BasBQ
Beef en Steak

rookhout: chuncks of snippers - nat of droog?

Nee hoor, als het maar niet te groen is. Dus eerst een jaartje laten drogen nadat het van de boom komt.
 
Hier worden meestal 'chunks' gebruikt. Gewoon droog. Ik maak ze soms vochtig als ik een hete pit heb en niet wil dat ze gelijk in de fik gaan, bij entrecotes enzo. Dat geldt ook voor snippers, maar die gebruik ik alleen maar als de chunks op zijn. Snippers in een hete Q strooien geeft leuk vuurwerk, maar je hebt er maar een paar seconden lol van :) , tenzij je ze in een alu enveloppe vouwt of een ijzeren smokerbox hebt uiteraard.

Verder gebruik ik ook veel droog rookmeel voor mijn ProQ coldsmoker.

Axtschlag heeft prima chunks. Gewoon te koop via o.a. http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/rook-and-grill-hout/axtschlag/p-1b/


 
Maakt het wat uit als de schors er nog om zit?
 
Mijn ervaring is dat schors een wat " zuurdere " rook afgeeft.
 
Ik laat het schors er gewoon aanzitten, merk niks van een nadelige smaak.
 
Wij laten de schors ook altijd er aan zitten.
Nog nooit enige nadelige smaak kunnen ontdekken.
Verder gebruiken we voor langere sessies altijd chunks of de grote stammetjes (droog)
Voor kortere sessies (zoals kip, burgers en moinkballs etc.) gebruiken we nog wel eens chips.
Als de chips in de Minion methode tussen de kolen gemixt worden laten we ze droog.
Op de kettle roken, waarbij de chips direct op de hete kolen gegooid worden, laat ik ze eerst een paar uur weken in water, bier of wijn.
 
Frits zei:
Ik laat het schors er gewoon aanzitten, merk niks van een nadelige smaak.


Had ik natuurlijk een "fout" stuk schors aan de hand!! ???
We gaan het gewoon weer proberen :p
 
Snippers of chunks als ik die krijgen kan. De snippers (droog) verdeel ik zo goed mogelijk over het houtskool net voordat het vlees er op gaat. Een gedeelte verbrand dan vrijwel direct, maar de rest wordt langzaam aan ontstoken en zorgt voor langdurig een beetje rook.

 
MarBQ zei:
Frits zei:
Ik laat het schors er gewoon aanzitten, merk niks van een nadelige smaak.


Had ik natuurlijk een "fout" stuk schors aan de hand!! ???
We gaan het gewoon weer proberen :p

Je kan altijd een verkeerd stukje hout/schors hebben. Het ebige wat ik wil zeggen dat ik geen nadelige effecten van de schors heb ondervonden. Als jij het wel hebt zou ik het er gewoon afhalen, maar ik begin er niet aan ;).
 
Toevallig net bij de firma www.rooksnips.nl een klein college over rookhout gehad van iemand die aan verschillende professionele rokerijen levert. Een beetje schors schijnt niets uit te maken. Als je alleen op schors rookt schijnt dat zelfs weer een specifieke smaakt te geven. Daarom wordt hier en daar zelfs puur op schors gerookt.

Er is dus eigenlijk geen 'goed' of 'fout', alleen maar smaak. Persoonlijk heb ik gerookt op hout m?t en hout zonder schors en heb er geen nadelige smaak aan ondervonden.

Ik hoorde ook hier en daar dat je niet op dennenhout e.d. moet willen roken vanwege de grote hoeveelheid hars. Dat geeft dan een terpentijn achtige smaak. Maar er zijn dus rokerijen die dat specifiek bestellen voor die specifieke smaak.....it's a mad world  ::) ...
 
El Fumarole zei:
Toevallig net bij de firma www.rooksnips.nl een klein college over rookhout gehad van iemand die aan verschillende professionele rokerijen levert. Een beetje schors schijnt niets uit te maken. Als je alleen op schors rookt schijnt dat zelfs weer een specifieke smaakt te geven. Daarom wordt hier en daar zelfs puur op schors gerookt.

Er is dus eigenlijk geen 'goed' of 'fout', alleen maar smaak. Persoonlijk heb ik gerookt op hout m?t en hout zonder schors en heb er geen nadelige smaak aan ondervonden.

Ik hoorde ook hier en daar dat je niet op dennenhout e.d. moet willen roken vanwege de grote hoeveelheid hars. Dat geeft dan een terpentijn achtige smaak. Maar er zijn dus rokerijen die dat specifiek bestellen voor die specifieke smaak.....it's a mad world  ::) ...
Ik ben gisteren ook bij rooksnips geweest, zakje appel snippers gekocht voor maar liefst ?2,50 :D.
In gesprek met de chef daar, vertelde hij mij dat rookhout nooit nat gemaakt moet worden omdat er dan teer vrijkomt... Wel raar dat het natmaken in veel gevallen aangeraden word
 
Ceriel zei:
Ik ben gisteren ook bij rooksnips geweest, zakje appel snippers gekocht voor maar liefst ?2,50 :D.
In gesprek met de chef daar, vertelde hij mij dat rookhout nooit nat gemaakt moet worden omdat er dan teer vrijkomt... Wel raar dat het natmaken in veel gevallen aangeraden word
En voor die knaak heb je daar een Jaap van een zak :)

Over dat aan- of afraden van natmaken, tja, op t.v. zie ik ook regelmatig een reclame van een braadmiddel waar ze zeggen dat je een perfecte biefstuk eerst goed dicht moet schroeien en vervolgens zoveel minuten op elke kant moet braden.
Dichtschroeien bestaat niet en de enige factor m.b.t. gaarheid is de kerntemperatuur. Maar dat hoor je bijna geen tv kok zeggen, dus ik vind het niet zo raar dat je zo vaak foute informatie tegenkomt. Mensen lullen elkaar vaak maar gewoon na.

Dus, of het echt kw??d kan om je hout nat te maken...misschien komen we daar wel nooit achter :)



 
Maar waar komt die teer ineens vandaan dan?? zit dat al in het hout??
 
Hout is och nooit 100% droog, dan zou er altijd teer bij zitten...

Het water dient ervoor dat de snippers niet gelijk in de fik vliegen als ze op de kolen komen.
 
Frits zei:
Hout is och nooit 100% droog, dan zou er altijd teer bij zitten...

Het water dient ervoor dat de snippers niet gelijk in de fik vliegen als ze op de kolen komen.

Zelfs het gedroogde hout van Rooksnips.nl bevat iets van 8% vocht. Teer is gewoon een bijproduct van de verbranding van het hout. Je ziet de neerslag ervan goed als je een aluminium envelop gebruikt.
Dat zie je dus ook als je de snippers niet nat maakt...

Ik maak ze dan ook alleen maar nat als ik ze direct op de kolen gooi, voor de vertraging, zoals Frits zegt.

In dit document staat e.e.a over allerlei stoffen die vrij komen bij het roken:
https://www.mijnpve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZijarxxHqE_7.8.pdf
 
Frits zei:
Hout is och nooit 100% droog, dan zou er altijd teer bij zitten...

Het water dient ervoor dat de snippers niet gelijk in de fik vliegen als ze op de kolen komen.
Logisch, je wilt rook en geen vuur... En bij de hoeveelheden hout die wij gebruiken zal het wel meevallen...
 
 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Dan maar een oud topic oprakelen :D

Ik zat dus ook met deze vragen, want je leest vanalles.
Ik heb van mijn vrouw een rookpakket van vuur en rook gekregen waarin rookmot, chips in 2 maten en chunks zitten. Dit samen met rookplankjes en een bastard smoker box.

Ik heb de smokerbox nu 2 x op de gasBBQ gebruikt door hem boven op de branden te leggen zoals je dat op youtube ziet. Eerste keer eerst 2u laten weken, 2de keer droog. Allebei was het rook, dus geen idee of er echt verschil was. Vonden wel dat er aan ons eten niet echt heel veel rooksmaak was. Was ook maar een korte sessie.

Ik ben bij de verkoper geweest voor de Kamado die hij volgende week komt leveren en hij gebruikt zelf altijd droge chunks en legt er zo 2 à 3 op strategische wijze in het houtskool zodat ze niet alle 2 à 3 tegelijk gaan roken. Hij gaat me dat bij levering nog wel eens heel goed uitleggen. Hij zij zelfs dat die chunks zelfs niet altijd op geraken en dat hij ze vaak nog opnieuw gebruikt.

Dus ja, wanneer smokerbox, wanneer niet, wanneer nat, wanneer droog? Ik word er gek van :ROFLMAO:
 
Dan maar een oud topic oprakelen :D

Ik zat dus ook met deze vragen, want je leest vanalles.
Ik heb van mijn vrouw een rookpakket van vuur en rook gekregen waarin rookmot, chips in 2 maten en chunks zitten. Dit samen met rookplankjes en een bastard smoker box.

Ik heb de smokerbox nu 2 x op de gasBBQ gebruikt door hem boven op de branden te leggen zoals je dat op youtube ziet. Eerste keer eerst 2u laten weken, 2de keer droog. Allebei was het rook, dus geen idee of er echt verschil was. Vonden wel dat er aan ons eten niet echt heel veel rooksmaak was. Was ook maar een korte sessie.

Ik ben bij de verkoper geweest voor de Kamado die hij volgende week komt leveren en hij gebruikt zelf altijd droge chunks en legt er zo 2 à 3 op strategische wijze in het houtskool zodat ze niet alle 2 à 3 tegelijk gaan roken. Hij gaat me dat bij levering nog wel eens heel goed uitleggen. Hij zij zelfs dat die chunks zelfs niet altijd op geraken en dat hij ze vaak nog opnieuw gebruikt.

Dus ja, wanneer smokerbox, wanneer niet, wanneer nat, wanneer droog? Ik word er gek van :ROFLMAO:
Niet doen, gewoon wat proberen en zien wat het best bevalt, ik zou voor het verhaal van de verkoper gaan denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Wat je fijn vindt met rookhout en wat het beste voor jou werkt moet je toch echt zelf bepalen. Er staat een behoorlijke hoeveelheid onzin op het web dus gewoon lekker zelf uitvogelen.

Het is ook een leerproces, ik gebruik rookhout nu anders dan vijftien jaar geleden. Dat is deels ervaring en deels beschikbaarheid. Wat ik voor mezelf wel bepaald heb dat less is more ;).
 
allereerst: altijd gedroogd hout gebruiken. de sappen van de boom/plant moeten eruit zijn ivm mogelijke bittere smaken. drogen duurt 1 a 2 jaar in de vrije lucht.

weken is niet nodig, alleen als je kleine snippers heb die je direct op het vuur gooit.
als hout nat is (let op: door te weken) zal eerst het vocht verdampen voordat het gaat roken. je snippers vliegen dan niet meteen in de fik

ervaring met smokerboxen en gas bbq heb ik niet

voor je kamado doen wat die verkoper zegt. chunks op je vuur leggen. weken hoeft dus niet.

en tja, de rooksmaak. dat is afhankelijk van:
- rooktijd
- soort hout
- hoeveelheid rook
- welk gerecht (het ene smaakt makkelijker rokig dan het andere)

het is vooral een beetje zelf experimenteren wat je bevalt, zoals met zoveel dingen. das het mooie van koken/bbq-en
voor extra info: https://www.bbq-nl.com/rookhout/
 
Terug
Bovenaan Onderaan