BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me januari 2013 - Citroengras Runder Sat?

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Citroengras Runder Sat?
Genoeg voor ongeveer 36 sat?stokjes;

Je hebt nodig:
Ongeveer 36 sat? stokjes, gedurende 1 uur in koud water geweekt en vervolgens afgegoten.
Wat slagerstouw om bosjes citroengras te maken

Voor het rundvlees en marinade:
2 tot 3 stengels citroengras, schoongemaakt en fijngehakt (? cup), bladeren bewaren.
3 teentjes knoflook, grof gehakt.
1 tot 3 Thaise chilipepers of jalape?o pepers, ontzaad en fijn gehakt (voor pikantere sat?, de zaden ook gebruiken).
? cup gehakte verse koriander.
3 eetlepels bruine suiker.
2 theelepels gemalen koriander.
? cup vissaus of sojasaus.
? cup limoensap.
4 eetlepels plantaardige olie.
750gr Flank steak. (info van Noskos: Flank steak is bavette ook wel vinkenlap genoemd. Niet echt gemakkelijk te krijgen maar een stukje biefstuk, US sukade etc. zou een goed alternatief zijn.)

Voor het serveren:
? cup grof gehakte dry-roasted pinda's
? cup gehakte verse koriander
Komkommer relish, mag, hoeft niet
Je favoriete pindasaus, mag, hoeft niet

1. Bereid de marinade: Combineer het citroengras, knoflook, chilipepers, verse koriander, en bruine suiker in een vijzel of keukenmachine en maak er een grove pasta van. Roer de gemalen koriander, vissaus, limoensap en 2 eetlepels olie erdoorheen.

2. Snijd een kruispatroon in de flank steak, daarna de steak haaks op de draad in lange dunne reepjes snijden en op de sat? stokjes rijgen. Schik de sat?s in een ondiepe schaal. Giet de marinade over het vlees en laat 30 minuten marineren. Draai de sat?s af en toe om zodat de marinade overal gelijkmatig word verdeeld.

3. Maak een bosje van de citroengras bladeren, bind het bosje samen met het slagers touw.

4. Zet je BBQ op voor indirect grillen en zorg voor een hoge temperatuur. Als je rooster heet is even in oli?n met wat plantaardige olie. Schik de sat? op de grill, zodat het vlees boven het vuur hangt en de blootgestelde stokjes uit de buurt zijn van de hitte. Grill het vlees, bedruip het met de rest van de olie, met behulp van het citroengras kwast, tot het gaar is, 1 tot 2 minuten per kant. Schik de sat? op een schotel of bananenblad en bestrooi ze met de pinda's en koriander. Indien gewenst, de komkommer relish en / of je favoriete pindasaus los bij serveren.
 
uit elk boek komt dit Piet?
 
Dit recept komt uit "How to Grill".
 
Moet toch niet indirect? TypO?
 
Het indirecte gedeelte is om te zorgen dat de stokjes niet verbranden, dus een heet direct gedeelte voor het vlees en een koeler indirect gedeelte voor de kale stokjes.
 
Duidelijk!
 
Ziet er lekker uit, Sate is altijd goed.
 
Fardo, je mag altijd het recept aanpassen ;).
 
hmmmmmmmmmm....jummie

We moeten maar weer eens meedoen lijkt me....
 
vandaag bavette opgehaald bij de slager.
zal m'n eerste Steven & me worden.
 
Het laatste weekend van de maand is weer aangebroken, tijd voor de resultaten van Steven & Me! Ik zal vanmiddag mijn ervaringen even posten.
 
Hier liggen de ingredi?nten, ik heb er sukade voor gebruikt.
50a16481fddddde4fcadbbbe62403ad0.jpg


Lekker de hele handel in de marinade, het was veel marinade, maar dat kwam omdat ik maar 350 gram vlees had. Voldoende voor 2 personen
920c63af2d11415b4c5a41abfbd7c504.jpg


Fikkie stoken!!!
675c528fc938b21415f745b11b2be329.jpg


Op de WGA, eerst de ene kant..
a044ecf30154131e65bbaffd5d87e42b.jpg


Dan de andere kant....Foto is donker, het was ook erg donker. en KOUD!!!!!!!
b79385caff40f47cf934ddf82fd39644.jpg


Op het bord, we aten er noodles bij, in een thaise pindasauce... Gehakte pinda's eroverheen.
07109d7f621bd79d8b1ac782313f8f90.jpg


Wat vonden we ervan? HOLYMOLY!!!! Jammie en zaligjes! Ik neem het terug, 350 gram was veel te WEINIG voor 2 personen. We hebben ervan zitten smikkelen en smullen. Ik had de WGA enorm heet gestookt, dus het vlees had ook echt een beetje geroosterde stukjes, terwijl het maar 2 minuten per kant heeft gehad. Dus dat was ook echt gaaf.
Terwijl ik dit typ denk ik, ik ga dit zeer zeker zeer binnenkort nog eens eten.
 
Ook ik heb US sukade gebruikt, voornamelijk omdat ik bang was dat gewone biefstuk veel te droog zou worden door het grillen.

Ik heb het vlees eerst gesneden en gemarineerd.  Na het marineren heeft mevr. Nosmo het vlees op de stokjes geregen.
Stephenenmejan2013-1.jpg


Even kort grillen op de Primo.
Stephenenmejan2013-2.jpg


We hebben het lekker met een stukje stokbrood op gepeuzeld. Het voordeel van de sukade is toch wel dat het vet mooi weg bakt en het vlees lekker mals blijft.

(klik op de foto voor een grotere versie)

 
Laat ik nu net bij de Makro een US sukade hebben meegenomen. In de aanbieding!
Ik heb er nu al zin in!
 
ook ik heb eindelijk weer eens mee gedaan.

Ik had als vlees rosbief genomen. heerlijk mals vlees

IMG_8311.jpg


het vlees gesneden en in de marinade gedaan

IMG_8312.jpg


daarna op de pinnen geregen

IMG_8313.jpg


en op de WGA gegaard

IMG_8314.jpg


wat vonden we ervan?
Ik vond het helemaal heerlijk, een lekkere gekruide smaak, dit is zeker een sate die ik vaker wil gaan maken.
We hadden er lekker nasi bij gemaakt.
 
Wij vonden de smaak ook heerlijk. Maar ik had biefstuk genomen en daar zaten een paar taaie bij, dus dat was dan weer minder. Maar ik ga het zeker nog eens maken maar dan wel met een andere stukje koei. Ik heb ook de pinda noodles van Domi erbij gemaakt, maar onze voorkeur ging toch uit naar de sesamnoodles, zou aan de gebruikte pindakaas kunnen liggen.

stevenenmejanuari-1.jpg


stevenenmejanuari-2.jpg


stevenenmejanuari-3.jpg
 
Ik sta niet op het lijstje, maar ik ga proberen mee te doen. Nosmo's recept heeft me over de streep getrokken.

20130126-_MG_7941.jpg


Strikt het recept volgend, pfoei hard werken hoor:
20130126-_MG_7942.jpg


Oei, dat was ook zo ik had mijn OTX niet ingepakt, nog een keer hard werken dus:
20130126-_MG_7943.jpg


Op links van voor naar achter, oosterse komkommer-tage salade, pinda saus naar recept van Dominique (ik moest doorgeven dat deze erg lekker was!) en erg goed zichtbaar nasi, op rechts nou ja da's duidelijk.

20130126-_MG_7945.jpg


Ik had sukade gebruikt en ik had wel wat last van opslaande vlammen dus een beetje knapperig her en der  :-[. Ik vond de smaak goed, alleen mijn sukade was 50% lekker en 50% taaaaai...  Al met al hebben we wel heerlijk gegeten, was de algemene eindconclusie.
 
Had je Amerikaanse sukade structor? En had je de zeen verwijderd?

En moet ik je aan het deelnemersveld toevoegen?
 
Structor, fijn dat mijn pindasauce beviel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan