BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Februari 2014: Madeira Beef and Bay Leef Kebabs (Espetadas)

 
 

Alflies

Stoker
Berichten
336
Eigenlijk ben ik pas in Maart aan de beurt om een recept te bedenken, gisteren onverwachts een mailtje ontvangen of ik niet in Februari een recept wilde plaatsen.
De brainstorm sessie duurde niet langer dan een minuut of vijf. Een aantal jaar geleden hebben wij van een vakantie op Madeira genoten, een specialiteit aldaar is Espetada.
Af en toe bladeren we nog eens door het fotoboek en opeens kreeg ik een ingeving of er in een BBQ boek wat ik bezit een recept staat, laat dit nou het geval zijn.

The Barbecue Bible van Steven Raichlen hoofdstuk "What's your Beef ?", pagina 163- 164. Madeira Beef and Bay Leef Kebabs (Espetadas)

Gegrild rund is geliefd in heel Portugal, maar nergens zoveel als op het eiland Madeira.
Restaurants op dit eiland hebben een unieke standaard, op iedere tafel hebben ze een L vormige metalen paal.
Het vlees wordt bereid op metalen spiezen die voorzien zijn van een oog, na de bereiding worden de spiezen aan de L vormige paal gehangen.
Onder de spiezen plaats men brood, het vleessap druipt op het brood en krijgt hierdoor net zo'n lekkere smaak als het vlees.
In het verleden en nu nu nog steeds op het platte land gebruiken ze lauliertakken om het vlees op te rijgen en op deze manier te grillen.

Het recept (4-6 personen)

- 750 gram Ossenhaas of Lende
1/4 cup extra virgin olijfolie
1/4 cup rode wijnazijn
1 ui
4 tenen knoflook
1/2 cup platte Peterseli
1 theelepel zout
1 theelepel zwarte peper
14 Laulierbladeren

Portugees landbrood

Bereiding:

- Trim het vlees en snij het in blokjes van 3 bij 3 cm.
- Voeg de olijfolie, rode wijnazijn, ui, Peterseli, knoflook, peper, zout en 2 laulierbladeren bij elkaar in een kom.
- Voeg het vlees toe, zorg ervoor dat het vlees goed is gemend met de marinade en laat dit 4- 6 uur marineren.

- Haal het vlees uit de marinade en rijg dit aan de pennen (laulier, vlees, laulier etc) en bewaar de marinade
- Maak de BBQ gereed voor direct grillen
- Grill het vlees 2-3 minuten per kant, totaal 8- 12 minuten voor medium- rare.
- Bedruip tijdens het grillen het vlees met de marinade (laatste 3 minuten het vlees niet meer bedruipen)

Serveer het vlees met brood, ik heb op internet nog een recept gevonden welke ik erbij wil maken.

Recept brood

Ingredi?nten
25g verse gist of 15g gedroogde gist
250 ml warm water
200 g broodbloem
een snuf suiker
450 g broodbloem
50 g roggemeel
1 volle theelepel fijn zout
1 eetlepel olijfolie
200 ml warm water

Bereiding

GROOT BROOD
Neem een grote kom waarin het deeg 2 keer zo groot kan worden en meng daarin de gist met het warme water, de broodbloem en de suiker. Houd op met mengen als je een glad, dik beslag hebt. Dek af met plastic keukenfolie en laat op een warme plek staan tot het deeg gezwollen is.
Meng de resterende ingredi?nten er goed doorheen. Dit karwei is wat makkelijker als je een mixer hebt met deeghaken,
Leg het deeg op een licht met bloem bestoven werkvlak en kneed het, waarbij je het deeg af en toe omklapt (ongeveer 10-15 minuten). Leg het deeg in een grote kom, dek af met een theedoek en laat het 2 - 3 uur op een warme plek staan tot het gerezen en gezwollen is.
Haal het deeg uit de kom en maak er voorzichtig een ovale of ronde vorm van. Kerf de bovenkant in en leg het op een met bloem bestoven bakplaat. Dek losjes af met een theedoek en laat weer een uur rijzen terwijl je de oven voorverwarmt op 220?C.
Schuif het brood in de oven en besprenkel het een beetje met water voor een knapperige korst. bak het 40 - 45 minuten tot het brood knapperig is en hol klinkt wanneer je er aan de onderkant op klopt. Laat afkoelen op een rooster. Je hebt nu een heerlijk groot brood.


Ik hoop dat jullie het een leuk recept vinden en dit graag willen proberen.
Voor diegene die het gaan maken, alvast een smakelijk eten.
 
Ik krijg er zin in! Misschien ga ik me er toch maar is een keer aan wagen.
 
Lijkt me een leuke. Ik doe mee!
 
Lekker recept en ik doe weer mee!!!
Toch nog een vraagje; omdat ik het boek niet heb, heb ik even internet gecheckt maar daar staat bijna overal dat alle laurier bladeren in de marinade moeten?? Wie kan dit wel of niet bevestigen!!??
 
MarBQ zei:
Lekker recept en ik doe weer mee!!!
Toch nog een vraagje; omdat ik het boek niet heb, heb ik even internet gecheckt maar daar staat bijna overal dat alle laurier bladeren in de marinade moeten?? Wie kan dit wel of niet bevestigen!!??

2 in de marinade, ik heb verse laurier kunnen kopen. Gedroogde zou ik denk ik mee marineren
 
Dat is een mooie opgave die we zeker gaan maken!
 
Het water voor je brood trouwens niet warmer dan 38?C anders gaat je gist dood en blijf je met een plat brood zitten ;) En het inkerven zou ik pas na de tweede rijs doen, dat is de gebruikelijke manier, dan kan het brood eerst spanning opbouwen en tijdens het bakken controleer je hoe het opengaat door de inkepingen die je maakt.

En als de kerntemperatuur van je brood rond de 95?C is, is het klaar, makkelijk te meten met, wie heeft hem niet, een thermapen :D We hebben hier bijna allemaal zo'n ding en hij is dus ook ideaal bij bakken, nooit meer met een sateprikker in je cake, nooit meer gokken bij brood, gewoon even prikken en je weet het ;)
 
Yep, I'm in!!!
(en heb er zin in)
 
Deze durf ik ook wel te doen (tussen al jullie pro's... ;) )  Ik ga binnenkort mijn best doen!
 
Het laurier verhaal houdt mij toch wel bezig!! :-/
Als je gedroogd gebruikt moet je ze wel weken anders krijg je toch nooit op de spiesen!!
Moet dat dan in de marinade of week je ze in water apart.
Wat de verse betreft, ik heb nog zo'n laurierboom in de tuin staan van het tuincentrum.
Kan je die bladeren ook gebruiken of zijn die "niet voor consumptie"??
Wie het weet mag het zeggen!!
Greetz Marco  ;)
 
klink lekker, ik neem me weer optimistisch voor om absoluut mee te doen!

maar inderdaad, verse laurier heb ik nog nooit voorbij zien komen in de winkel, zijn er mensen die weten waar je dat kunt kopen?
 
Moet toch echt weer eens aan de slag met mr. Steven,deze komt er zeker binnenkort!
Ik heb dit laurierplantje in de tuin staan gewoon bij de intratuin vandaan en geschikt voor consumptie

IMGP6769_zps301c5972.jpg
 
Verse laurier geeft weinig smaak af dus dat zou wel vreemd zijn.
 
Leuk! Hier gaan we tijd voor maken. Is er een rede voor het twee keer vermelden van bloem en water bij het brood recept? Brood gaat hier denk ik op de pizza steen in de oven, of misschien toch een keertje de OT47 gebruiken?
 
Laurier is te bestellen bij horeca groothandel en ook bij de toko en betere groentewinkel.
Zoals eerder aangegeven in deze thread is laurier van de intratuin ook te gebruiken, meestal staan zulke plantjes/ struikjes bij de eetbare tuin.
 
In het recept staat dat je het brood de 2e keer op de bakplaat moet laten rijzen.
Ik wil het brood bakken op mijn BGE en de pizzasteen. Ik wil de steen dan ook voorverwarmen en het brood dus laten rijzen op bakpapier en met pizzaschep op de Q schuiven.
Hopelijk blijft het niet aan het bakpapier plakken op moment supr?me!

Begin nu al honger te krijgen trouwens
 
Terug
Bovenaan Onderaan