BasBQ
Beef en Steak

Noodles: Bami

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
1620297961000.png



Een eenvoudige maar heerlijke Bami, een vrij neutraal bijgerecht.
Dit recept staat ook al bij een ander recept maar is zo, als los recept eenvoudiger te vinden

500 gr. mie koken in een sterke kippenbouillon, afspoelen met koud water en wat arachideolie goed erdoor roeren zodat het niet gaat plakken en verder uit laten lekken.
Ik hou ook altijd een veel kortere kooktijd aan dan de verpakking zegt (net niet al dente want je gaat hem nog opbakken en gaart dan nog door)
250-300 gram bacon bakken en in fijne stukjes snijden of eerst fijnsnijden en krokant goudbruin bakken
1 flinke ui snipperen
2 tenen knoflook (uitgeknepen) of heel fijn gesneden/gehakt
1 tot 2 preien in ringen.
Blokje trassie ter grootte van een erwt of voor de trassie junks 1 cm x 1 cm
1/2-1 tl. Sambal Oelek
lichte sojasaus (kikkoman of Pearl river bridge)
een heel klein beetje (1/4 tl.) Ketjap Manis geen conimex Maar Kentel A of Medja, of ABC die laatste vind ik het lekkerst.

Ui fruiten op laag vuur zodra de ui geen vocht meer uitscheidt, na ongeveer 5 minuten, de trassi verkruimelen en toevoegen en meefruiten enkele minuten later de knoflook toevoegen dit geheel op zeer laag vuur laten sudderen tot een mooie lichtbruine kleur, minimaal nog 5 minuten, kijk uit dat de knoflook niet verbrandt, de prei bij voorkeur apart heel kort en hoog bakken
gebakken en fijngesneden ontbijtspek en de gebakken ui toevoegen aan de prei goed omhusselen en dan de gekookte Mie in etapes erbij voegen en steeds omscheppen goed doorbakken op smaak brengen met sojasaus, ketjap manis en sambal oelek.
 
Deze sla ik op, bami komt altijd van pas.
Bedankt voor het delen!
 
Bedankt voor het delen.
Toegevoegd aan een lijstje.
 
Bami! Heerlijk! Ik ben er echt gek op!
Behalve als ik het zelf maak, lukt me nooit.
 
Zo'n maaltijd gaat er altijd in.
 
Zonder te veel als een Hollandse boer te klinken.. Wat is trassie, waar vind ik het en is het te vervangen door iets wat ik wel ken?

Bijna vergeten ; bedankt Ewald!
 
Zonder te veel als een Hollandse boer te klinken.. Wat is trassie, waar vind ik het en is het te vervangen door iets wat ik wel ken?

Bijna vergeten ; bedankt Ewald!
Ken jij geen Trassie Hollandse Boer:eek::ROFLMAO:
Trassie (Indonesisch) zijn gefermenteerde gemalen garnalen en in een blokje geperst.
In Thailand kennen ze het ook maar onder een andere naam uiteraard, Kapi
Het stinkt bij het leven, maar zit barstensvol Umami.
Als je het fruit samen met ui en knoflook verdwijnt de stank en komt er een heerlijke Oosterse geur vrij.
Eenmaal verslaafd aan dit spul hang je tijdens het fruiten boven de pan te ruiken alsof je geen "lijntje" wilt missen.
Vanaf dat punt ben je een trassiejunk en is afkicken niet meer mogelijk:ROFLMAO:

Wij hebben meestal deze van Flowerbrand, neem geen potje poeder maar een pasta in blokvorm
Na openen bewaren in een goed luchtdicht afsluitbaar bakje, gewoon in het kruidenlaadje
De meeste supermarkten hebben het wel, soms we even zoeken want de doosjes zijn klein dus je ziet ze snel over het hoofd in het schap.
Appie heeft het, Super heeft het en Jumbo ook, en de Toko''s natuurlijk.

Trassie is niet te vervangen voor iets anders.

flower-brand-trassie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik bewaar het altijd in een luchtdicht afgesloten bakje in de vriezer. Maar ik gebruik het ook niet zo vaak.
 
Nou Ewald, weer een lekker bordje. Daar nog een gebakken eitje boven op en hoppa, smullen maar.

Ik heb trassi, op verzoek van de rest van het gezin, jaren geleden in de ban gedaan.
Ik ga dat toch weer eens, maar nu buiten, gebruiken. Bedankt voor de tip.
 
Lekker hoor. Bedankt voor het recept!
 
Wat eten we weer lekker Ewald, heerlijk. ;)
 
Heerlijk Bami, Bamisoep, Nasi lekker pedis je kan me er voor wakker maken. Bedankt voor het delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan