BasBQ
Beef en Steak

Saté Ajam en buikspek saté

 

Michel_D

Pitmaster
Berichten
510
Zonnetje eind oktober.
Tegen een mooie schaal (2,5 kg) kippendij filet aangelopen
Nog houtskool in de schuur

Mooie combi om de Weber 57 eens aan te maken voor Saté Ajam en 2 dagen later voor buikspek saté.

0ca4f6c55c30440295a3c90fffb8d734.jpg


Afgelopen week wat recepten bekeken en wat videos op Youtube gezien.

Vanochtend kippendij in reepjes gesneden, marinade gemaakt, alles over de kippendij gedaan en goed gemengd.
De kippendij in een ziplock zak gedaan en alles zo’n 5 uur in de koelkast gezet.

De onlangs aangeschafte Tennecker kolenbakjes kwamen goed van pas om de Weber enigszins tot een saté grill om te toveren.

e1dae9d56283eb154b28613b44fd824a.jpg


Startertje Fireup houtskool aangemaakt en gaan….

205f8b0b5e323f06a48efd2a710d5a6b.jpg


Vlees eerst boven de hete kolen, daarna indirect naar 74 graden gebracht .
Daarna afgelakt met ketjap manis en ff laten karameliseren boven de houtskool.

Pindasaus, frites en sla erbij en we hebben heerlijk gesmuld.
 
Laatst bewerkt:
Wat zal dat goed gesmaakt hebben. Mooie tip om de kolenbakken zo te gebruiken.

Het voorkwam helaas niet dat de houten stokjes verbrandden.
Moest op een gegeven moment toch met de tang gaan draaien. Alles werd toch te heet om dat met de handen te doen.
Om de kolen bij elkaar te houden hoe je wil zijn ze wel fijn.
 
Heel herkenbaar probleem. Soms probeer ik te wachten tot de kolen iets over hun hoogtepunt heen zijn.
 
Ja daar was ik inderdaad ook achter gekomen. De tweede run ging een stuk beter.
 
Mooie saté zeg. Ff onthouden

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Ook deze satés komen op mijn lijstje. Stokjes van te voren in het water gelegd?
 
Ja stokjes een uur in water gelegd. De tip van Frits is wel goed: vuur ff over de top laten gaan.
 
Goed idee van de kolenbakjes zo ja.
Zal vast gesmaakt hebben!
 
Heerlijk zeg. Je moet een smal schildje maken van aluminium folie en onder “alleen de stokjes leggen”. Dat werkt perfect

Op de foto liggen ze al niet meer boven de folie. Misschien volgende keer wat meer stokje en minder vlees.
 
Wel een mooie wijze om saté te bereiden. Wel goed uit gedacht. Ga ik zeker ook eens doen op deze wijze.
 
Goed idee van de kolenbakjes zo ja.
Zal vast gesmaakt hebben!
De Weber Kettle is zo’n lekkere “rommelbak” 😀. Ik had vandaag ook weer een aantal bakstenen erin liggen om een kolenbakje te vormen voor de bereiding van mijn Smashburgers. Het is zo’n veelzijdig ding voor het geld.
 

Tot nu toe nog alles gelukt in die ‘campingketel’
 
Het voorkwam helaas niet dat de houten stokjes verbrandden.
Moest op een gegeven moment toch met de tang gaan draaien. Alles werd toch te heet om dat met de handen te doen.
Om de kolen bij elkaar te houden hoe je wil zijn ze wel fijn.
Mooie tip voor het gebruik van die kolenbakken.
Je geeft zelf al het advies. Langere stokjes en wat het vlees wat korter steken. En het breedte van het vuur aanpassen aan het vlees.

Los daarvan. Ik zou zo in deze saté's willen bijten. Heerlijk en kleurrijk klaar gemaakt.
 
Mooie tip voor het gebruik van die kolenbakken.
Je geeft zelf al het advies. Langere stokjes en wat het vlees wat korter steken. En het breedte van het vuur aanpassen aan het vlees.

Los daarvan. Ik zou zo in deze saté's willen bijten. Heerlijk en kleurrijk klaar gemaakt.

Inderdaad een en ander geleerd van deze eerste saté sessie.
Met de adviezen hier gaat het volgende keer zeker beter lukken.
Bedankt.
 
En de punt in het vlees en niet er door, dat scheelt verbranding aan de andere kant. Maar volgens mij heb je dat bij de meeste ook gedaan zo te zien op de foto.
 
Ja klopt, meeste is de punt bedekt en waar niet waarschijnlijk wat vet weggesmolten.
 
Lekkere stokjes zeg. 2,5kg saté is een beste hap. Maar ik zou de uitdaging niet uit de weg gegaan zijn
Ik bouw de WGA ook wel eens om tot Yakitori grill. Maar dit is ook handig gevonden.
 
Ik had de helft gemaakt. De rest ingevroren voor de volgende keer.
18 stokjes waren het.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan