BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me - April 2013 - Zalm met Belgisch kriekenbier

 
 

Fardo NL

Stoker
Berichten
466
Zalm met Belgisch kriekenbier

Inleiding:
Eigenlijk is het dit keer Peter de Clerq and me, omdat dit recept van de belgische fijnproever is. Dit recept lijkt me zelf een keer leuk om te maken. Een recept in combinatie met bier kan niet verkeerd zijn toch?


Recept uit het boek:

Planet BBQ (blz 428 & 429)

Recept voor 4 personen.

Ingredi?nten
  • 1 flesje kriekenlambiek
  • 1 kop sojasaus
  • 1/3 kop mirin (zoete rijstwijn), sake of cream sherry
  • 3/4 kop stevig aangedrukte bruine suiker (plus 2 eetlepels extra als je sake gebruikt
  • 3 repen sinaasappel of mandarijnenschil
  • 2 teentjes knoflook gepeld en gekneusd
  • 1 plakje verse gember gekneusd
  • 1 lenteuitje (het witte deel gekneusd) het groene deel fijn gesneden voor de garnering
  • 4 zalmfilets zonder vel (liefst wilde zalm)

Bereiding:
1) Doe het bier, de sojasaus, mirim, bruine suiker, sinaaasappelschil, knoflook, gember en het wit van de lente-ui in een grote pan met dikke bodem en zet hem op hoog vuur. brend de marinade aan de kook en roer tot de suiker is opgelost. Laat de marinade 6-10 minuten kken, tot hij stoperig is en voor een derde is ingekookt; roer af en toe. Haal de pan van het vuur en laat de marinade afkoelen tot kan mertemperatuur.

2) Ga met je vingers over de zalmfilets en verwijder de graten. Leg de zalmfilets in een ovenschaal waar ze naast elkaar inpassen. Giet de afgekoelde marinade er over. Marineer 1-2 uur

3) Laat de vis uitlekken. zeef de mainade in een pan en gooi de inhoud van de zeef weg. Breng de marinade op hoog vuur aan de kook en laat 5 min tot hij de dikte van bbqsaus heeft

4) Maak de bbq klaar voor de directe gril methode en verhit hem tot hij heet is

5) Vet het grilrooster in met olie. Gril de zalm tot hij bruin en gaar is. bestrijk de vis na 2 minuten met de ingekookte marinade en herhaal dit enkele malen aan beide kanten

6) Leg de gegrilde zalm op een schaal of borden. Lepel de overgebleven marinade er over, bestrooi met het groen van de lente-ui en serveer hem
 
Klinkt als een spannende combinatie! Gaan we proberen.
 
Mooi, ik ken deze wel uit zijn kookboeken (er is nog meer met bier, zoals het een goede belg ook toebehoort  ;) Was je voor Chris  ;D
 
Lekker zalm. Zin in voor als ik solo ben ;)
 
Boldeagle zei:
Mooi, ik ken deze wel uit zijn kookboeken (er is nog meer met bier, zoals het een goede belg ook toebehoort  ;) Was je voor Chris  ;D
Haha, jouw opmerking komt inderdaad dicht in de buurt van wat ik ging posten :D
 
mmm, zalm! Altijd lekker, klinkt goed deze!

Valt zo'n zalm los op het rooster niet te snel uit elkaar?
 
En het laatste weekend van de maand is alweer aangebroken! Jullie mogen je zalmkunstwerkjes hier posten.

Zelf ben ik er even niet aan toegekomen, maar ook deze haal ik zeker in!
 
Ik ben van de week pas solo = vistijd ;)
 
Nou laat ik dan maar een keer het spits afbijten  ;)
Spullen verzameld voor de marinade, helaas was in de buurt nergens Kriekbier te krijgen. Dus heb ik rood fruit bier als alternatief genomen

Alles volgens recept in een pannetje gelegd en ingekookt:

Zalm op een plankje gelegd (stond niet vermeld maar ik vind het wel makkelijker zo) Zeker met eraf halen.

Hierna alles gepresenteerd op een bordje met wat extra saus/marinade:


Wat vonden we (Gerda dus) ervan Heerlijk stukje zalm. Nog wat extra saus toegevoegd op het bordje omdat ze deze erg lekker vond.
Al met al een succes dus. Deze zal vast nog wel een keer gemaakt gaan worden.

Groeten,

Mike
 
Zo, vandaag was ik solo, dus VISTIME!!!!

9f76f72602cb355f86e6d9bd4b0d520f.jpg


Alles ligt gezellig klaar, de zalm vers uit de vriezer getrokken, dus die zag er nog iets koud uit.

8dc138bfd1793fbbccfcec1c9485d02e.jpg


In de ziplock in de marinade.

775b4f21f93312eb9efd249fdd3330bb.jpg


Op het ei, thermometer erin en op naar de 55? ( dat had lager gekund, bleek)

a2c53127cb64a11bbd229920b4c95302.jpg


Op het bordje samen met wakame en pandanrijst. Hap slik opperdepop.
Wat vond ik er van? De marinade en later de ingekookte sauce deed me een beetje teryaki aan, dat was erg lekker, wel een beetje zoet, maar de soja was een mooie tegenhanger voor de mirin.
Ik had de zalm met vel gedaan, dat is altijd net wat vetter, en dat vind ik erg lekker. Bij 55? kern heb ik de zalm eraf gehaald, dat had minder gemogen. Het was niet droog, maar een graad of 50 had misschien net lekkerder geweest.
De combi met de wakame was fijn, die hou ik erin. Zeker iets om vaker te maken. Jummie.



 
Ik had deze al een tijdje geleden gemaakt en ik zag nu pas dat we hem al mochten posten. Dus bij deze mijn variant van de zalm met kriekenbier.

_MG_8445.JPG


Visje mocht zwemmen in een schaal in de marinade (hierna natuurlijk afgedekt met folie). Ik had trouwens ook zalm met huid, ik had deze verwijderd omdat ik dacht dat de marinade dan beter kon intrekken. O ja voor de mensen die dit recept nog willen maken, bij klaar maken van de marinade kan je bier plots heel hard gaan schuimen.

_MG_8446.JPG


Dit overkomt me wel eens vaker als ik direct bbq :$,  oplaaiende vlammen of te heet en dan bij het verplaatsen erachter komen dat je vastgeplakt zit. Ik heb inmiddels zo'n anti-stick matje gekocht kijken of het daar beter mee gaat.
_MG_8448.JPG


En het eind resultaat, ik had er simpel wat patat, champignonnen met lente uit bij gemaakt.
_MG_8452.JPG


We vonden hem allemaal erg lekker en we gaan deze zeker nog een keer maken!

Wat me opvalt is dat de huidige inzenden qua presentatie totaal van elkaar verschillen. Ik gok zo maar dat mijn Q behoorlijk wat heter is geweest dan die van Dominique. Ik blijf rechtstreeks q-en ook lastig vinden en wil hier ook meer mee gaan oefenen. Bij indirect q-en heb ik altijd meet ik altijd het rooster temperatuur en bij direct niet. De volgende sessie ga ik de temperatuur meten en ook de hoeveelheid hete kolen tellen, kijken of ik hier meer grip op kan krijgen.
 
Emiel, mijn Ei zat op 180 graden.
 
Dank, alleen ik weet niet hoe ik heet mijn Q had  :(.  Jouw zalm ziet er ook meer gemarineerd (lees donkerder) uit, dan bij mij.

En weet je waar ik nog het meest van baal, ik heb met heel veel pijn en moeite de huid verwijderd en jij hebt hem gewoon laten zitten en ik had dat denk ik ook gewoon moeten doen :D
 
Ik had idd de huid laten zitten omdat je het anders met goed fatsoen ( lees : in een stuk) niet van je rooster krijgt ook. En ik vind het gewoon lekkerder. Mijn zalm heeft twee uur in de marinade gelegen.
 
Joh, wat kan het schelen, dat weet je dan voor de volgende keer. Je bent er niks minder om hoor, en lekker bezig geweest, jatochnietdan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan