BasBQ
Beef en Steak

Nieuwkomer Kamado flaters.

Het zal aan onze voorstelling liggen, dat we altijd kip gegeten hebben die extra gaar was en waarvan het vlees van de beenderen kwam. We geven het niet op. Ik redeneer dat ik meer geduld moet hebben en ze op lagere temperatuur langer moet garen en daarna nog even op de gril bij een hogere temperatuur.
Het is maar net wat je wilt natuurlijk. Als je echt wil dat het helemaal uit elkaar valt als je er nog maar naar kijkt, dan praat je over wat anders dan garen tot een kern van 74-85 graden.
Ik zou dan denken aan stoven ofzo. een paar uurtjes sudderen in een stoofpan, ja dan ligt het vlees er al af als je het deksel eraf haalt om even te kijken.
 
Geen tips voor je, Free2be. Heb enkele dagen geleden zelf pas een kamado aangeschaft. Wel een compliment vanaf mijn kant. Er zijn maar weinig mensen bereid hun mislukkingen te delen. En die zijn juist zo leerzaam!(y)
Dat is net het leuke aan dit forum. Deel je geslaagde sessies maar ook wat eventueel minder liep of waar je zelf niet helemaal tevreden over was.
Hier zitten genoeg mensen met tonnen ervaring om je verder op weg te helpen om van een volgende sessie een geslaagd avontuur te maken.
 
We gaan nog even door op het flater elan! Gisteren afgereisd naar BBQ Experience in Leuven, om mijn grill spullen te gaan ophalen en ook nog enkele zakken houtskool. Na wat reviews lezen en zelfs een interessante YT beoordeeld te hebben,
, stond mijn grill spit keuze vast..Het zou de LETZQ worden. Dan nog wikken en wegen voor een basket mandje, vermits ik goede reviews had gelezen van het Napoleon mandje, ging hier mijn keuze naar toe. De spit ring hadden we gepast op de kamado Joe Classic 3 in de zaak, zodat we zeker waren dat hij mooi aansloot en het deksel dicht bleef.

Thuis de aangeschafte spullen uitgepakt en in elkaar gezet en tot inzicht gekomen dat de vlinderschroeven die op de Napoleon basket zitten, tegen de ring aan gaan draaien! Het hele zaakje bestudeerd en vast gesteld dat de schroeven van het engelse draadtype waren, dus niet in huis. Dan naar een speciaalzaak gebeld om infuus schroeven te halen ter vervanging van de vleugelschroeven..In de groothandel zaak hadden ze enkel 1 type van deze schroeven in een groot verpakking! Daar heb ik moeten praten als Brugman om er enkele schroefjes ervan te mogen hebben.

Toen ik in de auto stapte dacht ik er aan dat er ook een engelse maat inbussleutel nodig zou zijn om de aangeschafte vijzen te kunnen aanschroeven..Hiervoor ben ik op 3 verschillende locaties geweest, gehprecialeerd in auto onderdelen en gereedschappen, niets voorradig!!

Uiteindelijk had ik gebeld naar een speciaalzaak in de omgeving, daar hadden ze een setje engelse maten inbussleutels, maar de bediende vertelde me doodleuk dat ze gingen sluiten om 17h...en ik stond nog 25km ervan af..De bediende heeft me dan de code gegeven van de nachtkluis om me uit de nood te helpen, top service!

Nadat de ellende eindelijk van de baan was, enkele aardappelen geschild en deze even gekookt..Maar dit bleek te lang te zijn en de frieten waren al veel te week. Zoals gewoonlijk, wilde ik mijn geduld op de proef stellen en ze moesten in het mandje! de Kamado opgestookt tot 250C° en het zaakje 3 kwart uur laten draaien..totdat er bijna niets meer van over bleef! Het wordt weer een lesje dat we geleerd hebben!
Succes met jullie BBQ bezigheden!
Roger

IMG_0753.jpg


IMG_0754.jpg


IMG_0756.jpg


IMG_0757.jpg
 
"zonder strijd geen overwinning"
Een hobby mag wat tijd kosten

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Misschien denk ik te simpel, maar wat als je die vleugelmoer nou een kwart slag meer had gegeven?
 
Misschien denk ik te simpel, maar wat als je die vleugelmoer nou een kwart slag meer had gegeven?
Haha dit was ook het eerste wat ik dacht. Desnoods een klein stukje van het draad afvijlen om hem wat korter te maken, zodat je de kwartslag wel kan maken. Scheelt ook gedoe met gereedschap als je hem los wilt halen.
 
Misschien denk ik te simpel, maar wat als je die vleugelmoer nou een kwart slag meer had gegeven?
Dat had ik in eerste instantie ook getracht, maar vermits er maar heel weinig van die grove Engelse draad in dat busje zit, heb ik het niet verder willen forseren.
 
Morgen gaan we weer opnieuw aan de slag, een kip en opnieuw frieten, voor een Belg een zeer gevoelig punt.. ambachtelijke frieten!
 
Toen ik in de auto stapte dacht ik er aan dat er ook een engelse maat inbussleutel nodig zou zijn om de aangeschafte vijzen te kunnen aanschroeven..Hiervoor ben ik op 3 verschillende locaties geweest, gehprecialeerd in auto onderdelen en gereedschappen, niets voorradig!!

Even een trucje, je hebt helemaal geen inbussleutel nodig, als je een setje platte schroevendraaiers in huis hebt is er wel eentje die past op een inbusschroef, vooral omdat de punt van zo'n schroevendraaier oploopt van smal naar breder.
 
Allen weer bedankt voor jullie advies! Inmiddels zit het technisch voor mekaar!

Kroontje, ik ben een motorrijder, momenteel een Triumph Bonneville..en wonderwel voorzien van geen Engelse schroef gedoe! Bij een Harley krijg je wel een trekstaal (magneet), overall en gereedschap, standaard mee.

Vandaag opnieuw de kip proef aan 't spit. De betrachting is dat het vlees van het bot komt zonder dat ik mijn tanden eruit moet scheuren. Hoe meer YT filmpjes ik zie, hoe meer de opvattingen uiteen lopen. Ik ben geen fan van het inspuitsysteem, een klontje boter onder de huid kan dan weer wel. De vorige beleving was een rubberen kip, bereiding op beer can principe, dus dit willen we niet meer.

Ik ben van mening dat het gaar proces op lagere temperatuur, +/-120C° zou moeten en langer, ook al meet hij 72C°.
Op het eind van het proces, de kamado opstoken en huid krokant bakken. Dit alles zonder slow roller of hitte schilden, die ik vorige keer wel gebruikt had. Ook vorige keer had ik met de pen thermometer een 72C° gemeten en toch was hij niet te eten!

De houtskool ga ik ophopen aan de achterkant en een druipbak voorzien aan de voorzijde op een lage rooster.

Ieder een fijne zondag gewenst en profiteer van het weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan