BasBQ
Beef en Steak

Picanha aan het spit

Tja, wat is traditioneel? Bij de Braziliaanse restaurants zie ik ze steevast op het spit.

Braziliaans traditioneel is inderdaad eerder aan het spit, kijk maar naar de churrascaria's.

Argentijnen gaan het wel in 1 stuk klaar maken.

Een gewone steak is in Brazilie een dunne lap, in Argentinie zijn het dan weer dikke hompen.

Mijn persoonlijke voorkeur is ook 1 stuk en dan affakkelen maar dat zal waarschijnlijk ook zijn omdat ik van rood vlees hou, voor mij moet een steak warm zijn, niet gaar.
 
Aan t spit is hier ook de voorkeur. Vorige week nog gemaakt.
Maar de rook van het vet wat er af valt blijft wel een dingetje

Wat doen jullie hier aan?
Ik heb een BGE Large en probeer zo veel mogelijk de houtskool aan 1 kant schuin op te stapelen (dome rond 150/170)
en dan een aluminium bakje met water om het op te vangen
Maar doordat het spit in het midden hangt blijft er altijd wel wat naast t bakje vallen
En dat proef je ook wel weer terug in je vlees helaas..
 
Heerlijk stukje vlees. Ik heb het 1 keer aan het spit gemaakt. Ik ben het echter met @Stijn eens, ook ik hou meer van 1 stuk. Heerlijk rood 😁
 
Ik maak vaak twee rijen aan de zijkant en onder mijn spit dan een bak water. Dan valt het vet altijd in de waterbak en is het vuur niet direct onder je spit. Succes verzekerd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik maak altijd aan een kant het vuur(achterkant van de kamado). Aan de voorkant zet ik dan een lekbak met water.
Het spit laat ik dan naar de voorkant draaien, het vet dat er dan afvalt valt in de lekbak en niet in het vuur.
 
Inderdaad, die past perfect. En zit net niet in de weg met een ronddraaiende kip. (Kalkoen zal niet lukken)
Zou ook leuk zijn als het afdruipende vet op de patatjes zou vallen, maar helaas... net niet.

Als je rookhout gebruikt, zijn je patatjes ook meegerookt natuurlijk. Zowel bij de kip als de picanha 1 chunk appel gebruikt. En dat is voor mij echt wel het maximale dat die patatjes kunnen hebben.
Valt je vet nu in de kolen?
 
Een deel wel ja.
Heb ondertussen hier gelezen dat als je het spit van de kolen weg laat draaien, het meeste vet langs de kolen valt. Dat is een mooie tip van Frans, die ik volgende keer eens ga uitproberen.
Ik vermoed dat dat bij kip wel het geval zal zijn, picanha is echter veel kleiner in diameter (en veel vetter). Denk dat je moeilijk kan vermijden dat er altijd wel wat vet in de kolen valt...
 
Picanha op het spit is en blijft toch wel een topper. Ziet er heerlijk uit!!
 
Ziet er heerlijk uit 😋. Net gegeten en nu alweer trek 😂.
 
Deze staat nog op mijn Bucket Lijst. Moet nog wel de Spit aanschaffen.
Dit is hoe ze het eten in Brazilie waar Picanha vandaan komt toch? 😋😋😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan