BasBQ
Beef en Steak

Rook afvoer

 
 

Mosseltje

Stoker
Berichten
481
Sinds ik mijn BGE heb staat de woonwijk regelmatig in de rook.
In de winter is dat geen probleem maar mijn buren beginnen nu toch wel te klagen.
Verhuizen is een serieuze optie maar het kan nog wel even duren voor ik iets anders heb gevonden.

Vooral de eerste 15 minuten van een sessie wil het ei nog behoorlijk wat rook uitbraken.
Om bonje met de buren te voorkomen wil ik me gaan verdiepen in een rookafvoer.

Het mooiste is natuurlijk een afdakje met een rookkanaal door het dak.
Zoiets:
_85_zps7cb9bbec.jpg


Maar voldoet dit?
Want de wind slaat de rook nu regelmatig richting de grond.

Of moet ik meer denken aan een rookkanaal die ik kan aansluiten op de deksel van de BGE?

Zoiets:
_86_zps59dc29e0.jpg



Of zijn er andere manieren om de overlast te beperken?
 
Photoshop kan ook maar dat duurt te lang.  ;)

Iemand ervaring met zo'n rookkanaal?
Het zou jammer zijn als ik het tegen de gevel schroef en het vervolgens gaat blazen ipv afvoeren.
 
Als het echt lastige buren zijn, ruiken ze 'm m?t rookkanaal ook wel, dus ik vraag me af of dit gaat helpen. Bij bepaald weer ruik je bij ons zelfs de open haard. En de afvoer daarvan staat op ons dak....
Vervelend hoor, als je buren gaan klagen. Ik zou dan ook even met mijn handen in het haar zitten denk ik. Gelukkig wordt ik nog aardig getolereerd.
 
Ik ben kaal dus dat scheelt al een hoop.  ~X(

Als de BGE een klein pluimpje rook geeft is dat geen probleem.
Maar vaak in het begin staat het ei te roken als een oude locomotief.
Ik kan dan wel begrijpen dat het voor de buren minder leuk is.
Zeker als ze de was buiten hebben hangen.

Als ik een pijp naar de nok van het dak trek zal de overlast stukken minder zijn, hoop ik.

Ondertussen ben ik funda goed in de gaten aan het houden, haha
 
Jammer, mijn huis is zo goed als verkocht, maar daar klagen de buren NOOIT als er een ei staat te roken....
Zo'n pijp, zou dat niet negatief werken op de luchtstroom?
Al kun je altijd een stuk pijp halen als test....
 
Klagen alle buren?

Of is het er eentje?

En wat bedoel je met de hele buurt in de rook..., valt wel mee toch?
 
als je dan aan de bovenkant van je pijp een zogenaamde "gek" plaatst (dat is een ronddraaiende kap) zorgt ie met een beetje wind voor voldoende trek in je pijp
 
Ik ga dus idd gewoon verhuizen van een tussen woning naar een twee onder een kap kan er hooguit een klagen
 
maroc zei:
Ik ga dus idd gewoon verhuizen van een tussen woning naar een twee onder een kap kan er hooguit een klagen

Wij hebben momenteel ellende met de buren. Het is er maar 1, en het gaat niet over BBQ, maar over een boom. En dan is 1 zeurende buur ook meer dan voldoende om de lol eraf te halen.
 
Een pijp op je margriet gaat niet werken, wel voor je rook afvoer maar je krijgt ook een gigantische trek in de pijp.
 
Gebruik je soms Black Ranch ? deze kan stevig walmen en een aardige geur verspreiden voordat deze goed aan het branden is.  Probeer anders eens een andere houtskool merk als dit zo is. 
 
Dammers of Peko geven ook geen rook. BR kan wel wat naar ruiken bij het aansteken. Beetje als steenkool.

Ook bij het aansteken met ge?mpregneerde blokjes krijg je na enige tijd veel rook. Dit is evt op te lossen door je ei met een brikettenstarter aan te maken. Gewoon 1/2 starter met houtskool heet laten worden en op de kolen gooien.
Doe ik ook als er veel buren buiten zitten in deze tijd.
 
Als je de hele woonwijk in de rook zet dan doe je iets niet goed of dan is je houtskool vochtig.
Dat eerste kan ik me niet indenken en hoewel het in het begin best wat rookt, zijn het normaal gesproken geen hele rookgordijnen en zou dat niet meer dan een minuut of 10 moeten duren. Tweede kan je eenvoudig voorkomen. Of idd ander merk houtskool proberen.

Hoewel ik zelf persoonlijk niet begrijp wat iedereen over BR loopt te mieren want ik heb daar totaal geen probleem mee, zowel qua rookproductie als geur :D

En als niets helpt, dan pech voor de buren. Duurt maar een kwartiertje en dan is het voorbij. Het is niet alsof je geluidoverlast veroorzaakt of zo. Dan verhuizen ze maar als ze er last van hebben. Niemand verplicht ze om naast je te blijven wonen ;) :p
 
DanBras zei:
Hoewel ik zelf persoonlijk niet begrijp wat iedereen over BR loopt te mieren want ik heb daar totaal geen probleem mee, zowel qua rookproductie als geur :D

+1
 
Ivo-tje zei:
DanBras zei:
Hoewel ik zelf persoonlijk niet begrijp wat iedereen over BR loopt te mieren want ik heb daar totaal geen probleem mee, zowel qua rookproductie als geur :D

+1

Misschien toeval, maar Ik heb ervaring met 1 zak en dat was genoeg om het nooit meer te kopen !
 
Nieuwe batch Ecobrasa's roken en stinken de eerste 10 minuten bij het aansteken ook enorm. Vroeger echt stukken minder
 
Holkers zei:
Nieuwe batch Ecobrasa's roken en stinken de eerste 10 minuten bij het aansteken ook enorm. Vroeger echt stukken minder

ben ik met je eens
 
hoe maak je de BGE aan? Met aanmaakblokjes? Probeer eens een onkruidbrander, dan brand je houtskool sneller. Roken doet het toch, maar weer een paar minuten minder...

bovendien moeten je buren niet zeuren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan