BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me, december 2013 - Mojo marinated Varkenshaas

Iemand moet de eerste zijn. Mijn eerste offici?le Steven:

PC060007_zps600ade5a.jpg


De varkenshaasjes opgebonden in de mojo:

PC060014_zps0ed064da.jpg


De volgende dag, samen met de uien en de groentjes:

PC070003_zpsf07970ac.jpg


PC070004_zps2de0ef3b.jpg


En het bordje:

PC070005_zps0b42827f.jpg


En wat vonden we ervan? De sinaasappels weggelaten van het bord, hier houden we niet van... De rest was, zoals de meeste Steven's, erg lekker en voor herhaling vatbaar!

 
Deze maand ook weer eens aangehaakt. Niet geheel toevallig omdat deze variant was uitgekozen als kerst item. Ik heb deze zelfs 2 keer gemaakt. 1 keer tbv balatage commissie en 1 keer tbv de kerst met een kleine wijziging.
Alles spullen verzameld:

Mojo gemaakt en geproefd. Ik heb Citroensap uit een flesje gebruikt en vond de verhouding te zeer naar zuur overhellen. Dus heb ik wat meer Sinaasappelsap toegevoegd om meer balans naar mijn smaak te krijgen.

Ik heb het boek er eens op nageslagen en zag een aantekening in de kantlijn staan dt Steven het origineel na bootste met half sinaasappelsap en half citroensap. Ik heb voor de 2e run de citroen vervangen voor een grapefruit en dit geeft voor mijn (onze) smaak een veel mooiere mojo. (later ook unaniem bevestigd door het testpanel)
Even indirect op de Q tot een kern temperatuur van 50 graden. Hierna nog even kleuren boven het vuur (2-3 minuten) tot een kern van 63.

Even nagaren op een warmrood:

Gesneden geserveerd met de uien zoals omschreven in het recept. Hier nog wel de Mojo overheen gesmeerd want vind de uien anders geen meerwaarde geven.

Dit gegeten met diverse kleine groentenhapjes maar dit is niet gebeurd.

Wat vonden we ervan, Lekker een keer een andere smaak, zeker run 2 met de grapefruit hier was de mojo beter in balans .  Zal hier zeker nog wel een keer voorbij komen.
 
Hier ook de allereerste Steven & Me!!

De benodigdheden;

DSC03141_zpsef72c540.jpg


De Mojo;

DSC03144_zps2afe99bd.jpg


Varkenshaas marineren;

DSC03145_zps66dbda2e.jpg


Uitjes aan een stokkie;

DSC03147_zps1cfdbb3f.jpg


Op de Q;

DSC03150_zps2d33605d.jpg


DSC03153_zps55896b98.jpg


Bakbanaan gesneden;

DSC03151_zps04bf1303.jpg


En erbij;

DSC03155_zpsaa59e30f.jpg


DSC03156_zps40542fb5.jpg


Met een bonensalade erbij een heerlijk bordje!!

b7fb8d53-a014-4e95-af7f-c2a3acce59b6_zpse7781df6.jpg
 
Ook in huize RedFox was vandaag de primeur van de Steven & Me recepten serie.
De MOJO marinated varkenshaas had ruim 24 uur in de koelkast gelegen voor deze vanmiddag op de OTP57 gegaard werd.

Wat vonden we ervan....?
Ik had gisteren bij het aanmaken van de MOJO eveneens als Mike (Boldeagle) geproefd dat de limoensap in de verhouding van het recept de smaak balans wat naar de zure kant liet kantelen.
Om die reden eveneens wat meer sinaasappelsap toegevoegd en 1 theelepel suiker.
Verder heb ik de "kok-dichterlijke" vrijheid genomen om het basis recept van Steven uit te breiden met wat zelfgemaakte nassi en wortelsalade (nog net op achtergrond bord te zien).
De overgebleven MOJO wat gedoseerd toegevoegd op het bord en toen was het tijd om te proeven.....en te genieten.

Op naar de volgende S&M!

Bedankt voor het kijken, zie hier de plaatjes!

alle ingredi?nten volgens het recept, daarbij in plaats van koriander gekozen voor munt.
mojo1.jpg


de MOJO is afgekoeld, de gehakte munt zojuist toegevoegd
mojo2.jpg


licht gevacumeerd om optimaal intrekken van marinade te bevorderen
mojo3.jpg


klaar voor de Q!
mojoset.jpg


de varkenshaasjes na eerst indirect tot 50C nu boven de kolen tot 63C kern temp garen
mojo_deQ.jpg


het resultaat op bord met een eigen vrije rijst variant toegevoegd
ophetbord_mojo.jpg





 
Lekker Geert, zie dat ik niet de enige ben die de mojo aan de zure kant vond.
 
Dan hierbij mijn bijdrage.

Ik was even vergeten om alle losse componenten op de foto te zetten. Was de voorbereiding aan het maken tijdens het bereiden van het eten de avond ervoor.

Nog net op tijd een foto van de marinade:

IMG_4416_zpsb531b527.jpg


De marinade was qua geur en smaak even schrikken. Dus ik heb ook de vrijheid genomen om een beetje meer bruine suiker toe te voegen.

IMG_4417_zpsb5b6203a.jpg


Uit de m?rinade:

IMG_4420_zpsfb83db56.jpg


Ui op de prikkers:

IMG_4421_zpsde3c8747.jpg


Op de WGA:

IMG_4425_zps7f7c90f9.jpg


IMG_4432_zpsd48076e4.jpg


Uiteindelijk op een bedje van rijst, met oregano en paprika poeder aangemaakte wok groente:

IMG_4433_zps0942341e.jpg


Wat vonden we er van? Errug lekker. Dat met dat zure is helemaal goed gekomen, alles was perfect in balans. Fris, zoet, zuur en lekker BBQ smaakje.
 
Mijn bijdrage voor deze maand

20131222-_MG_0591.jpg


20131222-_MG_0594.jpg


20131222-_MG_0598.jpg


20131222-_MG_0607.jpg


20131222-_MG_0609.jpg


Ik ben de laatste tijd meer op temperatuur aan het grillen en meneer Steven staat dat je deze dus tot 71 graden moet laten gaan. Nou niet dus  X(, 62 graden was dus goed genoeg geweest, dus hij was iets te droog... Maar niet getreurd als je het niet goed doet is er altijd een goede reden om het over te doen. We vonden hem hier collectief namelijk zwaar de moeite van het herhalen waard!
 
Maar goed wat doe je dan als je Structor bent en je dus noooooooit aan een recept kunt houden. Juist je gaat dingen veranderen. Dus jus d'orange eruit mango sappie er in, alleen maar munt gepakt dit keer enne varkenshaas, kipfilet leek me ook best kunnen....

20131228-_MG_0628.jpg


20131228-_MG_0630.jpg


20131228-_MG_0632.jpg


Lekker hoor, peertje in een sloot wijn erbij niks mis met zo'n extra kerstdag ;)
 
Ziet er ook best wel goed uit, Was de sloot wijn om de smaak weg te spoelen  :p
 
Omdat de fotowedstrijd tot middernacht 1 januari duurt dacht ik: dan mag ik de Steven & Me van December ook wel op 1 Januari maken  :D :blush:
Door de verhuizing is er niet veel met de BBQ gebeurd afgelopen 2 weken. Maar mijn goede voornemen is om nog meer tijd aan de BBQ te besteden.
Dus gelijk op 1 Januari maar een Steven & Me.
Vorig jaar  :p  al de varkenshaasjes in de marinade gezet. Vanavond volgt het verslag met foto`s bij de resultaten.
 
goed bezig
 
Dit keer een inzending uit het "verre" oosten, namelijk Roemeni?. Het was nog een aardige uitdaging om alle ingredi?nten bij elkaar te krijgen. Maar zoals de onderstaande foto laat zien is dat aardig gelukt. Enige wat niet gelukt is, is een stukje slagerstouw. Toen we dit bij de slager in de supermarkt vroegen keek hij nog al verbaasd, met een paar sat?stokjes kom je ook een heel eind. Ook hier iets afgeweken van het recept. Ik vond de helft van de marinade/saus wat weinig voor de hoeveelheid vlees daarom heb ik alles gebruikt als marinade. Door tijdgebrek heb ik helaas geen tijd gehad om nog wat extra te maken voor de saus, maar zonder dat was het ook al erg geslaagd. Mijn twijfel of het goed zou bevallen bij de Roemeense gasten was geheel onterecht, iedereen wilde het recept hebben  :)

Ingredi?nten:
IMG_5594_zps75ff7ac6.jpg


Na een nachtje op smaak komen:
IMG_5617_zps44fb80eb.jpg


Dan even een kort intermezzo over de werkomstandigheden hier, in goed Nederlands "back to basic" ;) Wat moet je met een brikettenstarter als je ook gewoon een vuurtje kan maken. Gelukkig was het deze maand een recept dat prima op de grill te doen was. Maar zoals op de vierde foto te zien is, is er hoop voor de toekomst ;) Gelukkig had de kerstman me weten te vinden en een Thermapen meegebracht, zodoende kon ik toch het vlees op een mooie temp van de grill afhalen.
bbq_podu_old_zps5994d469.jpg


Op de grill samen met zelf gemaakte mici en lamsboutlapjes. Tijdens het grillen heb ik de varkenshaas nog een paar keer voorzien van een laagje marinade:
IMG_5624_zps403353de.jpg


Nog even op temperatuur komen, nu samen met de lollies:
IMG_5627_zps7d00a59a.jpg


Voor dat ik het wist was de helft al weg dus geen foto van het gehele resultaat, maar dit geeft toch nog een aardig beeld:
IMG_5630_zps1a47c607.jpg


Uiteindelijk op (plastic) bordje:
IMG_5629_zps18e7927e.jpg


Dit samen met wat gebakken aardappels, rode en witte kool salade en (zoals gebruikelijk in Roemeni?) brood. Zoals ik al schreef was het een groot succes, deze gaat zeker nog een keer gemaakt worden.

PS: Ik heb me aan de verhoudingen in het recept gehouden en vond het resultaat zeker niet te zuur.
 
dat is pas echt de bbq sport. in een land ver weg toch je ding kunnen maken, ziet er prima uit
 
Uipko, c? a fost o cin? minunat?!  :)
 
Wat is er nu beter dan het nieuwe jaar beginnen met een mooi recept van Steven?
Doordat de laatste 2 weken van 2013 in het teken stond van verhuizen was er niet zoveel gekomen van BBQ. Daarom op de eerste dag van het nieuwe jaar gelijk goed beginnen.
Oudjaarsdag de marinade gemaakt en `s avonds rond 10 uur de varkenshaas in de marinade gezet.







Ik heb me 100% aan het recept gehouden. Ondanks dat ik al had gelezen dat meerdere mensen het iets te zuur vonden was ik lekker eigenwijs :D Ik heb wel de kerntemperatuur van 62 grd aangehouden.
En gelukkig maar  :p  Het smaakte heerlijk, we vonden het zeker niet te zuur!





Omdat onverwachts m`n schoonouders en zwagertje bleven eten moesten we de maaltijd delen met 5 ipv met z`n tweetjes.
Daarom vanmiddag nog wat coquilles en spek uit de vriezer gehaald om erbij te eten. Verder even langs de friettent gereden voor wat patat.
Afgekeken van Ceriel had ook ik wat little gem gekocht. Deze heb ik kort gegrild en geserveerd met wat balsamico dressing.
Iedereen vond het vlees en de dressing heerlijk, 1 persoon vond m iets te zuur, dus ik ben blij dat ik het recept aan heb gehouden.
Zie hieronder voor het resultaat.



Beter kon het jaar niet beginnen  :)
Bedankt voor het kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan