BasBQ
Beef en Steak

rookhout: chuncks of snippers - nat of droog?

Ik wil graag even luisteren hoe jullie het doen.
Iedereen heeft zo zijn keuze van rookhout en ik had graag geweten waarom.
(ik heb het niet over de "smaak" van hout)

Wat verkiezen jullie? Chunks - die je hier bijna niet vindt
Of snippers die hier allom aanwezig zijn. Onder andere van Weber zelf, en die ik ook gebruik.
Of pellets, die in mijn ogen niet werken op een Weber wegens te klein (verbeter me vooral als dit niet correct is)

En weken jullie? Of droog op de BBQ.
en ook waarom?

Mijn ervaring geeft me dat niet geweekte snippers onmiddellijk verdwenen zijn.

Thanks!
 
Blokken en droog. Omdat het water toch niet binnen dringt in hardhout.
 
En dat zal ook langer rook afgeven wss.
Ik ben me aan het voorbereiden op pulled pork, ik wil vermijden dat ik elke 45min mijn deksel moet openen om nieuw hout toe te voegen, vandaar ;)

Mijn zus heeft nog een kersenboom staan, ga er eens met mijn zaag doorgaan denk ik ;D
 
check dit youtube filmpje:

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/rv7y1TWyKEw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
Noskos +1
 
Whoehaha......ik ga weer even lekker tegen de stroming in en ga zeggen snippers.

Waarom? Omdat het mijn (nadruk op 'mijn') ervaring is dat het zonder de juiste contacten/relaties vrij lastig is om aan goed gedroogde verschillende soorten rookhout te komen. En als je al eens een leuke partij tegenkomt (meestal ook nog alleen een specifieke soort), is het vaak formaatje half boom waar je zonder het nodige hak- en snijwerk nog niets mee kan.

Daarnaast zijn de Weber chunks zoals je zelf ook al opmerkt, bijna niet meer te krijgen. Hier kan je via Vuurenrook wel een alternatief voor vinden (Axtschlag) maar daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor.
Het gebruik van snippers is flexibeler en deze zijn veel makkelijker te verkrijgen zonder dat je daar een maandsalaris :p aan kwijt bent.

Weken van snippers is overigens niet nodig mits je het deksel snel dicht doet. Het is wel zo dat geweekte snippers over een langere periode naast stoom (de verdampende nattigheid) meer gedoseerd rook afgeven.
Maar maak je pakketjes snippers in alufolie met gaatjes, dan heb je dat laatste ook en is het dus echt niet nodig om te weken.

Zie ook dit draadje:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3985.msg69866#msg69866
 
Het fijne hier is dat je verschillende meningen en ervaringen kan ontdekken, allemaal leerzaam thanx
 
Ik gebruik beide, voor hele lange sessies vaak brokken en kortere sessies snippers
Snippers week ik meestal, maar wat Danny zegt klopt, alleen als de deksel open is branden ze, bij de deksel dicht roken ze.
Weber brokken zijn goed te krijgen via de Intratuin, snippers ook.
Axtslag is misschien wel duurder maar het zijn wel pracht blokken.
 
Zakje axslag 1,5 kilo is pak hem beet, 15 euro zo uit mijn hoofd. Even op de hok zitten er 50 blokjes in. gemiddeld gebruik ik er twee met low en slow. Dat is 60 cent voor en sessie.
Als je groot inkoopt 10 kilo dan betaal je 40 euro voor een doosje en dan ben je een heel stuk goedkoper uit.
Je hebt dan heel mooi hout.

Martijn zei van de week dat Weber gaat stoppen met chunks. Dus wat je nu bij je tuincentrum ziet zou de laatste voorraad zijn.

Je kunt ook op marktplaats zo nu en dan mooi hout vinden. Heb nog steeds een partijtje appel in de schuur liggen dat ik ooit bij een kweker in de buurt heb gescoord. Dat moet je dan wel drogen en hakken. Alles heeft zijn prijs ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Snippers. In de Weber (ots57) in een pakketje van alu-folie waar ik wat gaatjes prik. In de ProQ gewoon over de briketten. Gewoon droog.
 
Mike v R zei:
Ik gebruik chuncks.
En welke? Waar koop je die dan, of heb jij toevallig nog een schuur vol? Mijn appel is dus nu op, en wilde overstappen van chips op chunks, maar weber is dus heeeeel dun gezaaid,
 
Je heb ze van probbqshop en vuur en rook,axslag.

En ik heb vast nog wel wat liggen.
 
Mike v R zei:
Ik heb ze van vuur en rook,axslag.

En ik heb vast nog wel wat liggen.

;) 
 
Ben ook een blokken fan, maar deze zijn idd lastiger te krijgen. Heb nu 4 zakken gekregen snippers liggen, en in de folie heb ik nu een redelijk alternatief, maar vind de blokken toch beter.  Ik merk ook dat ze langer rook afgeven.
 
:D Leuke discussie. M'n eitje staat eindelijk op de boot. Dus even aan ori?nteren voor brandstof en rookhout :)
ik ga de grote stukken hout eens proberen icm met houtskool van Dammers. Ik zie net dat binnen een half uur rijden gewoon een rookwinkel zit nais!
 
Ik gebruik grote stukken hout wel droog.
 
Weinig ervaring mee, maar ik lees hier dat je "verse" blokken eerst moet drogen..
En soms heeft men het weer over hout weken.

Is er dan iets op tegen om een vers afgezaagd stukje appelboom op het vuur te gooien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan