BasBQ
Beef en Steak

Rook afvoer

Big-T zei:
hoe maak je de BGE aan? Met aanmaakblokjes? Probeer eens een onkruidbrander, dan brand je houtskool sneller. Roken doet het toch, maar weer een paar minuten minder...

bovendien moeten je buren niet zeuren!

En anders de onkruidbrander over de schutting, richting de waslijn... dan ruikt het ook niet meer naar rook! :D

Maar de buren even waarschuwen voor het aansteken, is mogelijk net iets beter voor de verstandhouding ;)
 
DanBras zei:
Als je de hele woonwijk in de rook zet dan doe je iets niet goed of dan is je houtskool vochtig.
Dat eerste kan ik me niet indenken en hoewel het in het begin best wat rookt, zijn het normaal gesproken geen hele rookgordijnen en zou dat niet meer dan een minuut of 10 moeten duren. Tweede kan je eenvoudig voorkomen. Of idd ander merk houtskool proberen.

Hoewel ik zelf persoonlijk niet begrijp wat iedereen over BR loopt te mieren want ik heb daar totaal geen probleem mee, zowel qua rookproductie als geur :D

En als niets helpt, dan pech voor de buren. Duurt maar een kwartiertje en dan is het voorbij. Het is niet alsof je geluidoverlast veroorzaakt of zo. Dan verhuizen ze maar als ze er last van hebben. Niemand verplicht ze om naast je te blijven wonen ;) :p

Ik heb het probleem met BR ??n keer gehad met waarschijnlijk een slechte zak. Dat spul gaf het eerste half uur na aansteken echt een geur van een oude stoomtrein. Na enige tijd goed doorhitten nam dat uiteindelijk wel af en was er wel mee te werken.
Ik heb nu weer sinds enige tijd zo'n zak gekocht (het is wel lekker hard en long-lasting spul hoor...) en nu is het eigenlijk weer prima. Ik meng het nu 50/50 met Dammers en dat bevalt me wel. Dammers is wat sneller aan en op hitte en dat helpt dan die BR weer wat sneller aan de gang. Voor lange sessies werkt dat wel, al kun je op beide soorten prima L&S-en.

Maar volgens mij kunnen we hem hier samenvatten:
- gebruik starter of brander om je ei aan te maken
- gebruik goede houtskool die weinig rookt bij aansteken
- steek aan als iedereen nog binnen is of waarschuw ze even van tevoren.

En als dat allemaal niet helpt, hebben we altijd de rijdende rechter nog ;)
 
Het houtskool is niet het probleem.
Wel het kersen/appel/eiken/etc hout wat ik er bij gooi.

Ik gebruik grote chunks en in het begin rookt het vaak als een gek.
Wel vreemd dat het mij wel lukt om na 15 minuten een paar uur lang een klein beschaafd rookpluimpje te cre?ren.

04_zps546f2606.jpg


Laatst een zak whiskey barrel snippers gebruikt.
Allemachtig wat een rook gaf dat. Van die vieze gelige rook. 
 
Zo te zien ook droge chunks hout, toch?
Dat is op zich goed want weken heeft nul komma nul zin en daarmee maak je alleen maar grote stoomwolken :D
 
Mag ik vragen waar je vilt is? :p
Of is die foto echt zo groen uitgeslagen?
(lijkt er meer op dat je vilt zo goed als weggesleten is...)
 
Integendeel.
Het vilt is op deze foto nog haast maagdelijk nieuw.

Maar de foto is genomen met een iPhone 4 dus zal het eerder daar aan liggen.  :)


Gisteren de buurvrouw een halve kilo maple cured bacon gegeven.
Volgens mij vind ze het nu minder erg als ik ei weer eens laat roken.
 
Hou ze te vriend.
probeer de rook zo hoog mogelijk weg te laten gaan.
Maak eens wat moinks of wat anders en geef ze dat eens.

Ik let altijd op of de buurman/vrouw de was niet buiten heeft staan, verleden keer wel, snel aangebeld.
En kregen van mij moinks en als toetje gecarameldiseerde ananas met ijs...
Ze zeiden al maakt niet uit, maar vondt zelf dat ik het moest doen.

en als je dan wat moinks brengt kan je ook uitleggen dat het niet alleen het eten maken is maar ook een hele hobby.
het in elkaar draaien, het op de bbq hebben en lekker roken. soms hebben ze geen idee dat je er uren mee bezig bent.

en als je dan ook laat zien dat je je best doe met een schoorsteen dan hebben ze meestal wel begrip ;)
 
kloenie zei:
Hou ze te vriend.
probeer de rook zo hoog mogelijk weg te laten gaan.
Maak eens wat moinks of wat anders en geef ze dat eens.

Ik let altijd op of de buurman/vrouw de was niet buiten heeft staan, verleden keer wel, snel aangebeld.
En kregen van mij moinks en als toetje gecarameldiseerde ananas met ijs...
Ze zeiden al maakt niet uit, maar vondt zelf dat ik het moest doen.

en als je dan wat moinks brengt kan je ook uitleggen dat het niet alleen het eten maken is maar ook een hele hobby.
het in elkaar draaien, het op de bbq hebben en lekker roken. soms hebben ze geen idee dat je er uren mee bezig bent.

en als je dan ook laat zien dat je je best doe met een schoorsteen dan hebben ze meestal wel begrip ;)

Precies. Roken? We lossen het samen wel op!
 
Dit weekend gaan we kijken naar een ander huisje. 
Wil eigenlijk niet verhuizen maar toen mijn vriendin de foto's van de woonkeuken met openhaard en AGA fornuis liet zien hebben we meteen een afspraak voor bezichtiging gemaakt.

Straks gaan mijn buren me nog missen.  =))
 
Hoe snel kan het gaan als je eenmaal iets in je kop hebt....

Koopcontract wordt vrijdag getekend, hahaha
 
Mooi verhaal! Veel plezier in je nieuwe huis kerel!
 
Hahaha!

Ik teken met geluk vanavond nog....
Moet het mijn nieuwe buren ook nog even uitleggen, maar daar komen ze met de housewarming wel achter. ;)
Kunnen ze meteen proeven :p
 
Mosseltje zei:
Dit weekend gaan we kijken naar een ander huisje. 
Wil eigenlijk niet verhuizen maar toen mijn vriendin de foto's van de woonkeuken met openhaard en AGA fornuis liet zien hebben we meteen een afspraak voor bezichtiging gemaakt.

Straks gaan mijn buren me nog missen.  =))
succes!! oh heerlijk en AGA, zo fijn!!
 
Ik ben blij als een klein kind.
Straks heb ik nog maar ??n buurman en die schijnt niet vaak thuis te zijn.
Dus dat wordt straks 24/7 roken, hehe

En mocht dat net iets teveel worden dan kan ik nog altijd met veel plezier in de keuken aan de gang.

Zeg nou zelf dit laat niemand toch lopen?

HaarbeemdBavel10_zps517bb41f.jpg
 
Dat ziet er goed uit!!!!
 
Jij gaat ook verhuizen vanwege uit de handlopende hobby?  ;)
 
Nice,  hier ook een verhuizing aanstaande :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan