BasBQ
Beef en Steak

Pizza!

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Gisteren voor de tweede keer pizza op de KJC I gebakken. De eerste keer was met AH vers deeg maar plakte enorm (ondanks gebruik van maismeel) dus toen ik dit topic van @Frits las, moest ik de volgende keer wel mijn eigen deeg maken.

Zo gezegd zo gedaan, ik had nog wat oude pizza bloem (tipo 00) liggen maar net niet genoeg voor hoeveel pizza ik wilde maken, tekort aangevuld met gewone patentbloem. Volgende keer ga ik bloem halen die in het eerder genoemde topic getipt worden voor een nog beter deeg. Uiteindelijk was het deeg overigens best prima en de bodem na het bakken ook erg lekker en het plakte ook wel minder, maar nog steeds wel iets.

De deegbollen:
PXL_20230831_092038369.jpg

Niet allemaal even mooi, moet nog even oefenen met het opbollen. Deeg 24 uur laten rijzen in de koelkast en de volgende dag nog 4 uur op kamertemperatuur.

Ik had een aantal typisch Italiaanse recepten uitgezocht voor pizza Margherita, Prosciutto, Salame en Napoli. Ik weet niet of de echte Italiaan ze volledig goed keurt maar deze ingrediënten gingen erop:
Margherita:
Tomatensaus
Mozzarrella/geraspte kaas
Verse basilicum (achteraf erop)

Prosciutto:
Tomatensaus
Mozzarrella/geraspte kaas
Rauwe Ham (achteraf erop)
Rucola (achteraf erop)

Salami:
Tomatensaus
Mozzarrella/geraspte kaas
Salami
Zwarte olijven
Champignons

Napoli:
Tomatensaus
Mozzarrella/geraspte kaas
Kappertjes
Ansjovis

Uiteraard ben ik vergeten van elke pizza foto's te maken, het vervelendst is nog dat ik het bij de Margherita vergeten ben, aangezien die er perfect op schoof zonder plakken en er dus ook heel mooi rond er vanaf kwam.

Foto's die ik wel heb:
PXL_20230901_162326003.jpg

De pizza Napoli op de KJC I

PXL_20230901_162331596.jpg

De pizza salame, die bleef iets plakken en heeft daardoor een zeer creatieve vorm gekregen zoals te zien is, wel erg lekker.

PXL_20230901_163335140.PORTRAIT.jpg

De pizza Napoli, deze kwam juist wel perfect van de plaat, maar heeft alsnog een gekke vorm doordat het stretchen niet helemaal lekker ging 😅


Nog leerpunten zat, volgende keer nog betere bloem gebruiken en hopelijk minder plakwerk. En voordat ik het deeg op de pizza peel leg echt even goed kijken of het maismeel goed verdeeld is. En als het toch plakt, vooral niet gokken dat het losschiet door een keer goed te schudden, dan heb je namelijk heel mooi alle topics op je pizzasteen terwijl de bodem niet losgekomen is :p

Overigens bleef bij mij veel maismeel plakken, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit er erg makkelijk af zou vallen maar dat was bij mij niet het geval, klopt wat ik gelezen heb gewoon niet, of is daar nog een truc voor?

PXL_20230901_162331596.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zien er allemaal perfect uit hoor en om de vorm geen stress,sommige plekken in Italië krijg je vierkante pizza dus lekker belangrijk 👍
 
Overigens bleef bij mij veel maismeel plakken, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit er erg makkelijk af zou vallen maar dat was bij mij niet het geval, klopt wat ik gelezen heb gewoon niet, of is daar nog een truc voor?
Ik leg/hang het gestretchte deeg over m'n hand en wrijf en klop het er vanaf. Gaat eigenlijk altijd wel makkelijk. Heb je heel fijne maïsmeel?
 
Was de smaak goed ? De vorm tsja, ik stoor mij er ook niet aan. Maar oefening baart kunst, mijn pizza's zijn na een 1,5 jaartje rond, maar dat er hoekjes zijn of geen perfecte cirkel, tsja so be it. Het gaat em om de smaak, wat wel zo is, als het meer rond is, kan je gelijkmatiger bakken omdat alles zo

Wel best 2 scheppen gebruiken, 1ntje om die erop te leggen en 1ntje om eraf te halen en te draaien.
Als de schep wat warm is dan blijft het al gemakkelijker plakken. Maar je kan ook gewoon effe wachten tussen de pizza's zo heb je geen extra schep nodig. En op staal of een koude ondergrond blijft je pizza ook gemakkelijk plakken. Idealiter zo een bakmat onder ofzo of op hout.

En genoeg bloem eronder, een schep met gaten in doet ook wonderen voor overvloedig meel van de onderkant eraf te halen.

In het begin maakte ik de pizza op de schep zelf klaar, als je dat doet, gewoon na elke topping effe schuiven, zo ben je zeker dat deze er ook mooi zal afgaan. Schuift deze niet, effe wat opheffen en mail ondergooien of met een 2de schep (met genoeg bloem of semolina) van de eerste scheppen. Maar ik maak ze zelf nu klaar op zo een bakmat, en gaat eigenlijk gemakkelijk en veel minder problemen dan rechstreeks op de mat

Maar gewoon na de saus, kaas en andere toppings effe testen schuift het nog wel, dan is de kans dat alles buiten het deeg gebakken is zogoed als nihil :)
 
Die zien er lekker uit! Lekker blijven oefenen, hier hebben we een maandelijkse pizza avond met wat vrienden en ze worden iedere keer weer beter 💪
 
Verplaatst naar de Rookkamer, zoals de titels van de forum onderdelen H&F en L&S duidelijk aangeven is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
 
Niet rond? Dan kan iedereen mooi zien dat je alles zelf gemaakt hebt, als de smaak goed is dan maakt de vorm niet meer uit. Wat de vorm betreft, we stoppen ronde pizza's in vierkante dozen en eten ze in driehoeken........😜
 
Verplaatst naar de Rookkamer, zoals de titels van de forum onderdelen H&F en L&S duidelijk aangeven is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
Ik zie dat ik die foto inderdaad vergeten was. Ik was op de hoogte van de regel maar dus slordig bij het tikken van mijn post :)
Mag ie nu ik de foto wel toegevoegd heb dan ook weer terug naar het High & Fast topic?
 
Laatst bewerkt:
Was de smaak goed ? De vorm tsja, ik stoor mij er ook niet aan. Maar oefening baart kunst, mijn pizza's zijn na een 1,5 jaartje rond, maar dat er hoekjes zijn of geen perfecte cirkel, tsja so be it. Het gaat em om de smaak, wat wel zo is, als het meer rond is, kan je gelijkmatiger bakken omdat alles zo

Wel best 2 scheppen gebruiken, 1ntje om die erop te leggen en 1ntje om eraf te halen en te draaien.
Als de schep wat warm is dan blijft het al gemakkelijker plakken. Maar je kan ook gewoon effe wachten tussen de pizza's zo heb je geen extra schep nodig. En op staal of een koude ondergrond blijft je pizza ook gemakkelijk plakken. Idealiter zo een bakmat onder ofzo of op hout.

En genoeg bloem eronder, een schep met gaten in doet ook wonderen voor overvloedig meel van de onderkant eraf te halen.

In het begin maakte ik de pizza op de schep zelf klaar, als je dat doet, gewoon na elke topping effe schuiven, zo ben je zeker dat deze er ook mooi zal afgaan. Schuift deze niet, effe wat opheffen en mail ondergooien of met een 2de schep (met genoeg bloem of semolina) van de eerste scheppen. Maar ik maak ze zelf nu klaar op zo een bakmat, en gaat eigenlijk gemakkelijk en veel minder problemen dan rechstreeks op de mat

Maar gewoon na de saus, kaas en andere toppings effe testen schuift het nog wel, dan is de kans dat alles buiten het deeg gebakken is zogoed als nihil :)
Smaak was prima, maar ik ben altijd wel goed in leerpunten voor mezelf zien/onthouden. En de vorm is niet het belangrijkst maar ik vind het wel leuk om het zo goed als mogelijk te doen.
Smaak was opperbest dus ik ben tevreden (gezien de reacties heb ik dat niet helemaal goed naar voren laten komen haha).

Hoe doe jij dat met die bakmat dan? Op de bakmat maak je hem klaar maar je schuift hem er wel af de kamado in/pizzasteen op zeg maar?
 
Hoe doe jij dat met die bakmat dan? Op de bakmat maak je hem klaar maar je schuift hem er wel af de kamado in/pizzasteen op zeg maar

Ik leg strooi een beetje bloem uit leg mijn bol erop, effe stretchen, omdraaien effe stretchen en terug naar de andere kant. Desnoods nog wat extra bloem eronder, toppings erop en een puntje knijpen eigenlijk en scheppen op de schep. En dan zo op de pizzasteen

Ik had persoonlijk meer problemen met het klaarmaken op de pizzaschep dan met effectief scheppen. Maar ik heb ook al films gezien waar ze in plaats van scheppen, de pizza er gewoon optrekken om het zo te zeggen. Maar dan moet het echt goed schuiven. Als de pizza op de schep kan dan gaat hij er ook wel afschuiven op de steen, 1 keertje dat hij nog wat bleef plakken, maar was toen gehaast want ging beginnen te regenen en ik heb geen afdak om onder te knoeien :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan