BasBQ
Beef en Steak

Rendang en Babi Pangang van Ewald.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Vandaag was het weer eens zover. Weer eens ff wat uit de Indische keuken gemaakt omdat schoonzus en zwager (van Java) op bezoek kwamen.
Dus, klein rijsttafeltje gemaakt.
- Nasi Kunjit
- Atjar Ketimoen
- Sambal Goreng Kentang
- Pittige boontjes
- Rendang Sapi Daging (droog)
- Babi Pangang volgens recept van @Ewald
- Babi Pangang saus volgens recept van @Ewald



De Rendang. Gemaakt van geweldige riblappen (1,5 kg van de slager. Deze 1 nacht in een rubje laten staan, vervolgens een uur gerookt met hickory en daarna 6 uur onder de 100C. dome temp. laten stoven .Vlees was na stoven al mals. 😋.
Voor mijn smaak net wat te droog. Ik hou wel van wat saus. Blokjes vlees nog vast maar va,len direct uit el,aar.

IMG_4728.JPG
IMG_4734.jpg



IMG_4731.jpg


IMG_4735.jpg
IMG_4737.jpg


IMG_4741.jpg
IMG_4742.jpg


IMG_4747.JPG



De Babi Pangang. Conform Recept van Ewald.
Een stuk mager spek van 1050 gr zonder zwoerd voorbewerkt volgens recept en een nacht laten drogen. Op de Q zeer langzaam voor 3,5 h gegaard op een roostertemp < 120C tot de kerntemp vab 75 C.. Daarna de Q gedurende 1h in temp verhoogd tot 220 C en de babi verder gegaard tot een kerntemp. van 87 C. Al met al heeft porky bijna 5h op de Q doorgebracht. (knorde van genot.. 🐷 🐷 )
Voor het kleurtje het stuk spek ff boven het vuur gebakken.

IMG_4733.JPG
IMG_4743.jpg


IMG_4744.JPG


IMG_4745.JPG
IMG_4746.JPG


IMG_4748.JPG


O ja, en daarna nog ff op eten.

IMG_4750.JPG


Van de overige gerechten heb ik geen foto's.
Ik kan de saus en de bereiding van het stukje pork van harte aanbevelen.
- Rendang leek bij het proeven erg scherp. Viel in combi met de rest goed mee
- Vrouwlief heeft zich over de boontjes ontfermt. Prima gelukt.
- Babi pangang fijn gaar. Lekker met de saus.
 
Laatst bewerkt:
Je runderlappen zien er ook wel erg mager uit om rendang sapi van te maken, een meer doorregen stuk vlees had hier meer op zijn plaats geweest.
Dat gezegd hebbende, dat bordje eten op de laatste foto ziet er heerlijk uit, laat maar doorkomen!
 
Mooie plaatjes, leuk verslag van het hele proces.
 
Mooie bereiding Peter, de Indische gerechten zien er ook geweldig uit, daar is mijn maag nu naar aan het bedelen.
Al een poosje geen tijd gehad/gemaakt om zelf boemboe's te maken, uit gemak neem ik dan de K&K boemboe's van Toko Lien, die zij zeer goed te nassen, wij hebben nog geen betere gevonden:)
Normaal gesproken gaat de BBQ temp. hier omhoog van 150 naar 230 graden, vanaf een kerntemp. van het buikspek van 70 graden met de spekkant naar boven tot een kerntemp. van 95 graden, direct grillen hoeft hier dus niet.
Maar zal zeker ook nog een extra grilsmaakje hebben gegeven.
 
Daar heb je een heerlijk bordje op tafel getoverd. Deze twee gerechten stijgen op de to-do-lijst.
 
Je runderlappen zien er ook wel erg mager uit om rendang sapi van te maken, een meer doorregen stuk vlees had hier meer op zijn plaats geweest.
Dat gezegd hebbende, dat bordje eten op de laatste foto ziet er heerlijk uit, laat maar doorkomen!
@Dominique , ik maakte me ook ff zorgen. Had inderdaad meer doorregen van de slager verwacht, maar is desondanks goed gelukt.
 
Wow, ziet er geweldig lekker uit 🥲 Weer inspiratie opgedaan, Babi Pangang staat ook op mijn lijstje om te maken.
 
Lekker man, krijg gelijk trek, die babi pangang lijkt wel erg simpel te maken zeg!
Gaat op mijn lijstje! (y) 🔥
 
Dat is een schitterend bordje vol geworden Peter 🤩 gelukkig hebben we nog saus en spek in de vriezer liggen dus dit gaan we ook snel weer maken 😜 normaal gesproken gruwel ik echt van sperziebonen, ik snap niet dat mensen die groene dingen zo weg kunnen kauwen 🤢 maar sambal boontjes vind ik echt fantastisch 🤭
 
Dat is een schitterend bordje vol geworden Peter 🤩 gelukkig hebben we nog saus en spek in de vriezer liggen dus dit gaan we ook snel weer maken 😜 normaal gesproken gruwel ik echt van sperziebonen, ik snap niet dat mensen die groene dingen zo weg kunnen kauwen 🤢 maar sambal boontjes vind ik echt fantastisch 🤭

Dus je weet nu hoe je boontjes eetbaar kan maken zodat ze makkelijker zijn weg te knagen.... :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan