BasBQ
Beef en Steak

Smashed burger .... no wait for it ..... smashed taco !

cricque

Kooltjesharker
Berichten
248
Woensdag thuis ... en woensdag middag zijn de kinderen thuis, aangezien ik nu ook af en toe les geef op woensdagavond ... wat gaan we eten. Kinderen hadden trek in hamburgers ... maar een tijdje geleden had ik denk ik op youtube ofzo dit gezien in mijn feed ... smashed taco.

Aangezien de smashed burgers hier wel in de smaak vallen toch maar eens proberen, en ideaal voor de fotowedstrijd, want een taco is toch echt wel streetfood in mijn ogen.

De vrouw en de kids hadden liever een hamburger, dusja toch verschillende dingen gesneden in de voorbereiding

Voorbereiding

- sla had ik nog over van gisteren
- san marzano tomaat gesneden met wat olijolie (op smaak met rozemarijn, maar gewone olijfolie kan ook), peper, selderijzout, bieslook
- plakjes komkommer (hamburger) en ook plakjes in 8 stukken (voor de taco)
- plakjes tomaat
- kaas (cheddar in plastic !)
- wat mozarella voor de jongste want die wilt dat altijd op zijn burger
- had nog overschotje van een zakje mengeling van gisteren (heeft rode biet, wortel etc)
- ijsbergsla zeer fijn (gewoon gekocht in klein pakje)
- ballen maken zoals je zou doen voor smashed burgers, ik probeer 60 gram per burger aan te houden, 65 vind ik net iets te veel
- tortilla's (minis genomen van old el paso)

Paar foto's
IMG_1571.jpg


balletjes maken voor de "burgers"
IMG_1572.jpg


Ik maak ze per 4, zo maak ik er 4 terwijl de rest goed koud in de frigo blijft staan

en niet te vergeten

IMG_1573.jpg



Bbq aansteken

Mijn setup

flippers & smasher klaar, en plaat klaarleggen effe al wat laten opwarmen en bij burgers toast ik die effe dan op deze manier

IMG_1574.jpg


Moest je willen weten wat die plaat is staat hier beschreven (https://www.bbqgenootschap.nl/threads/pizza-op-een-stalen-plaat.34174/#post-488068)

Dan plaat over de kolen, duurt echt niet lang voor deze op temperatuur is
IMG_1575.jpg

En dan had ik eerst burgers gemaakt voor de vrouw & kids en dan was het mijn beurt ....



IMG_1577.jpg

IMG_1580.jpg

Taco op de plaat en burger erop
IMG_1581.jpg


Wil je kaas, doe je er een plakje kaas op

IMG_1582.jpg


Ja de burger was net iets te klein, maar was ook de eerste

Vlug deksel op (of wat water op de plaat om stoom te maken)

Afhalen en dresseren maar, saus naar keuze (ik heb een pikante aoli gebruikt van manna)


IMG_1584.jpg


En dan het resultaat


IMG_1586_large.jpg




Dit was lekker, als je een smash burger fan bent, dan moet je dit echt eens proberen
Ik heb er zo een 4 opgegeten. De tortilla is licht knapperig op deze manier, iedereen kan vullen hoe hij het wenst. Dit kan je gemakkelijk op een feestje ook doen, bakken duurt echt niet zolang, je zal wel effe bezig zijn voor 10 man ofzo, maar voor 7-8 personen is dit snel klaar

En ook verschillende manieren geprobeerd
Er zijn ook mensen die hun vlees al gewoon platkloppen op de taco zelf en dan met de taco opleggen omgekeerd, dus eerst taco bovenaan. Heb ik dus niet gedaan

Gewoon echt smashen en dan erop zo kan je zien dat het wel goed gaar is




Het beste (lees gemakkelijkste) vond ik gewoon de taco effe aanbakken in het vet en burger apart en daar gewoon dan nog effe opleggen, dan plakt de kaas als je kaas gebruikt


IMG_1591.jpg


Dit was lading nummer 2

IMG_1589.jpg


Das grijs is dus rook van de olie en het vet

Met wat dingen er al op

IMG_1590.jpg


Had dus zelf taco houders gemaakt van zilverpapier (blijven dubbel vouwen en dan plooien)

IMG_1576.jpg


Anyway zeker proberen

Alleen oppassen met de tortilla's die krijgen wel snel kleur,

IMG_1590.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, ga zeker ook es proberen !! 😋
 
Dat ziet er goed uit!

Volgens mij heb ik ze een keer op tiktok voorbij zien komen.

Gaat op de (veel te lange) to-Q lijst. 😋😋
 
En dit lees ik rond etenstijd, zit nu met een hongerige blik naar de foto's te kijken
 
Con mucho gusto! Lekker chef!
 
Creatief bezig geweest, leuk! Ziet er heerlijk uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan