BasBQ
Beef en Steak

Spareribs icm DigiQ DX2

Uuhh....bovenop hoop ik toch open dan of in ieder geval deels open :)

De fan blaast lucht in je WSM dus er moet ook een goede uitlaat zijn, anders valt er weinig te blazen voor de fan. Onderop idd wel alle ventialtiegaten dicht en eventueel het schuifje op de fan zelf ook iets meer dicht schuiven indien de temperatuur nog steeds te ver door schiet.
 
MarBQ zei:
Waar is die 1/3 voor boven Mike?? (ook ik in de leer modus!!) ::)

Met een DigiQ moet je topvent ook knijpen. (staat in de handleiding, maar wij mannen lezen deze nooit  ::) )
Volgens mij door de geforceerde luchtstroom en het stabiel houden van je temperatuur. Anders krijg je een te grote trek door je viper opening heen.
 
Het weinige lucht wat de viper van onderen toevoegt om de kooltjes aan de gang te houden behoeft volgens mij boven geen uitlaat.
Please correct me if i'm wrong!! ::)
 
Iedereen heeft zo wel na bepaalde tijd wel zijn eigen "favoriete" instelling.
Bij mij staat de viper schuif altijd op 50%, en wel meteen vanaf het begin van de run en de opening in de deksel op 3/4.
Inmiddels hier in 2013 65 x BBQ runs, waarvan zeker 60% op de WSM en met deze instellingen succesvol ribbels, PP's en briskets gemaakt met z??r stabiele temperaturen.

Hieronder is nog een citaat uit een blog van Noskos, uiteindelijk ga je toch zelf vaststellen wat je het beste bevalt en kun je het met een beetje nadenken nooit ?cht fout doen...

citaat uit link Noskos http://www.bbq-nl.com/2009/10/digiq-ii-deel-2.html

De DigiQ II meet nu dat de temperatuur in de barbecue te laag is en stuurt de ventilator aan. Na een paar seconden stopt hij en kijkt wat het effect is en dan gaat het van voren af aan.
Wanneer de temperatuur van de WSM in de buurt van de 180 F komt moet je de schuif van de ventilator iets meer dan de helft dicht zetten en het bovenrooster van je WSM op nog maar een kwart open.
Dit voelt heel tegennatuurlijk omdat je normaal altijd je bovenrooster van je barbecue open zet om de vorming van creosoot, een vies zwart bitter goedje dat ontstaat door verkeerde verbranding tegen te gaan. maar doordat dit een geforceerd luchtstroomsysteem is wordt er geen creosoot ontwikkeld.
De onderste schuif wordt dicht gezet om ervoor te zorgen dat de temperatuur straks niet te ver voorbij de ingestelde waarde springt en om er voor te zorgen dat er niet te veel natuurlijke trek ontstaat wanneer de ventilator niet draait.
Mijn DigiQ II bracht mijn WSM netjes naar de 225 F / 107 C en deed daar zo?n drie kwartier over. Als je WSM eenmaal op temperatuur is geeft de ventilator zo nu en dan een stootje lucht om dat ook zo te houden.

 
Thanx Geert!!  :p
 
Boldeagle zei:
MarBQ zei:
Waar is die 1/3 voor boven Mike?? (ook ik in de leer modus!!) ::)

Met een DigiQ moet je topvent ook knijpen. (staat in de handleiding, maar wij mannen lezen deze nooit  ::) )
Volgens mij door de geforceerde luchtstroom en het stabiel houden van je temperatuur. Anders krijg je een te grote trek door je viper opening heen.
Je hebt Gerda toch laten lezen he?

En die trek ga je dus tegen door je viper te knijpen ;)
 
lol :p
 
structor zei:
Je hebt Gerda toch laten lezen he?

Uiteraard Emiel, vorige week nog een sessie ribbels gehad waarbij de temperatuur niet wilde stijgen, ik meteen de kolen nakijken, komt Gerda met de inmiddels beroemde quote in huize Boldeagle "staat het schuifje wel open op die ventilator " Verder geef ik geen commentaar  ::)
 
De bovenste schuif moet wel iets open, je wilt toch een beetje trek hebben en de verbrandingsgassen moeten eruit kunnen, anders krijg je onvolledige verbranding en een bittere smaak aan je eten.

Ik doe het zo en zal ??n dezer dagen even een handleidinkje op mijn blog zetten.

Opstarten met bovenste schuif open en de schuif van de viper vol open. Zodra ik in de buurt kom van mijn gewenste waarde dan zet ik de viper schuif op iets minder dan een half en de bovenste schuif op 1/3de.
Op die manier heb ik geen overshoot en ben ik vrij vlot op mijn gewenste temperatuur.

Zodra ik de deksel open ga doen voor wat dan ook, zet ik de viper schuif dicht. De deksel haal ik er ook voorzichtig af om niet te veel verse lucht naar binnen te zuigen en zo het vuur harder te laten branden.
Als de deksel er weer op gaat wacht ik tot alles stabiliseert (vaak komt hij op een hogere temperatuur uit) en de viper schuif gaat pas weer in zijn oude stand open nadat de temperatuur dan gezakt is en de DigiQ weer begint te blazen.  Op deze manier heb je de minste kans op overshoot na het openen van je WSM.

En een verschijnsel dat ik altijd tegenkom is dat de temperatuur 20?F hoger is als ik ribs / PP terugleg in de folie. Ik denk dat het komt door de reflecterende werking van de folie. Vraag me niet waarom maar het gebeurd gewoon :)
 
Jeetje, weer een hoop geleerd hier. Heb boven verder op een kwart open gelaten en onder bij de Fan voor de helft open.

Net lekker lopen kluiven, was echt heerlijk! Gasten vonden het ook lekker maar wel erg heet! Tja, het waren dan ook Hot spareribs, maar was idd iets te pittig!  :D

Heb door de drukte niet veel foto's meer gemaakt, maar een paar volgen nog.
 
Nou even nog de verschuldigde foto's;

Voor het inpakken zag het er zo uit, niet verkeerd!!

Spareribs 3-2-1  hot 11 by Bidle, on Flickr


Terug in de folie en op de grill, heb ze nu op het rooster gelegd. Voor mij gevoel worden de sappen iets beter verdeelt. Heb er enkel wat appelsap met een beetje appelazijn bij gedaan.

Spareribs 3-2-1  hot 12 by Bidle, on Flickr


Eentje voorzichtig open maken, hadden iets korter gemogen. Echter mag niet klagen over het resultaat.

Spareribs 3-2-1  hot 13 by Bidle, on Flickr


Ondertussen enkele bijgerechten klaargemaakt en natuurlijk een BBQ-saus!! Op zich heel simpel om te maken en het fijne is dat je het precies naar je voorkeur op smaak kan brengen.

Spareribs 3-2-1  hot 14 by Bidle, on Flickr


We hebben wel binnen gegeten want het was volgens sommige te fris,..... ik speciaal nog hot-spareribs gemaakt. ;) Enfin, vandaar de grote diafragma:

Spareribs 3-2-1  hot 15 by Bidle, on Flickr


Niet slecht voor een eerste keer toch?? Het was iig erg lekker en de ribjes zagen er al snel zo uit,.... bijna kaal:

Spareribs 3-2-1  hot 16 by Bidle, on Flickr





Kortom ik ben erg blij met mijn Smoker en grote kans dat die binnenkort weer aan is:

Weber Smoker WSM 57 013 by Bidle, on Flickr





Bedankt voor het kijken en wellicht tot een volgende!

 
Mooie sessie hoor!! :p ::) ;)
 
Mooie plaatjes geschoten Bidle en het zal zeker goed gesmaakt hebben!
Wat zat er in het 3e aluminiumfolie pakketje op het rooster, was dat de maiskolf?
Ik merk hier bij mij geen verschil met plat leggen of staande ribbels, door de temperatuur in de dome "stoomt" het vlgs mij toch wel rondom in de verpakking.
Maar wellicht wordt ik hier nog gecorrigeerd?
 
Lekker ribbels zien er goed uit.

RedFox zei:
Ik merk hier bij mij geen verschil met plat leggen of staande ribbels, door de temperatuur in de dome "stoomt" het vlgs mij toch wel rondom in de verpakking.
Maar wellicht wordt ik hier nog gecorrigeerd?

Niet door mij Geert, bij mij komt de stoom er altijd uit, plat of staand
 
Bedankt mannen, het was echt smullen. Ben echt super blij met mijn Smoker! Heel de dag een beetje bezig geweest; heerlijk ontspannend.



RedFox zei:
Mooie plaatjes geschoten Bidle en het zal zeker goed gesmaakt hebben!
Wat zat er in het 3e aluminiumfolie pakketje op het rooster, was dat de maiskolf?
Ik merk hier bij mij geen verschil met plat leggen of staande ribbels, door de temperatuur in de dome "stoomt" het vlgs mij toch wel rondom in de verpakking.
Maar wellicht wordt ik hier nog gecorrigeerd?


Derde pakketje waren ook ribjes. Had ze namelijk recht gesneden op de eerste foto kun je linksonder nog een stukje zien en het andere ligt tussen de twee grote stukken. Hieronder beter te zien:

Spareribs 3-2-1  hot 10 by Bidle, on Flickr


De mais had ik op mijn Performer gedaan samen met kip,... voor het geval dat. Achteraf was de kip gelukkig niet nodig.  :)
Ik had het met de aluminium verpakking plat, omdat ik dacht dat de verdeling van het toegevoegde sap dan beter zou zijn,.... ??


Hier nog het stukje 'snelle' kip:

Chicken fast-easy 01 by Bidle, on Flickr



Het is trouwens te merken dat de WSM nieuw is, want de stop zit erop maar hij blijft nog goed warm!! :)


BBQ Guru DigiQ DX2 03 by Bidle, on Flickr
 
Ziet er allemaal goed uit!

Ik had in het begin ook het probleem dat met de killplug erin, de briketten toch nog heet bleven en maar heel langzaam uit gaan. De WSM was nog zo schoon dat er via de kleine kiertjes en gaatjes toch voldoende verse lucht binnen kwam om de briketten te voeden. Ik had gelukkig ook nog een OTP met dezelfde diameter en ik haalde dan het deksel en middenstuk van de WSM, en plaatste dan het deksel van de OTP op het onderste deel om de kolen snel te doven. Werkte als een tierelier :)
Later wanneer de WSM viezer wordt lost dat probleem vanzelf op, doordat de kieren en gaten met aanslag dichtslibben.
 
DanBras zei:
Ziet er allemaal goed uit!

Ik had in het begin ook het probleem dat met de killplug erin, de briketten toch nog heet bleven en maar heel langzaam uit gaan. De WSM was nog zo schoon dat er via de kleine kiertjes en gaatjes toch voldoende verse lucht binnen kwam om de briketten te voeden. Ik had gelukkig ook nog een OTP met dezelfde diameter en ik haalde dan het deksel en middenstuk van de WSM, en plaatste dan het deksel van de OTP op het onderste deel om de kolen snel te doven. Werkte als een tierelier :)
Later wanneer de WSM viezer wordt lost dat probleem vanzelf op, doordat de kieren en gaten met aanslag dichtslibben.

Thx,
Wat een goede tip!! Ga ik de volgende keer ook proberen, want de Performer 57cm (is dat een OTP??) was al na 20m uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan