BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me, december 2013 - Mojo marinated Varkenshaas

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Beste mede genootschapsleden.....
Hieronder mijn inzending voor de maand December.... Het kerstmaal!....

Omdat iedereen toch veel eet in deze maand en vaak culinair hoogstaand uren voor in de keuken moet staan en na veel gedoe, geploeter en gezweet aan de afwas kan heb ik een recept gekozen wat gewoon heerlijk tussendoor kan.

Het recept sprak mij aan door de eenvoud en toch de verrassende ingredi?nten en natuurlijk de naam.... want ook in de kerstmaand heb je gewoon wat Mojo nodig

Dit recept komt uit How to Grill:

Ingredi?nten:
1/2 cup olijfolie
8 grote tenen knoflook
1 TL komijn
1/3 cup limoen sap
1/3 cup sinaasappelsap (jus d'orange)
1,5 TL zout
? TL zwarte peper
? TL oregano
? cup vers gehakte koriander of munt
2 tot 3 varkenshazen
2 grote zoete uien
1 navel sinaasappel

Stap 1: Maak de mojo
Olie verhitten in een pan met dikke bodem, knoflook en komijn toevoegen en bakken tot de knoflook licht goud bruin is (niet te donker dan wordt ze bitter)
Vervolgens limoensap, sinaasappelsap, zout, peper en oregano toevoegen en 1/3 cup water.
PAS OP de saus kan gaan spetteren, voeg eventueel zout en komijn toe naar smaak en laat afkoelen, Pas dan de koriander of munt erdoor roeren.

Stap 2, Vlees Marineren
Varkenshazen schoonmaken en eventueel einden opbinden voor egale diameter en in de HELFT van de MOJO leggen. (overgebleven helft bewaren als saus)
Minimaal 1 nacht laten marineren.

Stap 3, grillen
Grill de varkenshazen tot een kerntemp van 71gr.  Snij de uien in dikke plakken en gril de plakken 4-6 min per kant. (prik een sat?stokje door de plak om de ringen bij elkaar te houden)

Stap 4, Bijna eten
Laat de varkenshazen 3 min rusten en snij ze vervolgens in plakken. Serveer met de gebakken ui en de mojo en (nu komt ie!!!!) serveer met sinaasappel partjes. (ja dat vind ik dus een beetje vreemd maar wel ehm??.)
 
Klinkt goed!!
 
En ik doe ook mee! Leuk en lekker!! :)
 
December is een kort maandje voor ons, maar ik verwacht toch dat Steven zomaar weer voor de deur kan staan....
Kan alleen niet in het laatste weekend van de maand de foto's plaatsen dus dat zal pas in januari gaan gebeuren.
 
Als Steven bij mij geweest is en nog niet bij jouw...stuur ik hem wel door Ceriel B-)
 
Wordt hoog tijd dat ik weer een keer een recept van Steven ga maken. Deze ziet er (net als de rest) weer heerlijk uit.
 
Steven gaat dit weekend ook hier het december recept proeven.
De 1e in de rij van recepten die gemaakt gaan worden....hij vroeg zich af waar ik was gebleven :blush:
 
structor zei:
Let op de gegeven kerntemperatuur is veel te hoog! (Ik ga deze nogmaals doen maar dan met 62 als kerntemperatuur)
Deze waarschuwing is voor mij dan net op tijd!
Dank voor reactie Emiel.
(onderschrift is voorbereid  :)  )
 
Ik was er gelukkig ook op tijd bij. Wat dat aan gaat vertrouw ik het oud Hollandsch vinger voelen nog steeds ;-)
 
Jappert zei:
Ik was er gelukkig ook op tijd bij. Wat dat aan gaat vertrouw ik het oud Hollandsch vinger voelen nog steeds ;-)
De varkenshaas ligt hier nu onder licht vacuum te marineren in de MOJO tot morgen, dus alles onder controle  :)
 
Heb gewoon het recept aangehouden en geen probleem!!
Ik had wel dikke stukken vlees!!! :-O :-/ :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan