BasBQ
Beef en Steak

striploin

Marc17960

Kooltjesharker
Berichten
116
had een striploin op de kop getikt in de hanos en aangezien ik dit nog niet had klaar gemaakt op het ei ziehier het verslag.
Voordat ik het erop waagde toch eens in de shoutbox wat tips gevraagd, in de combi steamer reeds diverse keren klaargemaakt en ook op inductie, maar in het ei???? Toch wat degelijke tips gekregen, waarvoor dank.



ingesmeerd met rub; bruine suiker, witte suiker, paprika, gerookte paprika, kruidenzout, gerookt zout, uien zout, selderij zout, zwarte peper, chilli poeder, mosterd poeder, kippenkruiden, gemalen gember, allspice en ten slotte cayenne peper.



rub ingesmeerd, ei klaar gemaakt. Begin sessie 16h50




ei op 150? indirect met een beetje kers tot kerntemperatuur van 38? nadien searen op ongeveer 200?-220? tot kerntemp van 48?



Bij 48? van het vuur af en ingesmeerd met bbqsaus. Ingepakt in alu folie en laten rusten gedurende een 20 tal min. Kerntemp was gestegen tot 56.9?. Aan tafel om 18h25




eerste sneden waren perfect



Zelfs in het midden was de garing perfect, als je van iets meer dan medium houdt natuurlijk



Op het bord zag het er zo uit, puree, gestoofd witloof, striploin en een saus van het vocht wat zich in de folie bevond.
Zoals jullie kunnen zien heb ik de vetlaag niet getrimd, omdat ik vind dat dit meer smaakt geeft en zelf ook veel smaak heeft.



met dank aan Redfox voor de goede raad.
 
Mooi gegaard hoor.
 
Het overleg in de shoutbox heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, geen dank daarvoor want dat je ervaringen met elkaar deelt is juist het leuke aan ons forum!
Ik had hiervan best een plakje willen proeven,  ziet er bijzonder smaakvol uit!  ;)
 
Wat een mooi stuk vleesch zeg!! :D
 
lekker bordje!
 
OMG, wat ziet dat er lekker uit...
 
Perfect, precies zou als ik er ook van hou!
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg!
 
Het ziet er lekker uit!

maar ik vraag mij af of jij alle 15 kruiden uit jouw rub terug kunt vinden in de smaak? kun jij aangeven waarom jij specifiek deze kruiden gebruikt hebt? Ik zou het zelf niet meer dan peper en zout gebruiken voor een mooi stuk vlees om de smaak puur te houden, maar ben zelf ook lerende en maak graag gebruik van anderen hun positieve ervaring!
 
Dat is een mooi stukje vlees geworden. Ziet er erg lekker uit.
 
dat ziet er heerlijk uit
 
fons zei:
Het ziet er lekker uit!

maar ik vraag mij af of jij alle 15 kruiden uit jouw rub terug kunt vinden in de smaak? kun jij aangeven waarom jij specifiek deze kruiden gebruikt hebt? Ik zou het zelf niet meer dan peper en zout gebruiken voor een mooi stuk vlees om de smaak puur te houden, maar ben zelf ook lerende en maak graag gebruik van anderen hun positieve ervaring!
Persoonlijk vind ik het niet nodig om alle smaken die je toevoegt terug te vinden. Ik denk zelfs als je alle smaken apart zou terug vinden er geen balans of harmonie in zit. Sommige ga je natuurlijk altijd terugvinden omdat ze krachtig of uitgesproken genoeg zijn. Bij andere gaat het om het subtiele. Ik weet less is more maar toch vind ik dat complexe smaken ook heel lekker kunnen zijn. (Eveneens in malt whisky of andere gerijpte alcoholische dranken)
Bij dit stuk vlees heb ik ook een saus gebruikt en dit geeft dan ook weer een hele andere smaak aan geheel. Wat vooral belangrijk is, is de balans van alle smaken en wat je natuurlijk lekker vindt.
De rub die ik gebruikt heb is een rub van Steven maar een beetje aangepast.
 
Zulke smakelijke "stukjes"vlees zien we hier graag voorbij komen, maar nog liever hadden we even zelf een smaak oordeel willen geven :D
 
Lekkere strip show! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan