Beef en Steak

Noodles: Bami

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ewald
  • Startdatum Startdatum

Ewald

Administrator
Forumleiding
1620297961000.png

Een eenvoudige maar heerlijke Bami, een vrij neutraal bijgerecht.
Dit recept staat ook al bij een ander recept maar is zo, als los recept eenvoudiger te vinden

• 500 gr. Mie koken in een sterke kippenbouillon (10 tabletten kippenbouillon op 4 liter water), afgieten, MAAR de kookbouillon bewaren en af laten koelen, Mie afspoelen met koud water in een vergiet, apart zetten en uit laten lekken, ik hou ook altijd een veel kortere kooktijd aan dan de verpakking zegt (net niet al dente)
  • 200 gram ontbijtspek in fijne stukjes/reepjes snijden.
  • 1 flinke ui snipperen
  • 1 teen knoflook
  • 1 tot 2 preien in ringen.
  • Blokje trassie ter grootte van een vierkante cm. of iets meer
  • 1 tl. Sambal Oelek
  • ½ -1 el. Lichte sojasaus (Pearl River Bridge of kikkoman)
  • ½ -1 el. Ketjap Manis (geen conimex, maar ABC of Kentel A of Medja of Bango)

Bereiden:
Ontbijtspek in fijne stukjes/reepjes snijden en knapperig bakken in een koekenpan in 2-3 EL. arachideolie, uit de pan halen en ui fruiten op laag vuur 5 min. trassi (verkruimelen) en knoflook geknepen erbij en 5 min. mee fruiten (laag vuur!)

Alles uit de pan halen en op hoog vuur zonder toevoegingen de prei pisheet aanzetten voor 1 a 2 minuten. Uit de pan halen en bij de andere ingredienten doen.
Sojasaus, ketjap manis, sambal toevoegen aan het uit de pan gehaalde mengsel. Dit mengsel in de pan terug storten.

de uitgelekte Mie, die nu aan elkaar plakt, in de afgekoelde bouillon los weken en kort uit laten lekken in een vergiet en toevoegen aan het mengsel in de pan en bakken tot heet.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen.
Toegevoegd aan een lijstje.

Bami! Heerlijk! Ik ben er echt gek op!
Behalve als ik het zelf maak, lukt me nooit.

Zo'n maaltijd gaat er altijd in.

Zonder te veel als een Hollandse boer te klinken.. Wat is trassie, waar vind ik het en is het te vervangen door iets wat ik wel ken?

Bijna vergeten ; bedankt Ewald!

Zonder te veel als een Hollandse boer te klinken.. Wat is trassie, waar vind ik het en is het te vervangen door iets wat ik wel ken?

Bijna vergeten ; bedankt Ewald!
Ken jij geen Trassie Hollandse Boer:eek::ROFLMAO:
Trassie (Indonesisch) zijn gefermenteerde gemalen garnalen en in een blokje geperst.
In Thailand kennen ze het ook maar onder een andere naam uiteraard, Kapi
Het stinkt bij het leven, maar zit barstensvol Umami.
Als je het fruit samen met ui en knoflook verdwijnt de stank en komt er een heerlijke Oosterse geur vrij.
Eenmaal verslaafd aan dit spul hang je tijdens het fruiten boven de pan te ruiken alsof je geen "lijntje" wilt missen.
Vanaf dat punt ben je een trassiejunk en is afkicken niet meer mogelijk:ROFLMAO:

Wij hebben meestal deze van Flowerbrand, neem geen potje poeder maar een pasta in blokvorm
Na openen bewaren in een goed luchtdicht afsluitbaar bakje, gewoon in het kruidenlaadje
De meeste supermarkten hebben het wel, soms we even zoeken want de doosjes zijn klein dus je ziet ze snel over het hoofd in het schap.
Appie heeft het, Super heeft het en Jumbo ook, en de Toko''s natuurlijk.

Trassie is niet te vervangen voor iets anders.

flower-brand-trassie.jpg

Laatst bewerkt:
Ik bewaar het altijd in een luchtdicht afgesloten bakje in de vriezer. Maar ik gebruik het ook niet zo vaak.

Nou Ewald, weer een lekker bordje. Daar nog een gebakken eitje boven op en hoppa, smullen maar.

Ik heb trassi, op verzoek van de rest van het gezin, jaren geleden in de ban gedaan.
Ik ga dat toch weer eens, maar nu buiten, gebruiken. Bedankt voor de tip.

Lekker hoor. Bedankt voor het recept!

Wat eten we weer lekker Ewald, heerlijk. ;)

Heerlijk Bami, Bamisoep, Nasi lekker pedis je kan me er voor wakker maken. Bedankt voor het delen.

Recept iets aangepast, duidelijker, en voornamelijk qua bereiding wat tips.
Als de Mie gekookt is en afgekoeld is plakt hij bij mij altijd aan elkaar, ook al doe ik er wat olie doorheen.
Tegenwoordig laat ik de mie na het afspoelen met water uitlekken in een vergiet en verder afkoelen, olie toevoegen doe ik niet meer.
Tegen de tijd dat ik de Mie weer nodig heb even losweken in de bewaarde en afgekoelde overgebleven kookbouillon, kort uit laten lekken en in delen toevoegen aan de skillet/koekenpan/wok

😂dat van de mie is een goede toevoeging. Heb dit van het weekend 2 keer gemaakt. Eerste keer met mie van amazing oriental (ben het merk vergeten), dat ging prima. Mie plakte niet.
Daarna met mie van honig, en dat was een klontje geworden 😊

Dit soort basisrecepten vind ik nou het leuke van dit forum! Als je op zoek bent naar een goed bijgerecht hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden maar zijn er dit soort geijkte toppers beschikbaar. Thanks @Ewald!

Dit soort basisrecepten vind ik nou het leuke van dit forum! Als je op zoek bent naar een goed bijgerecht hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden maar zijn er dit soort geijkte toppers beschikbaar. Thanks @Ewald!
Graag gedaan, soms zoeken mensen te ver, er staan een heleboel mooie recepten hier op het forum.

Terug
Bovenaan Onderaan