BasBQ
Beef en Steak

UDS build story

Het wordt hoogst waarschijnlijk de rand van de ton afslijpen. We hebben namelijk niet veel kennis van lassen en daarnaast zou de deksel te zwaar worden.

Rijst gelijk de volgende vraag, maken we een scharnierende deksel alla Kamado of niet......  :-/ hmm keuzes keuzes keuzes.
 
Eerst de fik er maar eens in.  :D

IMG-20131002-WA0002_zpsd0038973.jpg
 
Ik zou geen scharnierende deksel maken op je UDS.
Te veel werk en totaal niet praktisch bij het plaatsen en verwijderen van roosters en kolenmand.
Het is niet voor niets dat alle webers losse deksels hebben.
Enige reden dat hij bij een kamado scharnierend is gemaakt is omdat hij veel te zwaar en breekbaar is er telkens op en er af te tillen.
 
De coating blijkt toch een stuk taaier dan gedacht. Lijkt wel een soort teflon oid. De buitenkant ligt er al vanaf, binnenin nog steeds hetzelfde. Vrees dat we een dakdekkersfakkel moeten gaan regelen.
 
Zoals Noskos al in mijn UDS draadje aangaf....
Meer vlammen meer vuur.
Gewoon oud hout, planken, pallets, bomen,kasten maakt niet uit.
volladen tot de vlammen er 2m boven uit steken.
Burn baby burn!

Coating aan de binnenkant is zeker van die licht beige gekleurde zooi...  ;)
 
Inderdaad licht bruine zooi.
 
dat spul is echt vervelend!

maar als je de ton bijna roodgloeiend stookt laat t wel los.
Restanten met een ronde verfafkrabber er goed uit schrapen.
Evt nog wat plekjes na schuren.

Kleine rest plekjes coating heb ik er verder in gelaten.
Onder het motto van als het er nou nog niet uit is dan doet het ook niets meer als ik er in aan het BBQn ben tussen de 100 en 150 graden.

Dus ingesmeerd met arachideolie en met standaard briketten de kolemmand gevuld om de binnenkant te seasonen.
Misschien beter de hier op het forum aangeprezen "Crisco" voor te gebruiken maar ik was te lui om er voor de deur uit te gaan toen :p

Tot slot kan ik bevestigen dat die laatste restjes coating geen invloed hebben op de smaak van het vlees dat uit de ton komt.
Nooit iets van een vreemde en/of afwijkende geur of smaak ontdekt tijdens de vele sessies en wedstrijden.
De resultaten op de wedstrijden laten tevens zien dat de judges hier ook niets van merken!
 
 
Al zit ikzelf deze week in Barcelona, thuis gaat de noeste arbeid gewoon door. Mijn Barrel Brother gaat ze vanmiddag in de lak zetten. Dan ga ik ze van het weekend seasonen om roest te voorkomen. Daarna zullen we eens aan het kolenmandje beginnen, of gaten boren..... We zien wel.

IMG-20131007-WA0000_zpsd4322e2a.jpg
 
Als ze kaal zijn zou ik de binnenkant meteen in het vet zetten om roesten te voorkomen!
 
Is er nog een alternatief voor Cirsco, wat we niet 123 in huis hebben?
 
Ondertussen ook de rand afgeslepen zodat zijn Weber Hoedje ook past.

IMG-20131007-WA0001_zpsebcef746.jpg


IMG-20131007-WA0002_zpsc7f622bc.jpg


En toen vier keer in de lak. Gewoon voor standaard lak gekozen, de temperatuur gaat toch niet boven de 200 graden uit komen dus theoretisch moet dat gaan. Ben erg benieuwd naar de praktijk..... En anders doen we het ff opnieuw :s

IMG-20131007-WA0004_zps6bde65c6.jpg
 
Als je geen crisco hebt kun je zonnebloem-, arachideolie e.d. nemen, als je het metaal maar niet blootstelt aan de buitenlucht, dis is zeker nu erg vochtig 's-ochtends en voor het weekend heb je roest op je schone binnenkant.

Mooi trouwens zo je tonnetje!
 
Hoi  hoi,

Hier de partner in crime van Jappert voor het bouwen van de 2 UDS'en.. Ze zijn gisteren inderdaad gespoten en ik ga ze vandaag aan de binnenkant in de olie zetten zodat ze niet kunnen roesten, want onbehandeld staal roest waar je bij staat... Dan zijn ze in ieder geval behandeld..  :)
 
Te laat nu maar toch.....
Had de luchtgaten eerst er in gemaakt, voor het aanbrengen van de verf / coating.
Zo voorkom je beschadigingen aan de verf en is het randje tussen buiten en binnen ook meteen van een laagje voorzien.
Dit geldt eigenlijk ook voor de overige onder delen....
bevestiging voor je roosters, gaten voor temp.probes en eventuele aanvullende extra's zoals wielen of een bieropener.
Zijn allemaal gaten die je, naar mijn bescheiden mening, het liefste er voor aanbrengen coating in boort.

Tot slot ben ik erg benieuwd hoe de verf het houdt na een aantal sessies.
Zelf haardverf gebruikt maar ben daar niet heel erg tevreden mee.
Krast relatief snel en vlekken poetsen er erg lastig af.


 
niet ingewikkeld doen met plantenolie ,tis allemaal vettig en bescherm dus tegen roest.
goedkoopste plantaardige olie nemen en dat is meestal slaolie.
mooie vaatjes.
sucses.
 
en de vaatjes zitten al in de sla-olie.. Nu kunnen we van de week spulletjes sprokkelen en lekker het zooitje in elkaar schroeven.. :)
 
Jappert zei:
En toen vier keer in de lak. Gewoon voor standaard lak gekozen, de temperatuur gaat toch niet boven de 200 graden uit komen dus theoretisch moet dat gaan. Ben erg benieuwd naar de praktijk..... En anders doen we het ff opnieuw :s
Als ze zo mooi zwart zijn mogen ze eigenlijk geen Ugly Drum Smoker meer worden genoemd... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan