BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van Boston Butt

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Voor de Tony Stone Low & Slow Championship moet de Pulled Pork gemaakt worden van varkensschouder i.p.v. procureur. Varkensschouder is de gangbare snit in de VS en die wordt daar Boston Butt genoemd.
Beef & Steak levert die Boston Butts voor de wedstrijd, dus toen we daar waren heb ik er meteen maar ??n meegenomen om te kijken hoe dit afwijkt van een procureur. Ik heb ik het verleden weleens een varkensschouder bereid, voor ik had uitgevogeld dat een procureur hier veel makkelijker te vinden, en dus goedkoper is, maar die kwam van een varkenspoot die ik bij de slager had besteld. Dit is toch wel andere koek en ik vraag me af of wat ik nu heb wel hetzelfde is als wat je in de VS uit het schap pakt.
Dit stuk was ruim 5300 gram, daarna stopte mijn weegschaal ermee! Ik geloof ook nooit dat dit in een uur of 12 klaar is!

bostonbutt1-1.jpg


Ik ben begonnen met alle loshangende stukjes los te snijden van de onderkant. En daarna heb ik de vetlaag verwijderd.

bostonbutt1-2.jpg


Zonder de vetlaag.
bostonbutt1-3.jpg


Hierna heb ik mijn geheime competitie rub aangebracht. Het geheel ligt nu in de folie in de koelkast, vanavond om 10 uur gaat het monster op de WSM.

bostonbutt1-4.jpg


Wordt vervolgd, wil natuurlijk wel mijn knorretje verdienen ;)
 
moois tuk vlees Dennis, ik ga dit draadje volgen. succes er mee
 
Ziet er goed uit Dennis, die rub is een winner!
 
We have a winner! Ik hou het in de gaten, ik moet toch ook ooit een knorretje verdienen.
 
Zo de WSM is opgebouwd, misschien begin ik nog wel eerder vanwege de omvang van het stuk.
 
Zo stukje vlees ligt in de WSM, ben zo rond half tien begonnen.

bostonbutt2-1.jpg
 
Wat zijn die fliebertjes die ik achter je butt zie liggen? Hout, papier? Geen idee wat ik zie.....
 
Zit in dit stuk ook nog een schouderblad?
 
Dat is een best stuk.
Spannend hoor,en lekker natuurlijk.
 
@Domi, yep, dat is rookhout domi, zijn de snippers van proQ, ik doe een laagje briketten, dan snippers, kolen, snippers etc.

@Frits, een mengsel van appel, kersen en hickory.

@Riona, ja het schouderblad zit er nog in, er zit ook nog een stukje kraakbeen in, geen idee waar dat van is. Ik ga het morgen zien wanneer ik het uit elkaar haal, dan kan ik ook beter inschatten hoe e.e.a. in elkaar zit voor een volgende keer.
 
Dat is een mooi stuk vlees, ben benieuwt naar het eind resultaat.
 
Even de tussenstand.

2:00  140?F
3:00  146?F
8:30  156?F

Het gaat dus nog wel eventjes duren.
 
Je zit in de zone zou ik zeggen ;) en het begint vast al heel lekker te ruiken bij jullie achter.
 
Geen idee, heb even van boven de tuin in gekeken ;-)
 
ja, het zou nu heel lekker moeten ruiken in het westland  ;)
 
Moet ik wachten tot de Tony Stone Low & Slow Championship om het te mogen proeven....
maar als jury lid moet je wel.... :D :D :D
it's a dirty job...
 
Njam ! Ziet er een geweldig stukje vlees uit !

Ben benieuwd naar je bevindingen over het resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan