BasBQ
Beef en Steak

Wifi dongle crisis

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Ik hoop dat een van jullie mij kunnen helpen. Vanwege tijdsdruk en lever problemen van Conrad heb ik vanochtend bij SOS solutions in in Eindhoven een TP-link tl-wn725n adaptertje gehaald. Volgens de verkopert van SOS, die verkopen overigens alleen maar Rpi spulletjes, wordt deze standaard door de rpi herkend....... Niet dus. Total silence and black out. Geen wifi tab in de software en geen lampje op de dongle dat brandt. Als ik een Sweex dongle er in steek dan brandt het lampje daarvan wel.

Nu zal dit wel een driver probleem zijn schat ik zo, maar hoe krijg ik zo'n driver op zo'n doosje?
 
als je een BBQ vraag had, had ik je wellicht kunnen helpen, maar dat is hocus-pocus voor mij ;)
 
Jasper bel even op naar die jongens van 'SOS solutions in Eindhoven'  misschien hebben ze je een kapotte meegegeven,

Succes.
 
Eem HM draait niet de standaard raspian Linux die normaal op een RPI gebruikt wordt. Een HM draait op openwrt en dat is een hele compacte maar ook enigszins beperkte Linux versie die een beperkte driver ondersteuning heeft. Dus de claim "werkt op een RPI" betekend dus weinig tot niets op een HM.

Als je zekerheid wilt moet je een wifidongle hebben die een realtek 8192 chipset, zoals de Edimax 7811UN.

Verder is het vast wel mogelijk om een andere driver te installeren maar dat is onder Linux niet echt mijn kopje thee.
 
Nosmo zei:
Eem HM draait niet de standaard raspian Linux die normaal op een RPI gebruikt wordt. Een HM draait op openwrt en dat is een hele compacte maar ook enigszins beperkte Linux versie die een beperkte driver ondersteuning heeft. Dus de claim "werkt op een RPI" betekend dus weinig tot niets op een HM.

Als je zekerheid wilt moet je een wifidongle hebben die een realtek 8192 chipset, zoals de Edimax 7811UN.

Verder is het vast wel mogelijk om een andere driver te installeren maar dat is onder Linux niet echt mijn kopje thee.
Het blijkt inderdaad kritisch te zijn, ik had ook nog een "willekeurige" wifidongle liggen en die kwam ook niet aan de praat.
De Edimax 7811UN zit er hier, net als bij Piet, ook in een werkt prima, ik zit nu alleen net aan de grens qua afstand van de router naar de wifidongle, maar dat is een ander probleempje.

Ik zag toevallig deze ochtend in het draadje van Camiel dat hij (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/heatermeter-4-0-lego-behuizing/msg105604/#msg105604) een wifidongle met antenne inzet.
Deze heeft een Realtek 8188 chipset en draait bij Ceriel zonder probleem, zie hier link  http://www.konigelectronic.com/nl_nl/computer/netwerken/Netwerkapparaten/1115516

FF googlen leerde me ook dat de realtek 8192 en de 8188 vrijwel identiek zijn, in de omschrijving van de linux driver op de Edimax site staan ook beiden gekoppeld.
Al met al leek het me dus geen grote of kostbare gok en heb ik die wifidongle zojuist bij Neckermann aangeschaft.
Vandaag besteld = 31 december nog in huis en voor Euro 17,99 wilde ik dat wel doen.

Dus Jasper, als je snel aan de bak wilt is dit voor jou ook nog een optie?  En mogelijk kun je de TP-link nog terugbrengen (coulance?)

 
@frits bedankt voor de tip, had de handleiding troubleshooting voor beginners nog niet helemaal gevolgd. Maar onder windows installeert hij prima.

@nosmo ook niet mijn kopje thee vandaar de vraag. Ik moet me wel achter de oren gaan krabben wbt linux, ik start 1 februari bij Red Hat :-S. Valkenswaard is zeker een optie. Bedankt voor het uitzoeken.
 
Jappert zei:
@frits bedankt voor de tip, had de handleiding troubleshooting voor beginners nog niet helemaal gevolgd. Maar onder windows installeert hij prima.

@nosmo ook niet mijn kopje thee vandaar de vraag. Ik moet me wel achter de oren gaan krabben wbt linux, ik start 1 februari bij Red Hat :-S. Valkenswaard is zeker een optie. Bedankt voor het uitzoeken.
En in Valkenswaard verkopen ze ook de K?nig Wireless N Adapter 150 Mbps (USB)
? 14,85
art. nr. CMP-WNUSB22
(maar daar niet op voorraad)

Succes!
 
Bedankt Geert.  Ik rijd er morgen in de ochtend naar toe als EP Woody of Uipko me ook niet kunnen helpen, dat zijn de Linux guru's hier op het forum.....
 
Jappert zei:
Bedankt Geert.  Ik rijd er morgen in de ochtend naar toe als EP Woody of Uipko me ook niet kunnen helpen, dat zijn de Linux guru's hier op het forum.....

Sorry ben niet thuis en ben hier niet zo vaak online dus heb wat achterstand in berichten lezen. Voor jou is het volgende waarschijnlijk al te laat maar voor anderen misschien toch nog handig.

Zoals Nosmo al aangaf is er standaard maar 1 wifi driver aanwezig, namelijk rtl8192cu driver voor realtek 8192 chipset. Dit is geen directe beperking van OpenWrt maar van de OpenWrt versie die gemaakt is voor de HeaterMeter.

Met een beetje geluk is er wel een driver voor jou wifi dongle chipset in de OpenWrt repositories. Als eerste moet je uitzoeken welke chipset je dongle heeft.

Met linux kan je dat als volgt doen.
Bekijk alle USB devices
Code:
# lsusb

Bekijk detail info van wifi dongle op basis van het ID (iets als 050d:805c) uit de bovenstaande lijst.
Code:
# lsusb -vd <id>

Op basis van de chipset moet je dan opzoeken welke driver je nodig hebt. Ik heb zo snel geen lijst kunnen vinden welke chipsets/drivers er voor OpenWrt beschikbaar zijn. Deze moet je dus even opzoeken op basis van de chipset. Als er een driver beschikbaar is kan je die als volgt installeren.
Code:
# opkg install <driver-package>

Info over de package manager (opkg) kan je hier vinden: http://wiki.openwrt.org/doc/techref/opkg
 
Hey Uipko, de beste wensen voor 2014. Het is idd een dag te laat maar ik heb hem gewoon stand alone gebruikt en alles werkte naar behoren. Ik ga morgen eens even dieper naar jou antwoord kijken. Bedankt alvast!
 
Jappert zei:
Hey Uipko, de beste wensen voor 2014. Het is idd een dag te laat maar ik heb hem gewoon stand alone gebruikt en alles werkte naar behoren. Ik ga morgen eens even dieper naar jou antwoord kijken. Bedankt alvast!

Dank, en natuurlijk ook de beste wensen voor 2014.

Als je vragen hebt hoor ik het wel, ik weet alleen niet hoe snel ik ze kan beantwoorden. Ik heb nog geen idee wanneer ik internettoegang heb. Ik heb hier geen toegang tot een HM dus als het heel specifiek wordt moet ik het af laten weten. Als je HM bereikbaar is vanaf het internet zou ik ook direct daar op kunnen kijken.
 
Enig idee hoe je een:

Code:
root@OpenWrt:~# lsusb -vd 0df6:0045

Bus 001 Device 004: ID 0df6:0045 Sitecom Europe B.V. WL-353 Wireless USB Adapter 150N Nano
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType         1
  bcdUSB               2.00
  bDeviceClass            0 (Defined at Interface level)
  bDeviceSubClass         0
  bDeviceProtocol         0
  bMaxPacketSize0        64
  idVendor           0x0df6 Sitecom Europe B.V.
  idProduct          0x0045 WL-353 Wireless USB Adapter 150N Nano
  bcdDevice            2.00
  iManufacturer           1 Manufacturer Realtek
  iProduct                2 RTL8188S WLAN Adapter

werkend kan krijgen. Ik zie wel een package met 8187  :

Code:
root@OpenWrt:~# opkg list | grep rtl
kmod-rtl8187 - 3.3.8+2012-09-07-3 - Realtek Drivers for RTL818x devices (RTL8187 USB)
kmod-switch-rtl8366-smi - 3.3.8-1 - Realtek RTL8366 SMI switch interface support
kmod-switch-rtl8366rb - 3.3.8-1 - Realtek RTL8366RB switch support
kmod-switch-rtl8366s - 3.3.8-1 - Realtek RTL8366S switch support

maar die installeert niet omdat de kernel niet lijkt te kloppen met de depencies.

Code:
 opkg install kmod-rtl8187
Installing kmod-rtl8187 (3.3.8+2012-09-07-3) to root...
Downloading [url=http://downloads.openwrt.org/attitude_adjustment/12.09/brcm2708/generic/packages/kmod-rtl8187_3.3.8+2012-09-07-3_brcm2708.ipk.]http://downloads.openwrt.org/attitude_adjustment/12.09/brcm2708/generic/packages/kmod-rtl8187_3.3.8+2012-09-07-3_brcm2708.ipk.[/url]
Collected errors:
 * satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for kmod-rtl8187:
 *      kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *   kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *   kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *       kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *   kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *       kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *   kernel (= 3.3.8-1-eec613807fe13b8b6e091b5fe004126b) *
 * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-rtl8187.
root@OpenWrt:~#

Ik heb nog wel wat gevonden op het internet https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=43288 en https://dev.openwrt.org/ticket/9166 maar ook hier wordt ik niet veel wijzer van.

Alvast bedankt!

 
uipko zei:
Jappert zei:
Bedankt Geert.  Ik rijd er morgen in de ochtend naar toe als EP Woody of Uipko me ook niet kunnen helpen, dat zijn de Linux guru's hier op het forum.....

Sorry ben niet thuis en ben hier niet zo vaak online dus heb wat achterstand in berichten lezen. Voor jou is het volgende waarschijnlijk al te laat maar voor anderen misschien toch nog handig.

Zoals Nosmo al aangaf is er standaard maar 1 wifi driver aanwezig, namelijk rtl8192cu driver voor realtek 8192 chipset. Dit is geen directe beperking van OpenWrt maar van de OpenWrt versie die gemaakt is voor de HeaterMeter.

Met een beetje geluk is er wel een driver voor jou wifi dongle chipset in de OpenWrt repositories. Als eerste moet je uitzoeken welke chipset je dongle heeft.

Met linux kan je dat als volgt doen.
Bekijk alle USB devices
Code:
# lsusb

Bekijk detail info van wifi dongle op basis van het ID (iets als 050d:805c) uit de bovenstaande lijst.
Code:
# lsusb -vd <id>

Op basis van de chipset moet je dan opzoeken welke driver je nodig hebt. Ik heb zo snel geen lijst kunnen vinden welke chipsets/drivers er voor OpenWrt beschikbaar zijn. Deze moet je dus even opzoeken op basis van de chipset. Als er een driver beschikbaar is kan je die als volgt installeren.
Code:
# opkg install <driver-package>

Info over de package manager (opkg) kan je hier vinden: http://wiki.openwrt.org/doc/techref/opkg

Hallo Uipko,

Ik kan via putty (SSH) en de juiste ip adressen in de root van de Openwrt komen via username + password.
Als ik dat gedaan heb, dan staat er: root@Openwrt:~#
Als ik dan volgens je bovenstaande het commando lsusb ingeef krijg ik de melding  -ash: lsusb: not found

Om te testen deed ik dat met de usb dongle erin die hij wel ziet en dan via 192.168.1.13 (netwerk adres wat bekend is) of via UTP met de fallback 192.168.200.1 met de nieuwe usb dongle erin waarvan ik de driver wil installeren.

Ik heb volgens mij jouw instructies dus tot zover goed opgevolgd, maar kom toch niet verder. Of toch een fout gemaakt?
Wat is je advies nu aan mij?

Dank!


 
Je moet eerst een package installeren met lsusb erin; eerst de package lijst ophalen van het internet met;

Code:
# opkg update

dan usb package installeren met;

Code:
# opkg install usbutils

dan zou lsusb moeten werken!
 
pipo1000 zei:
Je moet eerst een package installeren met lsusb erin; eerst de package lijst ophalen van het internet met;

Code:
# opkg update

dan usb package installeren met;

Code:
# opkg install usbutils

dan zou lsusb moeten werken!

Bedankt pipo1000.

Dat was idd een goede aanwijzing, na de deze stappen werkt lsusb inderdaad.
Opmerkelijk is dat bij een eerste lsusb met op dat moment de Edymax dongle erin, ook al de Realtek8188CUS op de regel verschijnt:

Bus 001 Device 004: ID 7392:7811 Edymax Tecjnology Co., Ltd EW-7811UN 802.11n wireless adapter (Realtek RTL8188CUS)

Als ik deze dongle eruit haal en degene plaats die (nog) niet wordt gezien door de RPI, en opnieuw lsusb commando geef, dan verschijnt in putty terminal:

Bus 001 Device 004: ID 0bda:8176 Realtek Semiconductor RTL8188CUS 802.11n WLAN

Je zou dus denken dat wanneer dongle 1 nu normaal werkt en als ik de regels vergelijk de driver dus al wel aanwezig is voor de RTL8188CUS.

Zou het volgende aan de hand kunnen zijn: ik heb de RPI met Edymax wifi dongle vastgezet op static intern IP adres 192.168.1.13, zou dit eerst weer op DHCP moeten om te zien waar hij terecht komt en alsnog die weer als vast IP adres gebruiken voor mijn port forwardingen?

Ik kan de RPI nu wel benaderen omdat ik via het fallback IP adres 192.168.200.1 werk.

Nieuwe materie dit voor mij, dus daarom beter eerst even vragen voordat ik de zaak hier door elkaar hussel.
Het niet hebben van een static ip adres zou ook kunnen verklaren dat bij Camiel dit probleempje niet optrad en hij zonder extra driver install w?l dezelfde K?nig wifi dongle aan de praat kreeg.

Ik denk dat ik er bijna ben.... :)





 
Heb wel een soortgelijk probleem gehad maar dat lijkt toch iets anders als dat van Redfox.

Ik had mijn pi ingesteld op dhcp. Mijn router koppelde die automatisch aan het mac adres, zodat het een quasi static. Toen ik daarna de pi instelde op static kon ik geen verbinding meer maken omdat dat mac adres al door de router gekoppeld was aan het eerst verkregen dhcp ip. Heb toen handmatig dat mac adres/ip moeten releasen. Daarna zonder problemen verbinding.

Succes Redfox, ben benieuwd!
 
@Redfox: Wel of geen DHCP zou niet uit moeten maken. Wat echter niet goed is, is om een adress wat je via DHCP gekregen hebt statisch te maken. Dat is een regelrechte methode om IP conflicten te krijgen op je netwerk. Statische adressen mogen niet in je DHCP range vallen.
 
Nosmo zei:
@Redfox: Wel of geen DHCP zou niet uit moeten maken. Wat echter niet goed is, is om een adress wat je via DHCP gekregen hebt statisch te maken. Dat is een regelrechte methode om IP conflicten te krijgen op je netwerk. Statische adressen mogen niet in je DHCP range vallen.
Hi Piet, fijn dat je op afstand nog even reageert.
Ik had inmiddels WWAN als DHCP client aangeduid zodat dat probleem niet optreedt.
De oefening van vandaag heeft tot nu toe 1 ding opgeleverd: het groene ledje in de dongle knippert wel, die was eerst geheel gedoofd.
Ik krijg echter de dongle niet in het netwerk, d.w.z. hij kiest geenip adres.
Omwisselen van de 2 dongels (dus terug naar Edimax) geeft na 30-40 sec weer een wifi-verbinding, kiest daarbij ook eigen ip adres omdat nu DHCP ingesteld.
De vraag is nu: ?f de driver is alsnog niet goed, ?f ik zie iets anders over het hoofd. (of moet ik met andere dongle wifi netwerken opnieuw scannen?)
 
RedFox zei:
Nosmo zei:
@Redfox: Wel of geen DHCP zou niet uit moeten maken. Wat echter niet goed is, is om een adress wat je via DHCP gekregen hebt statisch te maken. Dat is een regelrechte methode om IP conflicten te krijgen op je netwerk. Statische adressen mogen niet in je DHCP range vallen.
Hi Piet, fijn dat je op afstand nog even reageert.
Ik had inmiddels WWAN als DHCP client aangeduid zodat dat probleem niet optreedt.
De oefening van vandaag heeft tot nu toe 1 ding opgeleverd: het groene ledje in de dongle knippert wel, die was eerst geheel gedoofd.
Ik krijg echter de dongle niet in het netwerk, d.w.z. hij kiest geenip adres.
Omwisselen van de 2 dongels (dus terug naar Edimax) geeft na 30-40 sec weer een wifi-verbinding, kiest daarbij ook eigen ip adres omdat nu DHCP ingesteld.
De vraag is nu: ?f de driver is alsnog niet goed, ?f ik zie iets anders over het hoofd. (of moet ik met andere dongle wifi netwerken opnieuw scannen?)

Ten eerste mijn excuses, vergeet af en toe hoe basic de hm openwrt install is en mijn HM lag niet echt in de buurt (~2500km ;).

Ten eerste wat Nosmo al zei kies voor een static ip een nummer buiten de DHCP range. Die range kan bekijken/aanpassen op je router. Gebruikelijk is om de eerste x (bv 50) nummers te registreren voor statisch. Dan zou je DHCP vanaf 192.168.1.51 tot 192.168.1.254 zijn.

Begrijp ik het goed dat je het fallback IP-nummer via WIFI gebruikt? Als dat het geval is dan is er ieder geval niets aan de hand met de drivers, het is dan echt iets in de settings.

Heb je misschien iets in je router ingesteld om een statisch IP-nummer te maken. Dat doe je dan op basis van het mac-adres en dat is nu anders.

Je kan ieder geval even kijken of en wat het IP-nummer is met het volgende commando. Je kan dan ook meteen het mac-adres zien.
Code:
# ifconfig

De netwerk instellingen staan in /etc/config/network en /etc/config/wireless. Ik zie dat bij mij in /etc/config/wireless het mac-adres staat. Even gezocht in de web-interface, je moet een nieuw network interface (network -> interfaces) aanmaken bv WWAN2 en deze dan gebruiken.

 
Terug
Bovenaan Onderaan