BasBQ
Beef en Steak

Pizza op een stalen plaat

cricque

Kooltjesharker
Berichten
248
Deze week is mijn stalen plaat aangekomen en zoals ik aangegeven heb een "testje"/'review" etc

Dat is een Kockums Jernverk pizza steel plate (zo een 6mm dik, weegt ongeveer 4,5-5kg)

IMG_1115.jpg


Dus tijd om pizza te maken, deeg deze middag om +-12u30 gemaakt, na anderhalf uur was de kom al vol, dan maar in de koelkast gezet

IMG_1120.jpg


Bolletjes gemaakt om 16u15-30 ergens
IMG_1121.jpg


Hadden er maar 4 nodig, maar schoot nog wat over, wie weet mislukt er eentje ofzo.

De setup op mijn weber. Ik gebruik een slow n sear van only fire (hoeft niet perse), maar dan is de hitte meer geconcentreerd
Ik plaats 8 vuurvaste bakstenen op elkaar (komen van de gamma), daarop de kolenmandjes en dan de plaat.
Ik heb op nog geen jaar tijd een rooster (origineel van weber) naar de kl**** geholpen met hoge temperaturen omdat dit daar blijbkaar tegen kan, dus maar andere manier zoeken.
Op die kolenmandjes komt dus de steen/plaat zelf. Zelfde setup als 2 weken geleden eigenlijk, maar toen was het een pizza steen die bij mijn pizza kit zat (onlyfire pizzaring)
IMG_1124.jpg


Kolen aanmaken en zo ziet het eruit met kolen erin

IMG_1125.jpg


Ik gebruik een grote weber kolenstarter voor 3/4de vol. 1 laagje onderaan in die slow n sear en leg 4 kolen links en rechts. Daar leg ik een brandende briket op zowel links als rechts en een halve Fior di Brace geperste hout briket, deze geven echt inmens hitte af. Een hele in zijn geheel is teveel, zo heb ik van mijn weber performer van de vent het plastiek gesmolten bijvoorbeeld.
Ring erop en na 5 minuten had ik zo een 257 graden in het midden, dus dat komt zeker goed

IMG_1127.jpg


1 van de pizza's tussendoor geen temp meer genomen, zat aan zo een 300 graden, nog wat weinig, maar toch al maar de eerste erop

IMG_1128.jpg


De temp op de dome thermometer en aan de zijkant van die pizzameter (net geen 350)

IMG_1129.jpg
IMG_1130.jpg


Ondertussen toch maar verder pizza maken (wat rommelig)


IMG_1134.jpg


Enja er stond geen bier meer koud geen Stella of Desperados, dus maar blikje jupiler genomen (ben Stella drinker !)

1 van de pizza's aan de onderkant, kon meer zijn, maar meer dan lekker genoeg

IMG_1141 (1).jpg


Ja wij maken geen echte napolitaanse, het mag iets dikker zijn

IMG_1144.jpg
IMG_1152 (1).jpg



Was weer lekker

Nu de stalen plaat ... is het het geld waard of niet ?

Het warmt veel sneller op als een pizzasteen, mijn pizzasteen vorige week was bijvoorbeeld nog geen 250 graden na een half uur
Vandaar dus de aankoop van dit

Waarom geen rooster meer ? Bijvullen is een ramp met een rooster, zelf met een weber rooster omgedraaid ofzo. Hier kan ik gewoon overaal blokje hout of dit bijgooien. Ik heb nu op iets minder dan een jaar tijd zo een 20x pizza gebakken op mijn weber, en al verschillende manier geprobeerd, met mandjes, met slow n sear, zonder mandjes, met hout, met geperste hout brikketten etc. Maar dus om geen rooster meer naar de ***** te helpen ben ik dus met die vuurvaste stenen gestaped afkomen. De pizzasteen alleen op die stenen, was een ramp. Op die kolenbakjes ging nog iets beter. Volgende keer 2-3 brikketen gewoon in die mandjes steken.
Maar zo een pizzasteen (die van mij is 1,5cm dik ofzo) vind ik persoonlijk nogal fragiel. Met deze plaat moet je al veel verkeer doen om deze in 2 te krijgen. Met de steen zag de pizza onderaan gewoon "wit", dus geen print op ofzo. Was zeker niet slecht, maar had al lang genoeg gewacht. Hiermee was ik na 15 minuten aan het bakken en was het gewoon goed. De plaat had nog iets warmer gemogen zodat de bovenkant iets minder was. Maar de zoon en de dochter vonden de pizza superlekker (maar vinden ze elke keer). Ook tussen de pizza's was er bijna geen temperatuur verschil dus je moet niet wachten, je kan echt eentje afhalen en eentje opleggen.

Nu deze plaat kost +- 100 euro, je kan ze goedkoper vinden ook, en ik heb een korting van 40% gehad, dan was het wel een gokje waard. Maar dus om pizza te maken best wel goed en tevreden mee. Beter dan een pizzasteen. Je kan dit dus ook in de oven gebruiken, niet dat we dat van plan zijn, niks zo plezant als die vlammen zien utieraard. Maar op de site van Kockums staan ook foto's te gebruiken gewoon als plancha. Aangezien ik nog niks in die aard heb ... een deze ook eens smashburgers hier op proberen

Plaat kwam "pre seasoned", gewoon is afgekuist en laten drogen. Heb ze ondertussen wel extra paar lagen olie gegeven, als het dan toch al warm is, gebruik van maken uiteraard

Link naar de plaat : https://www.kockumsjernverk.com/en/artiklar/baking-pizza-steel-o35-cm.html
Langs 1 kant spijt van dat ik dit niet genomen heb https://www.kockumsjernverk.com/en/artiklar/baking-pizza-steel-37x32.html maarja de ronde heb ik 40% af betaald, dusja je kan niet klagen uiteraard

Moest ik dit gekocht hebben full price: most likely wel. Is het het geld waard: Ik denk van wel

Note: ik heb dit zelf gekocht en niet gekregen ofzo, dus geen sponsor gedoe ofzo, maar ben er gewoon meer dan tevreden van
 
Leuk item, en het zal waarschijnlijk zijn omdat ze rond zijn dat de prijs zo duur is want een vierkante plaat van balnk staal 35 op 35 cm en 6 mm dik kan je bij metaalchopper bv laten maken voor 28 € zonder de verzendkosten
 
Leuk item, en het zal waarschijnlijk zijn omdat ze rond zijn dat de prijs zo duur is want een vierkante plaat van balnk staal 35 op 35 cm en 6 mm dik kan je bij metaalchopper bv laten maken voor 28 € zonder de verzendkosten
het zou carbon steel moeten zijn volgens de beschrijving, en dan een rondje en nog een handvat aan, tsja het ook wil ook wat, volgende week ofzo eens smash burgers proberen erop en een 2de rondje pizza maken
 
Ronde 2

Iets langer gewacht en 1 brandende briket op een paar half gebruikte en 1 nieuwe briket in de mandjes gestoken, was dus beel beter en bijna zoals het moet, nu alleen de korst nog wat meer geblakerd krijgen, we zijn er bijna. Maar smaak was top, bodem was krokanter als de eerste keer op die stalen plaat,



IMG_1175.jpg
IMG_1173.jpg

IMG_1171.jpg



Dit was trouwens van de laatste pizza (4de dus), maar hadden nog zo een 350 graden. Heb temperatuur van die plaat ook iets beter in de gaten gehouden deze keer, was iet vlugger zo een 320 graden, maar mocht nog warmer. Nog een paar testen gedaan, je kan echt wel dingen erop leggen en het verliest niet vlug zijn temperatuur. Volgende week ronde 3 !
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar je pizza's kijk vind ik de onderkant te snel bakken ten opzichte van de bovenkant. Ik denk eigenlijk dat je stalen olaat te warm is ten opzichte van de gassen in je bbq. Het staal bevat ten slotte ook meer warmte en geleid deze ook heel snel. Persoonlijk lijkt een dikke pizzasteen mijzelf fijner. Zeker omdat deze de functie heeft om ook vocht af te voeren doordat deze poreus is.

Overigens over carbon staal. Dat is eigenlijk een soort basis staal. Ik werk in de petrochemie en daar noemen we het ook wel piskbakkenstaal 🫠
 
Terug
Bovenaan Onderaan