BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Juli 2012- Runderhaas in Bacon met Whiskey paddenstoelensaus

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
Bij deze mijn bijdrage voor Steven en Me
Als goed vleesliefhebber kon ik deze niet weerstaan en bij de eerste regel was ik al verkocht.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om deze te maken dus dit topic lijkt me een goede start. Dit recept komt uit het Planet BBQ boek en kan je vinden op bladzijde 165/166
Het recept is origineel bedoeld voor een houtvuur dus een handje rookhout geeft een meer authentieke en originele smaak.

Benodigdheden voor 4 personen:

4 stukken runderhaas (3 cm dik 170-225 gram)
4 plakken bacon (120-170 gram)
8 laurier blaadjes (naar keuze)

Opbindtouw

Voor de saus:

340 gram cantharellen of een andere wilde paddenstoel (of champignons of Shii-takes)
2 eetlepels boter
1 sjalot in dunne ringen
2 theelepels bloem
1 kop runderbouillon (liefst zelfgemaakt)
1/4 kop slagroom
2 eetlepels schotse whisky
2 theelepels dijonmosterd
1/2 theelepel geraspte citroenschil
Zout en peper

Maak de saus (dit kan eventueel een paar uur van tevoren):
Snijd de stelen van de paddestoelen  bij en veeg de hoedjes schoon met vochtige keukenpapier. Snijd de paddestoelen in dunne plakjes.
Smelt de boter op matig vuur en bak het sjalotje tot deze glazig maar niet bruin is.
Voeg de paddestoelen toe en bak deze op hoog vuur mee tot ze zacht zijn en het vocht is verdampt. Roer de bloem er doorheen en bak dit al roerend 1 minuut tot de bloem de paddestoelen bedekt.
Voeg de bouillon en de slagroom toe en breng dit al roerend aan de kook en laat de saus 3-5 minuten af en toe roerende sudderen tot het iets is ingekookt
Voeg de Whiskey, mosterd en citroenschil erdoor en kook nog 2 minuten en voeg eventueel naar smaak peper en zout toe.

Wikkel een plak bacon rond de zijkant van elke runderhaas en steek er aan weerszijden 2 laurierblaadjes tussen de bacon en het rundvlees. Bind de bacon vast met het opbindtouw en bestrooi het vlees met peper en zout.

Maak de BBQ klaar voor de directe grillmethode (Steven vermeld altijd om het rooster in te vetten maar ikzelf doe dit nooit. Ik smeer indien nodig het vlees een beetje met olie in)

Gril het vlees 4-6 minuten per kant tot het rood/ros? is. Gril ook de zijkanten zodat de bacon bruin wordt

Leg het vlees op borden, verwijder het touw schep de saus over het vlees en serveer meteen (ik laat het vlees meestal even rusten maar dit wordt hier niet vermeldt)

:Edit was een stukje vergeten bij het posten zie ik net.




 
Rundvlees, bacon, room en whiskey, nou daar kan volgens mij helemaal niets mis mee gaan ;)

Dank je wel voor je keuze!!
 
Klinkt als iets lekkers hoor!
 
Now we're talking!
 
Oeiiiiiiiiiii

Daar moeten we toch iets mee kunnen doen.
Ik ga mijn best doen.
 
ziet er echt goed uit, ik doe weer mee
 
Het is het laatste weekend van de maand, ik bijt het spits af met mijn resultaten.
Nu jullie nog!


De ingredi?nten liggen geduldig te wachten. ik nam ipv ossenhaas kogelbiefstuk van de Sligro. En gemengde paddenstoelen.
ff36c20a.jpg


Heel rustiek heb ik alles in mijn gietijzeren pannetjes gedaan, gewoon omdat het kon.
52ac33e0.jpg


Eindelijk ook eens mijn kleine pannetje gebruikt, voor 3,99 bij de sligro vandaan. daar kon de sauce fijn warm in blijven.
988755ad.jpg


Grillmarks, need I say more?
347026a6.jpg


Bordje eten, aanvallen!
58715303.jpg


Wat vonden we ervan?
Ik had bij de sauce al van te voren mijn bedenkingen, aangezien hij met bouillon gemaakt werd voor een groot deel, en gebonden met bloem. Ik ben daar geen voorstander van. Champignonroomsauce moet dat ook zijn. sauce van champignons en room. Maar ik heb heel dociel het recept gevolgd.
Maar mijn gevoel klopte, ik vond de sauce wat "dun" van smaak.
Wat ik wel keilekker vond, was het laurierblad onder het ontbijtspek, dat gaf een geweldige smaak aan de biefstuk. Geweldig!
Gaan we dit nog eens doen? Ja, dat kan best, maar dan met mijn eigen volvette sauce. en dan cognac erin ipv whisky. maar dat is omdat we altijd wel cognac in huis hebben, en whisky niet. Dit kleine flesje was er bij toeval, van zoon.
 
Ziet er toch wel erg goed uit hoor ;).

Ben zelf ook meer van de echte room sauzen(niet dat je dat aan mijn atletische figuur kunt zien hoor!) dus ik snap jouw commentaar op de saus wel!
 
Ik hou ook meer van de room sausen en dat kun je heel goed  zien,ik vind het wel een mooi stukje vlees geworden.
 
Ik ben ook een enorme sauce- eter. Verkering vraagt regelmatig of ik er een lepel bij wil. Ik zit dan de saucekom leeg te hengelen, zoooo lekker.
 
Om niet achter te blijven hierbij mijn ervaringen:
Helaas kom ik er tot mijn schande achter dat ik veel te weinig foto?s gemaakt heb van het proces, dus een beetje een magere bijdrage van mijn kant.
De saus heb ik gemaakt van Kastanje champignons icm oesterzwammen. Ipv de schotse whisky, Jack Daniels en groentebouillon als basis.
DSC01570_DxO.jpg

In tegenstelling tot Dominique haar ervaringen vonden wij de saus erg goed gelukt maar het kan ook zijn dat ik wat meer room gebruikt heb dan voorschreven.
Bij de slager had ik 2 flinke stukken runderhaas besteld die er erg goed uitzagen maar wat meteen een gat in de portemonnee sloeg !
Ik heb de runderhaas niet gekruid maar ingesmeerd met wat truffelolie welke meteen de bacon goed liet plakken en er dus geen touwtjes nodig waren. Het laurierblad heb ik achterwege gelaten.
DSC01568_DxO.jpg

Voor ons was alles verrassend goed gelukt met een erg malse runderhaas van de BBQ.
Deze is voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
 
Kale-arend, jij houd zo te zien ook van sauce, het had mijn bord kunnen zijn!
En idd meer room zal een enorm verschil maken.
 
Dominique zei:
Kale-arend, jij houd zo te zien ook van sauce, het had mijn bord kunnen zijn!
En idd meer room zal een enorm verschil maken.

Deze saus was goed gelukt vandaar dat er een beetje meer (ahum  ;) ) op het bord lag dan "normaal"
 
Ik heb het recept net gemaakt. Ik heb rumpsteak gebruikt, ik moet nog naar de Jack, dus kon me geen ossenhaas veroorloven ;)

De paddestoelen uit het recept zijn niet echt in seizoen op het moment, dus maar een mix en oesterzwammen gebruikt, ik heb ook meer slagroom gebruikt dan in het recept stond en wat meer slagroom, gewoon omdat dat lekkerder is :D Ik heb bourbon gebuikt, Maker's Mark en dat proef je best wel in de saus.

Wat vonden we ervan, erg lekker. De saus viel goed in de smaak en het vlees was best lekker zo, het blijft natuurlijk gewoon biefstuk, maar de saus draagt wel bij aan de feestvreugde. En dan hebben we natuurlijk de foto's nog.

stevenmejuliossehaas-1.jpg


stevenmejuliossehaas-2.jpg


stevenmejuliossehaas-3.jpg


stevenmejuliossehaas-4.jpg


stevenmejuliossehaas-5.jpg


stevenmejuliossehaas-6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan