Ik wou dit weekend voor het eerst mijn schuwe nieuwe familielid gaan gebruiken. WGAtje heeft een fijn bad gehad en stond vandaag te stralen in de zon. Op het menu staat Sate Ajam maar dan mijn wijze. Ik weet dat het recept van DanBras zeer populair is, maar ik ben benieuwd wat jullie van die van mij vinden?
Ingredienten:
1 kg. kipfilet,
3 mespuntjes peper,
3 teentjes knoflook
3 mespuntjes zout
6 theel. ketoembar
6 theel. citroensap
3 theel. djintan
4 dl. ketjap
1 theel. nootmuskaat
3 rode pepers
Pel de knoflook en hak ze fijn. Was de pepers en hak ze fijn. Wrijf de knoflook en de rode peper
fijn in een vijzel en meng dit met de ketoembar, djinten, nootmuskaat, peper zout, citroensap, en de ketjap.
Laat dit minstens 6 uur marineren, gewoon de avond ervoor maken. Hoe langer hoe beter.
Na 24 uur zien ze er bij mij zo uit:
Voor de sate saus ben ik als volgt te werk gegaan.
Ingredi?nten:
1 pot pindakaas
1 theel. trassie
1 ui
1 theel. goela djawa (Palm suiker)
1 blikje Kokos Suiker
1 theel. zout
2 knoflookteentjes
1/2 theel. ketoembar
1 theel. sambal brandal
1/4 theel. djinten
3 blaadjes djeruk perut
De ui en de knoklook fijnsnijden en met de kruiden even in een klein beetje olie aanbakken.
Dan een beetje water (of kokosmelk) erbij doen met ketjap en de citroensap.
Hierna de pindakaas en de djeruk perut toevoegen. Zachtjes laten sudderen. Net zoveel ketjap, water of kokosmelk toevoegen tot de sate de gewenste dikte heeft.
Ik had achteraf de verkeerde pot pindakaas uit het rek gevist, kwam er tijdens de bereiding achter dat ik Pindakaas met Honing en dikke pinda chunks had gekocht. Op zich niks mis mee, maar qua substantie kwam het niet echt lekker uit de verf.
De sate-tjes eerst indirect op de Q
En daarna afgrillen
Weer een leermomentje voor mij en mijn geadopteerde WGA, de kolen zitten HEEL dicht bij het rooster.
Lekker met Nasi Keboeli (gekruide rijst), Asinan Mango (Mango met pittige zoetzuur sap) en Sajoer Toemis Kol (Gekruide kool)
Ingredienten:
1 kg. kipfilet,
3 mespuntjes peper,
3 teentjes knoflook
3 mespuntjes zout
6 theel. ketoembar
6 theel. citroensap
3 theel. djintan
4 dl. ketjap
1 theel. nootmuskaat
3 rode pepers
Pel de knoflook en hak ze fijn. Was de pepers en hak ze fijn. Wrijf de knoflook en de rode peper
fijn in een vijzel en meng dit met de ketoembar, djinten, nootmuskaat, peper zout, citroensap, en de ketjap.
Laat dit minstens 6 uur marineren, gewoon de avond ervoor maken. Hoe langer hoe beter.
Na 24 uur zien ze er bij mij zo uit:

Voor de sate saus ben ik als volgt te werk gegaan.
Ingredi?nten:
1 pot pindakaas
1 theel. trassie
1 ui
1 theel. goela djawa (Palm suiker)
1 blikje Kokos Suiker
1 theel. zout
2 knoflookteentjes
1/2 theel. ketoembar
1 theel. sambal brandal
1/4 theel. djinten
3 blaadjes djeruk perut
De ui en de knoklook fijnsnijden en met de kruiden even in een klein beetje olie aanbakken.

Dan een beetje water (of kokosmelk) erbij doen met ketjap en de citroensap.

Hierna de pindakaas en de djeruk perut toevoegen. Zachtjes laten sudderen. Net zoveel ketjap, water of kokosmelk toevoegen tot de sate de gewenste dikte heeft.

Ik had achteraf de verkeerde pot pindakaas uit het rek gevist, kwam er tijdens de bereiding achter dat ik Pindakaas met Honing en dikke pinda chunks had gekocht. Op zich niks mis mee, maar qua substantie kwam het niet echt lekker uit de verf.
De sate-tjes eerst indirect op de Q

En daarna afgrillen

Weer een leermomentje voor mij en mijn geadopteerde WGA, de kolen zitten HEEL dicht bij het rooster.
Lekker met Nasi Keboeli (gekruide rijst), Asinan Mango (Mango met pittige zoetzuur sap) en Sajoer Toemis Kol (Gekruide kool)