BasBQ
Beef en Steak

Nieuw test pizzadeeg

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.614
Gisterenavond nog wat zitten spelen met de ooni en pizzadeeg.

De 2 vorige sessies was het pizzadeeg telkens wat een tegenvaller, moeilijk te bewerken, kleverig,...
Nochtans het gewone standaard Ooni recept gevolgd.
Na wat appen met een mede pizza liefhebber eens getest met enkel het vochtgehalte naar beneden te halen.
Dus ipv 60% vocht nu naar 53% volgens het pizzabijbel boek.

's ochtends heeft mijn vrouw het deeg gemaakt volgens de Ooni calculator maar dus nu met 53% .
Opgebold in de rijsdoos.
Hierbij viel haar al op dat het deeg minder kleverig was en makkelijker op te bollen.
1.png


Zo zagen ze er 8h later uit.
2.png


Nu komt het, is het deeg makkelijker te verwerken...
Eerste poging, 250gr deeg, mooie pizza van net iets meer als 30cm.
Volledig met de hand gestrechted en nog een rand er aan.
3.png


Oef, dit is het, veeeel makkelijker te bewerken, wat een verademing.
Tomatensaus, chorizo, kerstomaatjes, mozzarella, pijpajuin en achteraf burrata erop
4.png

5.png


2e verse geitenkaas, wakame en persil de mer (mengeling van Dulse en Zeesla), gekonfijte ui, parmaham , walnootjes
6.png


3e mozzarella, pancetta, kastanjechampignons , parmezaanse kaas, bloemetjes van rozemarijn
7.png


4e zure room rode biet rode ajuin dan nootjes en honing
8.png


Was een geslaagde sessie met hier en daar toch nog een leer momentje.
Zo gaat het volgende keer hopelijk weer net iets beter.
 
Die zien er lekker uit.
Deeg maken is altijd leren.
Elke bloem is ook anders.
 
Die zien er lekker uit.
Deeg maken is altijd leren.
Elke bloem is ook anders.
daarom probeer ik ook zoveel mogelijk dezelfde bloem te gebruiken als ik het recept verander.
Altijd maar 1 parameter veranderen zodat je ziet wat er gebeurt.
 
Het resultaat is wat minder luchtig en bakt wat krokanter wanneer je een minder hydratatie toepast. Hoe lang laat je het deeg rusten nadat je een bulk ferment hebt gedaan? Je kan je handen lichtjes in smeren met olijf olie als je gaat opbollen, dan plakt ook minder op de handen.
 
Ziet er goed uit. Moet het deeg uit de pizza bijbel ook eens proberen.

Werk zelf met 70% hydratatie door middel van poolish. Het kneden is een echte plak zooi maar als de balletjes eenmaal zijn gemaakt kan je het daarna heel goed verwerken.
 
Laatst bewerkt:
Goed gelukt! Lekker hoor.šŸ•
 
Zien er mooi uit! Ik bak veel brood en heb daarin al vaak aan de lijve ondervonden hoe groot het verschil in soorten bloem isā€¦ sommige bloem kan een hydratatie van 75% makkelijk hebben waar andere bij 60% al tegen kan werken. Daarnaast kan minder sterke bloem ook minder goed tegen lange rijstijden.

Voor pizza heb ik de beste ervaringen met de pizzabloem van Caputo, daarna met de Italiaanse typo 00 van Zuidmolen of molen de Hoop.
 
Nou, die zien er goed uit hoor.

Ik werk nu ongeveer een half jaar met Caputo (hoge W-waarde W300) en hydraten van ca. 60%. Daar kan ik perfect pizza's mee stretchen.
500 g. bloem
10 gr. zout
290 g. water
2,5 g. instant gist
10 g. olijfolie
Daar maak ik vier bollen van 200 g. mee. Wel iets minder luchtig, maar oh zo gemakkelijk te verwerken. Gaat ook moeiteloos op de en van de schep.

IMG_9392.jpeg
 
Bloem van De Hoop en 54% water.
Het recept van Simon Giancotta vd Pizzabijbel

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Pizza's zien er lekker uit


Ik gebruik gewoon typo 00, al verschillende merken geprobeerd, maar nog niet veel verschil gezien (gewoon supermarkt huismerk en een paar andere veel duurdere), heb me ook niet teveel aangetrokken van al de andere rest zoals welke w waarde etc. Kan het beter: most likely wel, is het lekker: ow ja.

Recept dat ik gebruik

750 gram bloem (60%)
450 gram water
snuifje zout
4,5 - 5g gist
lepel honing
scheut olijfolie

Rond 12u30-13u ten laatste begin ik eraan
Ik los het zout op in het lauwe water, lepel honing bij, gist bij, even roeren en laten staan. Bloem afwegen en dan de opgeloste gist er bij kappen.
Effe mengen tot het 1 geheel is. Doek erover en laten rijzen (hier is het normaliter altijd 23 graden binnen). Tussendoor kijk ik wel eens als het deeg qua volume toeneemt.Ik doe alles dus in een kom van 6l of 4,5 liter ofzoiets? Deeg is gewoon bijna tot degen de doek om 16u. Om 16U stipt ga ik mijn deegballen maken en zet ik die in een doos. Hier haal ik zo een 5 pizza's uit. In het begin woog ik dat nog af, ik verdeel het gewoon nu in 5 et voila, dat het ene wat meer is dan het andere maakt mij niet uit. Om 17u kolenstarter volkapen om 17u25 uitkappen, geperste houtblok in 3 stukken op, pizzasteen erop en om 17u45-18u kan ik beginnen bakken. Tegen dat ik pizza's begin te stretchen zijn de bollen al dikwijls terug bijna verdubbeld qua grootte. Dit was dus ook een recept voor "quick". Ga ook wel eens poolish maken, maar deze manier bevalt me wel. quick & easy. Je kan op de middag nog beslissen we eten pizza straks. Tomatensaus maak ik toch in het groot en ik hoef maar een potje uit de diepvries te halen, basilicum is er altijd hier wel in huis en je kan altijd wel wat vinden om erop te gooien. Nu wij gaan niet voor een dikke bodem, maar ook geen superdunne. Dus het hoeft hier geen milimeter of 2 bodem te zijn, mag net ietsje dikker zijn. Het is gewoon hoe het uitkomt

Dit was het eerste recept dat ik ooit op een youtube video had gevonden. En ik kan alleen zeggen supersimpel en is nog nooit mislukt. Heb al wat aan het experimenteren geweest Maar supersimpel en gemakkelijk te verwerken. Deeg is luchting en je krijg mooie en crunchy korst. Sinds de eerste keer pizza "zaagt" mijn vrouw altijd ... wanneer ga je pizza maken. Alleen echt rond stretchen moet ik nog wat op oefenen, maar maakt mij ook niet veel uit welke vorm dit heeft, zolang het maar lekker is. En dat is het ook



Het originele recept
500 gram bloem
300 gram water
5g zout
3g gist
 
Laatst bewerkt:
De bloem die we meestal gebruiken is van "DALLAGIOVANNA", is ook een typo 00, heeft een W-waarde van 250.
Volgens de pizzabijbel
W 220-240 => pizza middellange rijstijd 5 - 8h
W 300-310 => pizza lange rijstijd 8 - 15h

Met een rijstijd van 8h zou de W250 dus perfect moeten voldoen.

Met het resultaat van hierboven in ieder geval heel tevreden.
Volgende keer zelfde verhouding maar misschien wat spelen met de koude/warme rijsduur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan