BasBQ
Beef en Steak

Pig Wing Project (aka Oerhammetjes)

Oke, na 2,5 uur uitgepakt en het vlees is mooi teruggetrokken van het bot en het valt al bijna uit elkaar.
Nu nog een uurtje afgaren en aflakken en dan kunnen we aan tafel!

b6o8xw.jpg



29yl5zc.jpg
 
Help. Ik kwijl een beetje
 
Oe, dat ziet er goed uit zeg!
 
En toen waren ze klaar!
Lekker op een bord met rijstsalade.
Ze waren weer heelijk maar helaas deze keer wel iets te zout. Ik denk dat de biersoep van de vorige keer het zout van de bryne beter neutraliseert. Volgende keer iets minder zout erin dus.
Desalniettemin waren ze wel heerlijk mals en hebben we er van genoten!

29muphk.jpg
 
Lin, mogelijk dat ik deze voor kerst ga maken, heb je nog wat toegevoegd met inpakken in de folie?
 
Dat zoeter geweldig lekker uit Linda. Ik ga hier zeker een variant op maken.


Bedankt voor de inspiratie.
 
dave79 zei:
Lin, mogelijk dat ik deze voor kerst ga maken, heb je nog wat toegevoegd met inpakken in de folie?

Haha, dit is alweer even geleden maar volgens mij heb ik niets toegevoegd bij het inpakken. Eventueel zou je een beetje appelsap kunnen toevoegen. Dat doe ik bij mijn ribs ook altijd.

Krijg er wel weer zin in zo! Denk dat ik ze ook binnenkort weer eens ga maken!
 
Hoi Lin,

Lin zei:
Krijg er wel weer zin in zo! Denk dat ik ze ook binnenkort weer eens ga maken!

Dan is het toch niet voor niets geweest om die oude post naar boven te halen!

Nog ff een paar vraagjes:
Voor zover ik het online kan vinden ben je de enige die ze voor een 3-2-1 bereiding in de pekel heeft gehad, heb je ze ook eens zonder pekel gemaakt, m.a.w. denk je dat het een verschil maakt? (het idee van pekelen staat me wel aan)
Had je het idee dat opbinden met 3-2-1 echt nodig is, vallen ze echt zo snel uit elkaar?
Heb je nooit gedacht om ze even aan het even aanzetten voor ze L&S verder te bereiden?
Heb je een voorstel voor een aangepaste hoeveelheid zout voor de pekel?

Alvast bedankt!
Gr Dave
 
Opbinden is wel echt nodig want het vlees wordt echt heel zacht en ook pekelen zou ik wel doen. Ik vind het lastig om in te schatten met hoeveel zout maar ik denk dat ik de heflt of twee derde zou gebruiken en misschien na het pekelbad nog een uurtje of twee in schoon water of misschien wel bier....

Maar goed, misschien kan het ook wel zonder pekelen. Ik ben ook geen expert.....
Ik weet alleen dat de afgelopen bereidingen wel een top resultaat gaven...
 
Mooi gerecht voor de komende feestdagen. Staat op de to do list
 
Thanks!!  ;)
De resultaten met de eventuele aanpassingen zal ik hier ook delen!
 
dave79 zei:
Thanks!!  ;)
De resultaten met de eventuele aanpassingen zal ik hier ook delen!

Leuk!!! Succes.
 
De hammetjes liggen alweer te ontdooien, ik zal eens kijken hoe ik ze deze keer ga bereiden. Denk nachtje in de brine, dan een aantal uren in bier, om wat te ontzouten. Dan nachtje in de rub en dan 3 2,5 1 op het ei.... Vraag me alleen af of ik het brine proces niet teniet doe met een een aantal uren ontzouten in bier....
 
Ennnnnn weer gelukt!

Nachtje in de brine, 150 gr zout en 150 gr suiker op 3 l water met peperkorrels en jeneverbessen.
Daarna drogen en de volgende avond in de rub van paprikapoeder, peper, cayennepeper, suiker, knoflookpoeder, mosterd en uienpoeder.
Volgende dag om 12 uur op het ei, op 110 graden. Om 14:30 ingepakt in alu folie met een beetje appelsap. Om 16:45 uitgepakt en nog een uurtje, om de 10 minuten gemopt met bbq saus. Mix van van cola, zoet chilisaus, smokey bbqsaus, ketjap, suiker en knoflookpoeder.
Ze waten weer super!

apeem0.jpg
 
Zien er weer heerlijk uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan