BasBQ
Beef en Steak

Nieuwkomer Kamado flaters.

Ik gebruik al 2 jaar dezelfde houtskool en nog geen enkel probleem mee gehad. Daarom dat ik ook enkel deze bestel omdat ik dan zeker ben.
Kan een goed merk houtskool zijn.
Maar waar heeft die zak gelegen en hoe lang?
Ik heb zelf houtskool verhandeld en weet dat opslag niet altijd correct gebeurt .
Andere zak kolen zal er toch snel moeten komen als de Q meer gebruikt gaat worden hopelijk.
Kleine investering om het probleem te ontdekken.
 
Welkom hier. Genoeg tips voorbij gekomen. Lekker meters maken en dan komt de rest vanzelf.
 
Welkom en veel succes tijdens je Kamado reis. Met de tips die hier te vinden zijn gaat het zeker lukken.

Kijk vooral ook eens naar het YouTube kanaal van @noskos hier vind je heel veel tips en tricks!
 
Kan een goed merk houtskool zijn.
Maar waar heeft die zak gelegen en hoe lang?
Ik heb zelf houtskool verhandeld en weet dat opslag niet altijd correct gebeurt .
Andere zak kolen zal er toch snel moeten komen als de Q meer gebruikt gaat worden hopelijk.
Kleine investering om het probleem te ontdekken.

Het gekke is dat er geen merk op staat. Staat wel een adres in NL op. Het is echt een mooie mix wat ik van restaurant grade verwacht. Moet wel ff terug komen op mijn vorig bericht en heb ze nu ff niet liggen (dus kan ook niet op de zak gaan kijken) :ROFLMAO: Ik heb steeds deze gele zakken en de Big Blocks van KJ afhankelijk van wat ik maak. Echter een paar maanden terug waren de BB's op bij de dealer en had hij op de site BB's van Quebracho. Echter bij het openen van de zak was het eerder iets grotere restaurant grade dan de echte BB's van KJ en gebruik ik nu eerst deze zakken op. De blokken zijn wel iets groter dan die in de gele zakken en ben daar eigenlijk ook heel tevreden van.

Bij mij staan de zakken in een doos in de kelder (naast de gasketel) en de geopende zak in de garage. Sowizo altijd wel droog. Daar heb je dus wel een punt. Mss dat het bij Free2be wel wat vochtiger heeft gestaan.

Uiteindelijk zie je het bos door de bomen niet meer qua houtskool.
 
Welkom hier!
Gewoon lekker blijven proberen en noteren wat je doet.. en met de extra tips die je hier vind komt het vast helemaal goed 💪🏼 Binnenkort zien we van jou kant ook heerlijke resultaten voorbij komen 👌🏼
 
Inderdaad, Free_ltd, kan je workshops volgen en je de basis hiermee toe te eigenen. Voorlopig zal ik me proberen te behelpen met de informatie die ik hier op het forum en via YT kan raadplegen!
 
Het boek hete kolen compleet is een leuk beginners boek waar je veel van kan leren. Het boek van @noskos is ook een heel leuk boek met duidelijke uitleg van alles.
Inderdaad, heb ik ook meteen aangeschaft en ook achteraf nog een ander boek. Soms lees ik wel wat tegenstrijdigheden, maar daar zal ik wel proef ondervindend door geraken.
 
Inderdaad, Free_ltd, kan je workshops volgen en je de basis hiermee toe te eigenen. Voorlopig zal ik me proberen te behelpen met de informatie die ik hier op het forum en via YT kan raadplegen!

Een goede raad. Of koop het boek 'Hete kolen' (heeft Jan ook liggen) of koop Vuur de Baas van Noskos. Wel enkel nog digitaal te kopen deze laatste.

Als ge 1 van deze boeken hebt gelezen, zijt ge er helemaal mee weg. Zo is het bij mij gegaan. In hete kolen staat de geschiedenis en de werking van een kamado, alsook alle manieren om erop te koken. Dan zijn er nog maar weinig geheimen.
 
Dank Free_ltd. Hete kolen heb ik al uitgelezen, uiteraard niet bij alle recepten diep ingegaan, maar we zullen wel niet gaan verhongeren!
 
Het gekke is dat er geen merk op staat. Staat wel een adres in NL op. Het is echt een mooie mix wat ik van restaurant grade verwacht. Moet wel ff terug komen op mijn vorig bericht en heb ze nu ff niet liggen (dus kan ook niet op de zak gaan kijken) :ROFLMAO: Ik heb steeds deze gele zakken en de Big Blocks van KJ afhankelijk van wat ik maak. Echter een paar maanden terug waren de BB's op bij de dealer en had hij op de site BB's van Quebracho. Echter bij het openen van de zak was het eerder iets grotere restaurant grade dan de echte BB's van KJ en gebruik ik nu eerst deze zakken op. De blokken zijn wel iets groter dan die in de gele zakken en ben daar eigenlijk ook heel tevreden van.

Bij mij staan de zakken in een doos in de kelder (naast de gasketel) en de geopende zak in de garage. Sowizo altijd wel droog. Daar heb je dus wel een punt. Mss dat het bij Free2be wel wat vochtiger heeft gestaan.

Uiteindelijk zie je het bos door de bomen niet meer qua houtskool.
De zak houtskool komt van de Kamado dealer in Zelem en heeft hier in een droge garage gestaan, 'n week..en toen geopend en beginnen te gebruiken. Ik heb ook nog een zwarte zak mee gekregen om slow te koken..
 
Niet lullig bedoeld maar zit de firebox wel met de opening naar voor?
Omdat je de temperatuur niet lekker omhoog krijgt.
Je zou echt de eerste niet zijn dus niks om je voor te schamen.
 
De zak houtskool komt van de Kamado dealer in Zelem en heeft hier in een droge garage gestaan, 'n week..en toen geopend en beginnen te gebruiken. Ik heb ook nog een zwarte zak mee gekregen om slow te koken..
Die gele heb ik ook altijd van dezelfde dealer en die andere zak is wss KJ Big Blocks.
 
Welkom,

En zoals je merkt is bij bbq’en het belangrijkste de controle over je materiaal. Goede temp beheersing verkijk je veel meer mee dan kruiden of een dure mais kip ;)

Ga anders eerst eens lekker spelen. Bepaal vooraf 3 temperaturen die je wil hebben, steek hem aan, en zorg dat je stabiel op die temperaturen zit voor minimaal 30 minuten per stuk. Klinkt saai maar ga je veel aan hebben
 
Intussen hebben we enkele drumsticks de kans gegeven om ons culinair genot te beproeven. We hebben, zoals jullie kunnen zien een warmte zone en indirecte zone gemaakt. De drumsticks hebben in de indirecte zone gestaan, 1h15 minuten en dan even op de hete zone. Ondanks dat ik een binnen temperatuur meet van 82C° kwam het vlees niet van het bot, bleef het roze gekleurd bij het been. De temperatuur die heb ik op 150C° gehouden. Wat zou ik kunnen doen om ervoor te zorgen dat het vlees van het been valt en niet meer roze is bij het bot?

Drumsticks 14-08-2022.jpg
 
Volgens mij heb je perfecte kippenpootjes gemaakt met de genoemde kerntemperatuur.
Kan me niet voorstellen dat het niet makkelijk van het bot kwam.
En het is normaal dat kip een beetje rozig is tegen het bot.
Hopelijk heb je ze niet weggegooid
 
Laatst bewerkt:
Beetje roze niet van schrikken.. Persoonlijk zou ik iets hoger in temperatuur gaan zitten, 160-180.
Of iig voor 20 minuten of zo. Mijn ervaring is dat er anders te weinig vet smelt en het idd wat taaier wordt.

Uiteraard moet je em wel hoger in temperatuur krijgen 😉
 
Ik zou zeggen omhoog met die temp..ik zou zeker tegen de 200gr gaan. Het vlees zal sowieso wel wat roze blijven bij die poten. Als de kerntemperatuur goed is niet zorgen over maken. Bij een hele kip kijk ik zelf meer maar het krokante velletje ipv kerntemperatuur. Voordat de vel krokant is is de kerntemperatuur meestal al ruim bereikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
 
Het zal aan onze voorstelling liggen, dat we altijd kip gegeten hebben die extra gaar was en waarvan het vlees van de beenderen kwam. We geven het niet op. Ik redeneer dat ik meer geduld moet hebben en ze op lagere temperatuur langer moet garen en daarna nog even op de gril bij een hogere temperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan