BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Februari 2014: Madeira Beef and Bay Leef Kebabs (Espetadas)

Chef Martin zei:
In het recept staat dat je het brood de 2e keer op de bakplaat moet laten rijzen.
Ik wil het brood bakken op mijn BGE en de pizzasteen. Ik wil de steen dan ook voorverwarmen en het brood dus laten rijzen op bakpapier en met pizzaschep op de Q schuiven.
Hopelijk blijft het niet aan het bakpapier plakken op moment supr?me!

Dan zou ik het inclusief bakpapier op de steen leggen, als je het van het papier af probeert te halen heb je grote kans dat het inzakt. Als ik brood (in de oven) op de pizza steen maak dan doe ik de tweede rijs in een rijsmandje.
 
Alflies zei:
Chef Martin zei:
Alflies, kun je de link van het broodrecept doorgeven? Er staat 2x meel op het recept dus ik weet niet hoeveel ik nodig heb :(
200 gram, 450 gram of optellen 650 gram?
http://www.stichting-wildervanck.nl/Odina/recepten.php?id=120&vreetn=575

Ik ga het morgen proberen.

Volgens mij moet je al de bloem afwegen dan is het % gist 1 procent, dat moet volgens mij goed zijn

Kom net bij de bakker vandaan. Hij zegt dat je voor het eerste deel de 200 gram nodig hebt. Dit wordt dan een soort papje. Hiermee activeer je de gist. Als dit gerezen is doe je de rest van de bloem erbij (450 gram) en laat je het nogmaals rijzen. Dan bakken en opeten :D
 
Bedankt Martin. Dat idee had ik al, als ik hamburgerbroodjes bak staat dit ook in het recept.
Waarom, geen idee....
Is er niet iemand met een bak-blog....?  :D
 
Wat een eer om als eerste het resultaat van Februari te mogen plaatsen.
Dit gerecht heb ik begin Februari al gemaakt.

Omdat ik te laat boodschappen ging doen was de slager waar ik altijd m`n vlees haal al gesloten.
Dus het belangrijkste ingredi?nt dit keer meegenomen bij de grootste kruidenier van het land. Had ik dit maar NOOIT gedaan.

Ik had een (dacht ik) mooi stuk Iers rundvlees. De voorbereidingen gingen vlotjes en het leek een heerlijk gerecht te worden.
De marinade rook lekker en het vlees zag er prachtig uit.

Ik ben `s middags begonnen met het bakken van het brood dat in het recept genoemd wordt. Heb dit ook op de BBQ bereidt. Het was voor mij de eerste keer dat ik brood heb gemaakt op de Q. Het was heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar.

Het eindresultaat was teleurstellend omdat het vlees zo taai was als een dood varken. Jammer, had van de AH betere kwaliteit verwacht voor die prijs. Volgende keer maar weer naar de slager.
De smaken waren perfect, dus het recept gaat hier zeker nog een keer in de herhaling!

Bedankt voor deze Steven.









 
Hier mijn resultaten voor de jury:

Allereerst begonnen met het brood, bereid op de OTP omdat het kan:

Bkuu3fV.jpg


In de mooie voorjaarszon:
DkpIrCs.jpg


Eindresultaat, de volgende keer besproeien met water voor een mooiere korst:
pER1bSg.jpg


De kebabs, met verse laurier en biefstuk:
iFEs7je.jpg


In de marinade:
QBhSX4O.jpg


Aan pinnen geregen:
pQvSsva.jpg


Op de WGA:
BAHgBoj.jpg


En op het bord, met caprese-tomaatjes en het brood:
NlWMgEt.jpg


En wat vonden we er van? Lekker,  lekker! Een mooie ervaring om brood te bakken op de Q, maar zoals al gezegd hier, de volgende keer gewoon in de o@#n...
Het vlees was lekker mals, ondanks dat het geen ossehaas was. De laurier verbrandde vrijwel direct, en ik vraag me af of er veel smaakoverdracht is.
Het oogt wel leuk.
Samengevat: Steven bedankt, weer lekker gegeten!

 
De eerste uitdaging voor dit recept was het bakken van brood op de bbq, nog nooit eerder gedaan dus maar eens inlezen over hoe en wat.
Omdat ik in het bezit ben van een DO en een pizza- steen, moest hier de eerste keuze gemaakt worden.
Mijn keuze is gevallen op de DO, daarna de ingredi?nten verzamelen en aan de slag.



In Februari staat de kachel aan dus een warme plekje voor de eerste rijs was snel gevonden, voor de tweede rijs had ik een nog betere plek gevonden  :)



Na de rijs een broodje gevormd, DO klaargemaakt en de briketten verdeeld.





Na 40 minuten hing er een heerlijke geur onder de overkapping, vol spanning onder het deksel gekeken en super blij met het resultaat.





De eerste horde was genomen, de benodigdheden voor het vlees waren ook bij elkaar gesprokkeld.


Laurier van de groothandel, Ossenhaas van de vleesboerderij uit de buurt, olijfolie uit Itali? en de rest uit de C1000  :)



Mengsel gemaakt en dit heeft een paar uur in de koelkast gestaan, vlees en laurier aan de spiesen gestoken.



WGA aangestoken, vlees erop en wow wat een heerlijke geur van laurier.



Als finale een foto van het bordje met vlees, brood en een teveel aan groenvoer.


Leuke opdracht en we hebben heerlijk gegeten, binnenkort staat dit gerecht nogmaals op de menukaart.
 
Zo ik heb mijn foto's ook weer boven tafel. We begonnen 's ochtends met het maken van het brood. Eigenlijk zou ik die met mijn jongste dochter maken, maar mijn oudste dochter rolde net uit haar bed en wilde ook graag meehelpen. Vandaar de pyjama en het slaperige uiterlijk ;)
Eigenlijk zat ik hier ook niet helemaal op te letten, want mijn oudste gooit hier 1kg meel in de mixer (vond die niet leuk :blush: )

20140216-_MG_0995.jpg


Daarna de ingredi?nten even klaar gezet voor de foto:
20140216-_MG_0999.jpg


Even later lag alles heerlijk in de marinade:
20140216-_MG_1001.jpg


Eigenlijk had ik mijn brood wat anders verzonnen, maar mijn dochters vonden dat het een dubbelgevlochten brood moest worden, aldus:
20140216-_MG_1003.jpg


Oooo en het rook zo lekker....
20140216-_MG_1013.jpg


En hoplidop het brood was klaar:
20140216-_MG_1015.jpg


En hier ook de spiesen, helaas was de foto een beetje hard ingeflitst:
20140216-_MG_1016.jpg


En ook hier had de fotograaf ook beter moeten opletten, maar goed het ging om de doorsnede foto (volgende keer dus primaire onderdeel voor op de foto )

20140216-_MG_1017.jpg


We vonden deze bijdrage heerlijk deze gaan we zeker nog een keer maken, dus 5 sterren wat mij betreft!

ps: o ja ik had niet begrepen dat de laurier tussen het vlees op de spies moest, zal ik wel weer overheen gelezen hebben :D
 
Emiel... een brood van cakemix? Of staat dat doosje toevallig achter de mixer? =))

Oow, en een deeg op basis van 1kg meel kan die mixer prima aan hoor ;)
Zelfs volgens de handleiding, dus gewoon op lage stand lekker laten kneden.
Doet hij hier wel vaker ;)
 
Ivo-tje zei:
Emiel... een brood van cakemix? Of staat dat doosje toevallig achter de mixer? =))

Oow, en een deeg op basis van 1kg meel kan die mixer prima aan hoor ;)
Zelfs volgens de handleiding, dus gewoon op lage stand lekker laten kneden.
Doet hij hier wel vaker ;)
Die cakemix ging later op de dag er in en had ik alvast klaar gezet. Het meel kwam uit de zak die mijn oudste in haar hand heeft. Mijn mixer ging gewoon stil staan dus ik heb hem vlug uitgezet en even het deeg gesplitst...
 
Vandaag is steven nr. 6 aan de deur geweest. Gisteravond last minute (in de supermarkt) nog even besloten om het vandaag  te gaan maken. Ik had van Kippetjehaasje (Arthur) verse laurier uit zijn tuin gehad. Het broodbakken ben ik niet aan toe gekomen dus dat is afbakken geworden. De ribeye en tournedos die ze hadden in de supermarkt zagen er niet zo best uit en waren belachelijk duur. M'n oog viel op een stukje rosbief was best wel zacht aan voelde. Heb dit mee genomen en gisteravond gelijk in de marinade gezet.

Foto-8LCWEGL3-D.jpg


Foto-3EZVK34L-D.jpg


Foto-GCPX3NLI-D.jpg


Foto-BBK4ZTIA-D.jpg


We vonden het erg lekker. Het vlees was, zoals verwacht wat stugger. Maar een beetje snijden en kauwen vind ik niet zo erg. De marinade is echt een toppertje, lekker de smaak van die laurier. Ga hem zeker nog een keer maken en dan wel met ossenhaas.
 
Hier mijn bijdrage voor deze maand;

Als vlees heb ik paardelende gebruikt

DSC03310_zpsd7ecfac2.jpg


DSC03318_zps27bbb857.jpg


DSC03322_zps4e69d64e.jpg


In de marinade

DSC03326_zps11d4d534.jpg


De skewers

DSC03330_zps9e1328d3.jpg


Op de WGA

DSC03333_zps7832bf04.jpg


DSC03334_zpsae4d3a9b.jpg


DSC03337_zps3691917d.jpg


DSC03338_zpsc3d46bac.jpg


DSC03339_zpse607d5d4.jpg


Op een (niet zelf gebakken!!) turks brood en met coleslaw van Domi

DSC03347_zpsb7ed99b5.jpg


Wat wij ervan vonden?? Heerlijk!! deze komt zeker nog een X voorbij!!

Thanx for watching

Marco
 
Vandaag een Steven en me, myself and I. Ik moest mezelf zien te redden met de Madeira Beef, maar wat een straf om dit te moeten doorstaan  :D :D

IMG_2413.JPG

De ingredienten m.u.v. de magere runderlappen.


IMG_2414.JPG

In de ochtend het vlees in stroken gesneden omdat het te dun was, ruikt heerlijk allemaal.


IMG_2416.JPG

Na een dag marineren alles op de stokken gezet.
Zoals A3aan84 de laurier gekregen van Kippehaasje. Hij heeft een vervroegde snoeiactie op z'n boompje gepleegd.


IMG_2418.JPG

De Q gaat goed, maar doordat er weinig wind staat blijft de rook aardig hangen ;) maar wat ruikt het lekker!


IMG_2419.JPG

Het resultaat was weer mooi. Super smaak van vlees en marinade met de laurier.
De foto is wat donker, maar het vlees is dat zeker niet, 8 minuten op de Q was genoeg.

Bedankt voor dit recept!
 
Ziet er goed uit dennis.
zelf dan ook maar snel me eigen laurier voor dit doel gebruiken.
 
Moet je zeker doen Arthur!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan