Zoals beloofd zou ik ons familierecept voor de sateh nog posten, na de geweldige meeting in Nootdorp.
Het recept zoals hieronder staat is ons originele basisrecept, welke mijn vrouw tot op de dag van vandaag exact hanteert wanneer ze de marinade maakt. Ik ben zelf minder precies en wil nog wel eens kleine aanpassingen maken. Zo hou ik zelf persoonlijk van een wat zoetere smaak en mik er dan soms een extra halve eetlepel bruine suiker in. Komijn vind ik persoonlijk dan weer niet echt lekker en dan minder ik soms een halve theelepel. En wat betreft de olie gebruik ik tegenwoordig vaker pindaolie cq. arachideolie dan slaolie. Het is dus net wat jezelf lekker vind en hoe je subtiele smaakaanpassingen wil uitvoeren.
De marinade voor de sateh op de meeting hadden de aanpassingen zoals hierboven beschreven, maar ik adviseer eerst met het basisrecept te beginnen om te zien wat jezelf lekkerder vind.
Het recept is per 500 gram vlees en dit zal tussen de 10 tot 15 satehs geven, afhankelijk van hoe groot het vlees gesneden is.
Ingredi?nten
500gr Varkensvlees (procureur) of Kip (kippendij)
2 teentjes Knoflook
5 el. Ketjap Manis (A)
2 tl. Ketoembar (= koriander)
1 tl. Djinten (= komijn)
1 el. Goela Djawa (= palmsuiker of ter vervanging bruine suiker)
1/2 tl. Zwarte Peper
Scheutje Slaolie
Scheutje Citroensap
Bereiding
Vlees in blokjes snijden en de rest van de ingredi?nten fijn maken en vermengen. Vlees door de marinade mengen (makkelijkst in bv. Ziplock zakje) en minimaal 24 uur gekoeld laten intrekken (bij voorkeur 48 uur).
Houten/bamboe prikkers een uur laten weken in water en daarna het vlees rijgen.
Roosteren op de BBQ of gebruik de reverse sear methode, door eerst de sateh indirect te garen en daarna direct af te grillen.
Update #1: spelfoutjes
Update #2: LET OP! Bij het marineren van grotere hoeveelheden kan het recept niet zo maar vermenigvuldigd worden, waarbij de ingredi?nten van de marinade voor de gewenste hoeveelheid bij elkaar worden gegooid. Voor het juiste resultaat altijd volgens het recept per 500 gram marineren of maximaal het recept verdubbelen om per 1kg te marineren. Zie ook: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3484.msg277010#msg277010
Update #3: BAM!! Het DanBras recept is nu meervoudig award winning geworden!
Na jaren positieve geluiden te hebben gehoord over de DanBras sateh, heb ik dit jaar besloten om deze nu eens tijdens een KCBS BBQ wedstrijd door een jury te laten beoordelen in de extra Chef's Choice categorie. Er was dit jaar maar ??n wedstrijd waarbij er een Chef's Choice categorie was en dat was de Vaartse Hoeve in Dongen op 9&10 september 2017. En met als resultaat een 3e plaats bij de wedstrijd en daaruit volgend een 2e plaats in het NKBBQ 2017 <
Zie deze post ook voor de recepten van de bijgerechten: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18394.0
Update #4: Een ander forumlid, Roel "OsFa" Duysserinck, heeft het DanBras recept als basis gebruikt voor zijn eigen aangepaste satehrecept en heeft hiermee tijdens de Brabantse BBQ Meating 2017 een geweldige 1e plaats behaald. En is tevens bij deze wedstrijd Grand Champion geworden.
Zie ook het linkje bij Update #3
Update #5: Whooooo!!! :-O
Richard & Irene van het Vliegende Hollander BBQ Team hebben tijdens de Jack Daniel's World Championship Invitational Barbecue 2017 in Lynchburg (TN), USA het DanBras recept gebruikt voor de extra categorie Home Cookin' From the Homeland en daarmee een 2e plaatst behaald!!!
Zie ook het linkje bij Update #3
Laatst bewerkt: