BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me mei 2013 - Toscaanse kip onder een baksteen

 
 
 

ellenblokhuis

Kooltjesharker
Berichten
177
Toscaanse kip onder een baksteen

Dit leek ons een leuke recept, omdat wij meestal de kip op een bierblik plaatsen op de Q.

Het komt uit Planet BBQ pag. 377

3 teentjes knoflook, grof gehakt
2 eetl. verse rozemarijnblaadjes, plus de rest van het bosje (voor erbij naar keuze)
2 theel. versgemalen zwarte peper
1/2 zeezout
4 hele piepkuikens, poussins of braadkuikens (of 2 hele kippen)
2 citroenen in partjes erbij

2-4 bakstenen gewikkeld in aluminiumfolie

1. Doe de knoflook, 2el rozemarijn en peper in een keukenmachine met metalen snijbladen en laat de machine steeds kort draaien tot het mengels in fijngehakt. Voeg het zout toe en meng alles. Doe het mengsel in een pot met een schroefdeksel Je hebt waarschijnlijk meer dan voor dit recept nodig is. Wat over is kun je gebruiken voor kalfsvlees, varkensvlees oen fazant. Het blijft in de koelkast enkele weken goed.

2. Verwijder het vet uit de lichaams- en nekholte van de kip. Verwijder eetbare organen en bewaar ze eventueel voor later gebruik. Spel de binnen- en buitenkant van de kippen af onder de koude kraan en dep ze droog. Splijt de kippen en vouw ze open (gevlinderde kip krijg je dan).  Wijf ze royaal in met het kruidenzout.

3. Grillen: de directe methode is traditioneel, maar de indirect methode levert knapperig vel en sappig vlees zonder het risico van steekvlammen of verbranden.

Direct methode:
maar de BBQ klaar voor de directe grillmethode en verhit hem totdat hij matig heet is. Laat een deel van de BBQ vrij. Maar het grillrooster schoon en vet het in met olie. Leg de vogels schuin en met het vel omlaag op het hete rooster. Leg de bakstenen op de vogels. Grill de kippen totdat de onderkant knapperig en goudbruin is, 8-12 minuten per kant voor grote kippen. Steek een vleesthermometer in het dikste deel van de dij, zonder het bot te raken. De thermometer moet ca. 75 graden aangeven. Draai elke vogel na 4 minuten een kwartslag voor mooie grillmarks.
Indirecte methode:
maak de Q klaar voor indirect grillen. Plaats een lekbak in het midden en verhit de Q tot hij matig heet is. Leg de vogels met het vel omhoog midden op het rooster, boven de lekbak en plaats de gewichten erop. Sluit het deksel van de Q en gril tot ze goudbruin en gaar is, 30-40min voor piepkuikens, 40-60 min. voor grote kippen.

Verdeel de overgebleven takjes rozemarijn en salie over een schaal of op borden (ziet er mooi uit en geeft nog wat smaak). Leg de gegrilde kippen erop. Besprenkel ze royaal met olijfolie en geef de partjes citroen erbij.

Succes!
 
Ik heb de bakstenen al klaarstaan ;)
 
Ik heb dit al een paar keer gemaakt,  zonder baksteen maar wel IN Toscane, dat doe ik gewoon!
 
Hmmmm. ik zal eens kijken wat ik met nr 11 ga doen... ::) :p
 
Vandaag staat hij op de planning! Naast een traditionele BCC, kijken wat ons beter bevalt. Overigens ook een soort van not-so-ABT variant alsmede gevulde champignons.
 
Ik ga deze vandaag ook maken. Kijken of de regen iets aan de beleving toevoegt  :p
 
Zijn er al meer forummers die hem gemaakt hebben?! Ik vond het lekkerder dan de bcc...meer verklap ik nog niet.
 
ik heb hem ook gemaakt  :)
 
Nog niet voor de uitdaging, wel al eerder. In Toscane. Geen grap.
 
Big noskos is watching you ;)
 
Kip ligt onder een abbey stone  :D ben benieuwd.
 
En natuurlijk helemaal niemand die me even helpt herinneren dat vorig weekend het laatste weekend van de maand was... Mooi stelletje zijn jullie hoor ;)

Nou hier kun je je resultaten kwijt van de tok onder de baksteen! Heb hem zelf nog niet gemaakt vanwege de drukte met de TS en Q on the Canal. Maar hij zit er aan te komen hoor!
 
Ik heb hem al gemaakt, maar niet voor Steven & Me. Dus ik ga in de herhaling.
 
Dit is mijn eerste Steven & Me. Ik heb zelf sinds kort Planet BBQ in bezit en blader er dagelijks in. Maar dan nu de kip onder een baksteen.

Kruiden fijnmalen in de keukenmachine


Het kruidenzout is klaar


Het nog opgebonden slachtoffer


Gevlinderd en gekruid. Mooi moment om mijn nieuwe wildschaar te proberen.


Tijdens mijn hardlooprondje van die dag vond ik een baksteen die ik 5 km meezeulde. Maakte de training ietsjes zwaarder dan gepland :) Baksteen in de Alufolie


Ik koos voor de indirecte methode. Kip op het rooster, thermometer in de dij, ingepakte baksteen erop en twee te poffen aardappeltjes erbij


Het eindresultaat:


Wat we er van vonden? Iets te zout, maar heerlijk mals. Ik zag tijdens het proces dat de bovenkant met het vel niet lekker bruinde, dus vanaf een graadje of 65 heb ik de steen erafgehaald en met het vel omlaag direct boven de kolen gelegd. Ik vermoed dat ik die steen eerst moeten mee verwarmen. Als dat zo is, heb ik die stap gemist. Deslaniettemin voor herhaling vatbaar!

 
Heb je alle rub gebruikt? Dan is het idd erg zout, er staat me bij dat er in het recept staat dat het teveel is voor 1x. Maar het ziet er wel errug lekker uit hoor!
 
Hierbij mijn bijdrage. Ik had nog nooit een gevlinderde kip gemaakt en het is goed bevallen. Het enige waar ik de volgende keer rekening mee ga houden is dat je kruidoppervlak feitelijk 2x zo groot is tov de bekende kip op bierblik (ik kruid nooit de binnenkant). Ik had de zout terug gerekend naar 1 kip, maar ga een volgende keer minder zout gebruiken.

Als side-dish hadden we aardappelkoekjes (wederom omdat ik de dag daarvoor mijn oog veel te groot had). Mijn vrouw had gegrilde aubergine besteld, net zoals ze het in Turkey hadden. Ik heb mijn best gedaan.

De voorbereiding. Mijn citroen ziet er wat afgekloven uit, ik had de dag daarvoor zijn schil nodig ;).
_MG_8555.JPG


_MG_8557.JPG



De aardappelen moeten ongeveer even lang als de kip. Maar ook indirect, nog maar een baksteen er bij en een adhoc gril verhoger gebouwd.
_MG_8561.JPG


_MG_8567.JPG


_MG_8575.JPG



_MG_8564.JPG


_MG_8570.JPG


_MG_8573.JPG


We vonden het allemaal een goed gelukte Steven & Me, ook de groenten waren voor herhaling vatbaar. De aardappelen in combinatie met de kip qua tijden was iets minder geslaagd. Volgende keer iets minder zout en deze is af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan