, en nu weet ik toch altijd het ip adres waarop hij te bereiken is..

Ik heb ongeveer hetzelfde, DCHP begint op 100. MIjn servers hebben een echt statisch ip.

Op de HM heb ik de wireless verbinding op DHCP en op de router een ip op basis van mac adres. Ik zie net dat lan (gebruik ik nooit) op static staat, dat kan ook nog wel even aangepast worden.
 
Bedankt voor de bijstand heren. Mijn dhcp range loopt van 2 t/m 100. Alles boven de 100 mag van mij statisch zijn.

Dan zal ik op basis van  mac adres een vast ip toekennen aan de Pi. Ik wil namelijk dat ik de HM via een url kan benaderen voor de forum controller is het ook handig als ik een vast ip adres heb.
 
Jappert zei:
Bedankt voor de bijstand heren. Mijn dhcp range loopt van 2 t/m 100. Alles boven de 100 mag van mij statisch zijn.

Wat ik persoonlijk handig vind is om de statische ip nummers eerst te doen omdat dat vaak nummers zijn die je wilt onthouden. Dan vind ik 2, 3, 4 .. 42 ;) makkelijker dan iets in de 100. Maar dat is misschien meer mijn beperking  :-S
 
uipko zei:
Jappert zei:
Bedankt voor de bijstand heren. Mijn dhcp range loopt van 2 t/m 100. Alles boven de 100 mag van mij statisch zijn.

Wat ik persoonlijk handig vind is om de statische ip nummers eerst te doen omdat dat vaak nummers zijn die je wilt onthouden. Dan vind ik 2, 3, 4 .. 42 ;) makkelijker dan iets in de 100. Maar dat is misschien meer mijn beperking  :-S

Haha dat heb ik ook. Het moet even nummers zijn maar dan het liefst in honderdtallen.
 
RedFox zei:
uipko zei:
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
Ik heb dat  Euro 2,72 dongeltje ook al een paar dagen binnen, maar pas vanavond even getest; wordt door de HM echter niet herkend.
Zou volgens de spec in de ebay-ad toch Realtek 8188 moeten zijn.
Ik heb hem er niet bij gestoken maar in plaats van de K?nig in hetzelfde usb "slot" gezet en HM opnieuw opgestart.
Is er behalve de chipset (aangenomen dat deze dezelfde is als van de K?nig) nog iets anders "unieks" aan die dongle waardoor hij niet wordt gezien?


Met gepaste trots mag ik melden dat mijn ?3,-- Ebay stickje perfect werkt. :D De signaalsterkte is nagenoeg gelijk aan dat van m'n Konig stickje.

Het instaleren was een fluitje van ?0,01. Gewoon de RPI even met een netwerkkabel aan de PC hangen, via 192.168.200.1 even /etc/config/wireless verwijderen. Stick er in en opnieuw opstarten, daarna de handleiding op de Heatermeter wiki volgen.
 
Nosmo zei:
RedFox zei:
uipko zei:
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
Ik heb dat  Euro 2,72 dongeltje ook al een paar dagen binnen, maar pas vanavond even getest; wordt door de HM echter niet herkend.
Zou volgens de spec in de ebay-ad toch Realtek 8188 moeten zijn.
Ik heb hem er niet bij gestoken maar in plaats van de K?nig in hetzelfde usb "slot" gezet en HM opnieuw opgestart.
Is er behalve de chipset (aangenomen dat deze dezelfde is als van de K?nig) nog iets anders "unieks" aan die dongle waardoor hij niet wordt gezien?

Met gepaste trots mag ik melden dat mijn ?3,-- Ebay stickje perfect werkt. :D De signaalsterkte is nagenoeg gelijk aan dat van m'n Konig stickje.

Goed om te horen dat ie niet onder doet voor de Konig, dan hou ik het bij het <?3 sticky ;)
 
Na het opnieuw flashen (via de webinterface) van de heatermeter doet mijn wifi-adapter het ook eindelijk.

Wifistick is idd erg leuk, vooral het kunnen ontvangen van het wifinetwerk van ruim 100 meter verderop is geweldig :p
 
Goeie zaak Erwin!
 
uipko zei:
pipo1000 zei:
Mijn 4 euro ebay wifi dongle is binnen, en hij werkte in 1 keer!

Dat mag je ook wel verwachten als je er maar liefst ?4 voor hebt betaald  =))

Mijn 14 stickies waren ?3,92 per stuk dus ik neem aan dat ik ook goed zit, en niet 14 maal een dag of twee zit te klooien. :D
 
Nosmo zei:
Mijn 14 stickies waren ?3,92 per stuk dus ik neem aan dat ik ook goed zit, en niet 14 maal een dag of twee zit te klooien. :D

Jij kan toch gewoon 1 keer installeren en dan 13 keer kopi?ren. Dan hoef je daarna alleen nog het mac adres aan te passen. Als je van te voren een tijdelijk wifi wachtwoord instelt kan je die ook gewoon laten staan.
 
uipko zei:
Nosmo zei:
Mijn 14 stickies waren ?3,92 per stuk dus ik neem aan dat ik ook goed zit, en niet 14 maal een dag of twee zit te klooien. :D

Jij kan toch gewoon 1 keer installeren en dan 13 keer kopi?ren. Dan hoef je daarna alleen nog het mac adres aan te passen. Als je van te voren een tijdelijk wifi wachtwoord instelt kan je die ook gewoon laten staan.

Het was een grapje jongens! 8-}
 
Nosmo zei:
uipko zei:
Nosmo zei:
Mijn 14 stickies waren ?3,92 per stuk dus ik neem aan dat ik ook goed zit, en niet 14 maal een dag of twee zit te klooien. :D

Jij kan toch gewoon 1 keer installeren en dan 13 keer kopi?ren. Dan hoef je daarna alleen nog het mac adres aan te passen. Als je van te voren een tijdelijk wifi wachtwoord instelt kan je die ook gewoon laten staan.

Het was een grapje jongens! 8-}

Lachen met jou, piet ;) Ik had hem wel door hoor, was gewoon even hardop aan het denken. Vind het wel leuk om te bedenken hoe je zo iets zo veel mogelijk kan automatiseren.
 
uipko zei:
Lachen met jou, piet ;) ...

Ja, ik ben mij er eentje!

Er valt niet zo veel te automatiseren denk ik, alles is redelijk plug and play en de gebruikers zullen hun heatermeters toch zelf aan hun eigen netwerk moeten koppelen.
Ik denk dat ik alle HM's even test met hun "eigen" wifi adapters zodat ik weet dat alles werkt maar veel meer zal het niet zijn denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan