BasBQ
Beef en Steak

Rundvlees frikandellen

 
 

JohanD

Stoker
Berichten
344
De foto uitdaging van deze maand: doe eens wat anders met rundvlees. Probleempje, de dames hier zijn geen liefhebber van rundvlees. Dus wat te maken??? De standaard frikandellen vinden altijd gretig aftrek, dus het idee was geboren. Even naar de bouwmarkt voor wat aluminium pijp, afkorten wassen, uitkoken, nogmaals afwassen en we hebben de vorm.

De ingredienten met de hulp:

467b7eb06443a58f325fe2884afeb4df_zps109b826f.jpg


Alles tot een "deeg" gemalen

af9562cd190e89d9094a094cc870fe61_zpsbac6719f.jpg


Daarna de buisjes volgestopt, opletten dat er geen lucht ingesloten wordt en het deeg in de buisjes circa 10 minuten in water van 80 gr C gelegd. Even afvlaten koelen en de frikandel glijdt er zo uit. Deze in de vriezer om op te stijven en op de Q.

Het resultaat:

4c23013b88d16bfca9008e14a63439b7_zps49c6cee1.jpg


Het recept
- 500 gr rundvlees, ik heb riblap gebruikt met veel vet
- theelepeltje zout
- mespuntje peper
- mespuntje piment
- mespuntje noodmuskaat
- een klein beetje uienpoeder
- een klein beetje knoflookpoeder
- eetlepel ketjap
- een snufje cayennepeper
- 1 uitje
- 2 a 3 eetlepels paneermeel
- half bakje slagroom

Snij het vlees klein en doe dit in een keukenmachine en maal het fijn, voeg de andere ingredienten toe en goed malen tot een zeer fijn deeg. Dit goed op dikte brengen met paneermeel, zorg voor een stevig deeg. Stop dit in de buisjes ( staal, rvs of aluminium, geen PVC ivm de weekmakers die daar in zitten) en druk stevig aan. Zorg dat er geen luchtinsluiting plaatsvindt. Leg de gevulde buisjes circa 7 minuten in heet water van 80 gr C. Leg het hete buisje op een snijplank en druk voorzichtig de frikandel er uit. Dit gaat makkelijk. Laat de frikandellen afkoelen, dek af met folie en vries ze in. De Q heet stoken en de frikandellen snel rondom grillen tot ze mooi bruin zijn, niet te lang, dan drogen ze uit.



 
Wat een leuk idee! En hoe was de smaak?
 
Dominique zei:
Wat een leuk idee! En hoe was de smaak?

Ze waren heerlijk, leuke is dat er heel veel variaties mogelijk zijn. Dit is een blijvertje bij ons.
 
Grappig!




Receptje aub.
 
Origineel! Recept zou idd leuk zijn, denk dat ik heel wat mensen kan verblijden met zelfgemaakte frikadellen :)
 
Creatief bedacht met de buisjes!

Ben benieuwd naar de ingredi?nten.

Vraag me wel af of de frikadellen niet aan de droge kant zijn, omdat het van rundvlees is.
 
Met zo'n hulp kan er niks mis gaan.
 
Ziet er prima uit!
Vermoed dat ze door het voorgaren in water mooi slap blijven?
Had ze laatst met HoH-gehakt en voorgaren op de Q, worden ze toch iets te stevig..... :(
Dus zo eens proberen!
 
Johan ik heb pas zitten kijken op een site en daar kwam ik ook heek leuke recepten tegen over van alles en ook fricandellen wil het zelf ook een keer proberen maar AH ja ik wil zo veel proberen moet minstens 100 jaar worden.Maar je had goede hulp zag ik en het is ook leuk on zulke dingen met je dochter te doen veel succes verder.
 
goeie vondst en erg leuk idee
 
Gaat hier op zeker binnenkort gebeuren!! :p
 
leuk bedacht!
 
Lekker vette hap.....
 
Ook hier benieuwd naar het recept, ziet er leuk/lekker uit!
Het maken alleen is al leuk ;)
 
Het recept toegevoegd. Ik heb veel op gevoel gedaan maar dit was het ongeveer
 
Terug
Bovenaan Onderaan