BasBQ
Beef en Steak

Sate Ajam Jappert Style

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Ik wou dit weekend voor het eerst mijn schuwe nieuwe familielid gaan gebruiken. WGAtje heeft een fijn bad gehad en stond vandaag te stralen in de zon. Op het menu staat Sate Ajam maar dan mijn wijze. Ik weet dat het recept van DanBras zeer populair is, maar ik ben benieuwd wat jullie van die van mij vinden?

Ingredienten:

1 kg. kipfilet,
3 mespuntjes peper,
3 teentjes knoflook
3 mespuntjes zout
6 theel. ketoembar
6 theel. citroensap
3 theel. djintan
4 dl. ketjap
1 theel. nootmuskaat
3 rode pepers

Pel de knoflook en hak ze fijn. Was de pepers en hak ze fijn. Wrijf de knoflook en de rode peper
fijn in een vijzel en meng dit met de ketoembar, djinten, nootmuskaat, peper zout, citroensap, en de ketjap.

Laat dit minstens 6 uur marineren, gewoon de avond ervoor maken. Hoe langer hoe beter.

Na 24 uur zien ze er bij mij zo uit:

20131110_170447_zps8e6137b7.jpg


Voor de sate saus ben ik als volgt te werk gegaan.

Ingredi?nten:

1 pot pindakaas
1 theel. trassie
1 ui
1 theel. goela djawa (Palm suiker)
1 blikje Kokos Suiker
1 theel. zout
2 knoflookteentjes
1/2 theel. ketoembar
1 theel. sambal brandal
1/4 theel. djinten
3 blaadjes djeruk perut

De ui en de knoklook fijnsnijden en met de kruiden even in een klein beetje olie aanbakken.

20131110_134324_zpsce039dc2.jpg


Dan een beetje water (of kokosmelk) erbij doen met ketjap en de citroensap.

20131110_134551_zps663ee55b.jpg


Hierna de pindakaas en de djeruk perut toevoegen. Zachtjes laten sudderen. Net zoveel ketjap, water of kokosmelk toevoegen tot de sate de gewenste dikte heeft.

20131110_134953_zpsc5cb8c75.jpg


Ik had achteraf de verkeerde pot pindakaas uit het rek gevist, kwam er tijdens de bereiding achter dat ik Pindakaas met Honing en dikke pinda chunks had gekocht. Op zich niks mis mee, maar qua substantie kwam het niet echt lekker uit de verf.

De sate-tjes eerst indirect op de Q

20131110_174236_zps7ad3682e.jpg


En daarna afgrillen

20131110_175619_zpsc1a74e39.jpg


Weer een leermomentje voor mij en mijn geadopteerde WGA, de kolen zitten HEEL dicht bij het rooster.

Lekker met Nasi Keboeli (gekruide rijst), Asinan Mango (Mango met pittige zoetzuur sap) en Sajoer Toemis Kol (Gekruide kool)

 
Om een goed oordeel te vellen moet ik toch echt even proeven.... Kom je er een paar brengen? :D
Op het oog zeg ik dat ik het wel aan durf ;)
 
Ik denk dat jij dat heel goed zelf kan Ivo  ;)
 
Heb de spullen niet in huis.... =))
 
ik durf het ook wel te proeven ;)
 
Misschien kun je DanBras uitdagen voor een "Sat?: the battle!" op de nieuwjaarsmeeting.... :p
 
Goed idee, kan alleen maar winnaars opleveren. Nl. degene die het op mogen eten.  :)
 
Je maakt 50% kans als er niet meer mensen de battle aandurven...
Ik proef wel, en om niet de lulligste te zijn stel ik een prijs beschikbaar voor de beste sate!
Pak satestokjes ofzo.... =))
 
Erg gul van je.  :D

Maar ik laat het aan de organisatoren van de Meating over of er een sate battle komt. Ik zou het niet erg vinden  B-)
 
zien er lekker uit Jappert, bedankt voor het delen
 
Haha.....het worden steeds meer verschillende sateh-recepten! Is alleen maar mooi en goed; net zoveel smaken en voorkeuren als dat er mensen zijn, dus voor ieder wat wils.
Maar ehh.....het ziet er prima uit. Jullie maken het me wel lastig want nu moet ik al twee andere recepten thuis proberen. Maar ach.....wie weet zijn die van jullie inderdaad lekkerder en dan heb ik er ook weer een goed recept bij :p
 
Jappert zei:
Maar ik laat het aan de organisatoren van de Meating over of er een sate battle komt. Ik zou het niet erg vinden  B-)

Jappert neemt de uitdaging aan maar zie ik DanBras nu een beetje bang worden, of neemt hij de uitdaging toch aan??
(en nu maar hopen dat het werkt, hebben wij lekker sate om te "testen".....)
 
ReneR zei:
Jappert neemt de uitdaging aan maar zie ik DanBras nu een beetje bang worden, of neemt hij de uitdaging toch aan??
(en nu maar hopen dat het werkt, hebben wij lekker sate om te "testen".....)
Haha....nee hoor. Ik laat het graag aan anderen over wat ze het lekkerst vinden. Er is in dit geval geen goed of slecht en ik verwacht met een dergelijke 'battle' (gaan we ook schermen met de stokjes dan ;) ) dat de meningen verdeeld zullen zijn. En dat is ook precies zoals het hoort. Ieder heeft zijn eigen smaak en voorkeuren :)
 
Het gaat ook niet zo zeer om het kiezen van de beste, maar wel om het proeven! ;)
En wie met stokjes in elkaars ogen wil prikken... Ik heb ooit in mijn jeugd zo'n stokje in iemands voet zien gaan, met bijbehorende pijn en doktersbezoek.... Ik zou de stukjes gewoon in de daarvoor bestemde bakken deponeren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan