BasBQ
Beef en Steak

Porchetta

 
 
 

Imperial Guard

Pitmaster
Berichten
749
Vandaag een porchetta gemaakt met toch een paar gemengde gevoelens. Het was lekker maar de familie en ik hadden geen wauw gevoel het was erg lekker maar ook erg spekkerig (Ik weet niet hoe ik het goed moet omschrijven). Ligt het aan vlees, ligt het aan de garing, ik weet het niet zo goed. De vulling was wel erg lekker.

Ongeveer +- 2uur en 15 min op de Q gehad en +- 20 min laten rusten. Temperatuur op de Q was 175 graden en het vlees erbij 65 graden eraf gehaald en na het rusten was het 68 graden.

De vulling is gemaakt uit:

- Verse Salie
- Verse Tijm
- Verse Rozemarijn
- Venkelzaad
- Knoflook
- Olijfolie

Aangezien foto's meer zeggen dan woorden, hierbij de hele bereiding:

gcNLmky.jpg


cccKll3.jpg


hLSeN3V.jpg


RtLsfDF.jpg


nmrrThX.jpg


2AMvGdL.jpg


K18sPnB.jpg


FfKSgcv.jpg


 
ziet er op de foto's wel heel erg lekker uit
 
Jaakke zei:
Porchetta is toch wel een van de grootste verassingen die van mijn BGE gekomen zijn, zo lekkerrrr!
Ziet er mooi uit man.

Ik had er meer van verwacht, misschien heb ik wat verkeerd gedaan of verkeerd stuk buikspek.
Wat zijn jullie idee?n?
 
Ik had een vergelijkbare ervaring, naar mijn idee komt het door het buikspek.
Wat je zou kunnen doen is de Porchetta te vullen bijvoorbeeld met gekruid
gehakt of zoals bijvoorbeeld in Florence met kippenlever en gehakt. Een andere
optie is om niet buikspek te gebruiken maar een ander stuk varkensvlees dat minder
vet is.

Zie voor inspiratie een filmpje van een gevulde Porchetta: https://www.youtube.com/watch?v=UhkjPBuabLc
 
Miki zei:
Ik had een vergelijkbare ervaring, naar mijn idee komt het door het buikspek.
Wat je zou kunnen doen is de Porchetta te vullen bijvoorbeeld met gekruid
gehakt of zoals bijvoorbeeld in Florence met kippenlever en gehakt. Een andere
optie is om niet buikspek te gebruiken maar een ander stuk varkensvlees dat minder
vet is.

Zie voor inspiratie een filmpje van een gevulde Porchetta: https://www.youtube.com/watch?v=UhkjPBuabLc

Thanks voor je info. Net een paar koude plakken op brood gedaan voor de lunch en door het vet/zwoerd heb je vrij veel chewy stukken, ik miste meer de bite van vlees.

Al met al het was leuk om te maken en dan bij het snijden zie je het mooie resultaat binnenin!
 
Ik deelde je mening hoor. Was wel lekker, maar miste de 'wow'. Heb nu een recept waarbij ik veel meer kruiden, meer knoflook, geitenkaas, (gebakken) paddenstoelen toevoeg in de porchetta. Daarbij ga ik tot 75?C, dan is de porchetta iets minder zacht, iets minder speklap, maar meer stevig en als voordeel; de buitenkant is wat knapperiger. Ook de huid even insmeren met olijfolie en pezo doet al wonderen.
 
Het smaakt naar spek omdat het natuurlijk ook spek is...

Beetje langer doorgaren en (zeker op het eind) wat hogere temperatuur en directe hitte geeft lekkerder korstje en een wat minder vette beleving.

Smaakmakers als paddestoelen en knoflook helpen ook. Ik bakte pas een paar plakken porchetta de volgende dag op in een koekenpan voor op brood en vond het toen haast nog lekkerder dan de dag ervoor. Juist ook door de knapperigheid die je mee kan geven in de pan. Is gewoon een beetje spek uitbakken dus.

Mooie foto's hoor, lekker!
 
Op de plaatjes ziet het er wel top uit hoor, het lijkt erop dat je de zwoerd niet bewerkt hebt als ik de foto zo zie.
Verder zou ik niet met een vork in het vlees prikken maar dat heeft verder niet zoveel invloed op de smaak.

Verder idd een hogere kerntemperatuur en op het eind lekker even boven de kooltjes.

Hey en wat let je, gewoon nog een keer proberen. Gelukkig is buikspek niet het duurste vlees  ;)
 
Knap gedaan, ziet er lekker uit.
 
Lekker hoor.
En vooral leerzaam. (ook voor mij  ;) )

En net wat sander zegt,  lekker opbakken. Doe ik ook wel eens als mijn Zeeuws spek oid te veel vet heeft.
 
Ziet er heerlijk uit. Vanmiddag gaat hier de eerste Porchetta er op, ben benieuwd wat het kritische publiek hier ervan vind...
 
Ik vind persoonlijk dat het er ook bijzonder lekker uitziet op de foto's....  en als je kon proeven via de site van al dat lekkere eten op de foto's, deed ik niets anders meer  :D

Paar dingen die je eens kan overwegen/proberen: 
- Ik kerf het vet steeds in en gebruik best wat zout (binnen en buitenkant) om het buikspek voldoende smaak te geven. 
- Als het een stuk spek met veel vet is, trim ik het eerst en blijft het ook langer op de Q, op iets lagere temperatuur zodat het vet meer wegsmelt.  Door het hoge vetgehalte droogt dit lekker brokje vlees niet zo snel uit  :)
- Als vulling zijn er natuurlijk heel wat mogelijkheden (zoals hierboven beschreven), die zorgen voor extra smaak en een andere textuur. 
- En ten slotte fakkel ik het buikspek ook kort  voor een lekker korstje (mooi vuurwerk!) .
 
In Itali? zie je bij de porchetta stalletjes zowel porchetta van spek als van lende liggen. Niet iedereen houdt van  de vette versie. Meestal neem ik daar van beide stukken een stukje.
Je zou het dus ook van lende kunnen proberen. Of zoals mijn slager doet lende en spek combineren.
 
Ziet er geweldig uit en moet heerlijk gesmaakt hebben...
Toch binnenkort weer eens make. Thks voor delen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan