BasBQ
Beef en Steak

pindasaus wijko of zelf maken

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Je ingredi?nten zien er lekker uit. Echter na het uitproberen van misschien wel 10 recepten voor pindasaus blijf ik tot de conclusie komen dat er geen enkele kan tippen aan

wyko_sat_saus.jpg
 
Meen je dat serieus  ??? Vind geen enkel pakje tippen aan echte pindasaus
zo zie je maar weer dat smaken verschillen
 
Het is maar wat je smaak is. Ik vind sommige van die kant-en-klare ook wel aardig, maar ook bij mij gaat er niets boven home-made. Zo bracht een Surinaamse collega van me laatst een zakje vers gemaakte pindasambal mee van haar tante in Suriname. Man, die was goed!
Voor degenen zonder aardige collega's komt deze goed in de buurt, als je voor het gemak gaat:
SambalPecelPedas_zps348006c1.jpg

Te koop bij de betere toko. Er is ook een milde variant.
Vrij grove structuur, zoals dit oorspronkelijk hoort, maar met een beetje pindakaas erdoor kun je het wat smeu?ger maken.
Overigens eet je dit niet met grote scheppen over je sateetje, maar een beetje 'on the side', als een chutney. Dit is wel iets wat je even moet proberen, want anders blijf je altijd denken dat die plastic potjes zoete,  warme pindakaas daadwerkelijk lijken op het oorspr?nkelijke 'sausje' en niets is minder waar...

Overigens merk ik dat ik een beetje off topic ga, sorry Ener!
Zoals jij 'm maakt heb ik het ook vaak gedaan. Altijd prima.
Maar pak voor de grap eens die van mijn plaatje en laat me dan weten wat de daarvan vindt. Ik ben benieuwd.
 
Boldeagle +1

Als Indo doe je mij over het algemeen geen plezier met de Indische keuken (yep, hoe gek wil je het hebben :) ).
Maar na het proberen van vele varianten kant-en-klaar-pindasaus (of wat daar voor door moet gaan) is de conclusie erg simpel; niets beters dan originele home-made pindasaus volgens oud-Indisch recept. Er is geen enkele commerci?le kant-en-klaar oplossing die ook maar enigzins in de buurt komt.
Kant-en-klaar kan best lekker zijn (smaken kunnen gelukkig verschillen), maar qua smaak is het dan geen Indische pindasaus.

Dat gezegd hebbende; ook ik ben in de regel zo lui mogelijk. En als ik dan quick 'n dirty pindasaus wil maken, dan is de Wyko (de pasta, niet de kant-en-klare) ook mijn keus. Maar deze tweak ik dan wel met een flinke portie Ketjap Manis A (onze voorkeur, want ook in Ketjap Manis zit smaakverschil) en een flinke scheut vlammetjessaus. I.p.v. vlammetjessaus kan je uiteraard ook een paar eetlepels sambal oelek gebruiken.
Niet de real deal maar gaat aardig in de goede richting.
 
Ik vind de kant en klare sauzen die ik geproefd heb allemaal te zuur.
@DanBras, ik gebruik ook altijd de Ketjap Manis A, erg lekker.
 
We dwalen af... ik ga dit draadje splitsen.
 
Ik onthou mij van commentaar. Niet helemaal natuurlijk, want dat zou te dol zijn. Maar werkelijk? Wijko lekkerder dan zelfgemaakt? Ik HUIL!!!! En hard ook.
Maar vooruit, smaken verschillen.
 
Ik vind een zelfgemaakte pindasuas veel lekkerder, zijn er eigenlijk mensen hier die weleens cashewnoten of andere noten ipv pinda's hebben gebruikt?
 
El Fumarole zei:
Overigens merk ik dat ik een beetje off topic ga, sorry Ener!
Zoals jij 'm maakt heb ik het ook vaak gedaan. Altijd prima.
Maar pak voor de grap eens die van mijn plaatje en laat me dan weten wat de daarvan vindt. Ik ben benieuwd.

Ik geloof zeker dat dat een heerlijke saus is, bij de toko hebben ze heeeel veel heerlijke dingen. Ik kom wel eens bij Heezen in Rotterdam en ik zal daar eens kijken. De sauzen van de supermarkt incl. Wijko vind ik niet lekker, maar smaken verschillen. Origineel is het volgens mij koud met gevijzelde pinda,s en uiteraard kruiden etc. Wat wij hebben is een verwesterde saus. Maar goed ik vind de "mijne" ook wel erg lekker.  ::)
 
Frits zei:
We dwalen af... ik ga dit draadje splitsen.
Zet dat volgende keer ook even in de startpost aub. Nu is het net alsof ik speciaal een topic hierover gemaakt heb :)
 
coelho zei:
Frits zei:
We dwalen af... ik ga dit draadje splitsen.
Zet dat volgende keer ook even in de startpost aub. Nu is het net alsof ik speciaal een topic hierover gemaakt heb :)

Dat had ik inderdaad kunnen doen, sorry.

Door je bericht in het recept van Rene te zetten ging het gelijk niet meer over het recept van Rene maar over het feit dat jij Wijko beter vindt dan zelf gemaakt. Dat wordt draadkapen genoemd en dan wordt de boel gesplitst, want Rene heeft er niet om gevraagd om zijn recept te laten vergelijken.
 
DanBras zei:
Boldeagle +1

Als Indo doe je mij over het algemeen geen plezier met de Indische keuken (yep, hoe gek wil je het hebben :) ).
Maar na het proberen van vele varianten kant-en-klaar-pindasaus (of wat daar voor door moet gaan) is de conclusie erg simpel; niets beters dan originele home-made pindasaus volgens oud-Indisch recept. Er is geen enkele commerci?le kant-en-klaar oplossing die ook maar enigzins in de buurt komt.
Kant-en-klaar kan best lekker zijn (smaken kunnen gelukkig verschillen), maar qua smaak is het dan geen Indische pindasaus.

Dat gezegd hebbende; ook ik ben in de regel zo lui mogelijk. En als ik dan quick 'n dirty pindasaus wil maken, dan is de Wyko (de pasta, niet de kant-en-klare) ook mijn keus. Maar deze tweak ik dan wel met een flinke portie Ketjap Manis A (onze voorkeur, want ook in Ketjap Manis zit smaakverschil) en een flinke scheut vlammetjessaus. I.p.v. vlammetjessaus kan je uiteraard ook een paar eetlepels sambal oelek gebruiken.
Niet de real deal maar gaat aardig in de goede richting.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zelf pindasaus gemaakt. Van daaruit kan ik eerlijk gezegd dus ook niet zeggen wat lekkerder is. Wel ben ik van mening dat de wyko satesaus de beste pasta is maar idd met eigen toevoegingen. Het eigen merk perfekt van sommige supermarkten is nagenoeg dezelfde als de wyko.
 
Ben zelf toch ook meer van zelf maken maar soms overheerst de luiheid..
Ik gebruikte vroeger dan ook wel Wijko tot ik die van Rimboe had ontdekt!
Zeker eens het proberen waard : http://www.rimboe-sauzen.nl/de-sauzen
 
MrMannetje zei:
Ik gebruikte vroeger dan ook wel Wijko tot ik die van Rimboe had ontdekt!
Zeker eens het proberen waard : http://www.rimboe-sauzen.nl/de-sauzen
Ik zie deze sauzen altijd bij de Sligro staan, maar liep er tot nu toe altijd voorbij. Maar als iemand met zulke lekkere babi pangang zegt dat deze lekker zijn, dan gaat er de volgende keer dus zeker wat in het winkelwagentje :p
 
DanBras zei:
MrMannetje zei:
Ik gebruikte vroeger dan ook wel Wijko tot ik die van Rimboe had ontdekt!
Zeker eens het proberen waard : http://www.rimboe-sauzen.nl/de-sauzen
Ik zie deze sauzen altijd bij de Sligro staan, maar liep er tot nu toe altijd voorbij. Maar als iemand met zulke lekkere babi pangang zegt dat deze lekker zijn, dan gaat er de volgende keer dus zeker wat in het winkelwagentje :p

Haha.. Wel alleen de pindasaus, de rest is niet zo bijzonder.. Sowieso goed om te supporten want rimboe is Haags! :)
 
Oja, een schepje sambal kan geen kwaad ;)
 
Tja bij tijdgebrek absoluut weijko. Maar als het om smaak gaat absoluut zelf gemaakte. Tegenwoordig maak ik vaak grote batch die ik dan in porties invries werkt heel goed.
 
Boel0037 zei:
Tja bij tijdgebrek absoluut weijko. Maar als het om smaak gaat absoluut zelf gemaakte. Tegenwoordig maak ik vaak grote batch die ik dan in porties invries werkt heel goed.

Gaat dat niet schiften? Ik heb het wel eens eenpaar dagen in de koelkast gehad en daarna opgewarmd, maar het ging schiften. Maakt niets uit voor de smaak, het ziet er alleen wat minder uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan