BasBQ
Beef en Steak

My first PP on the Big Green Egg

 
 

maussie1982

Pitmaster
Berichten
519
Eindelijk toch maar doorgezet om mijn eerste PP te gaan maken. Afgelopen woensdag de procureur uit de vriezer gehaald. Gister avond de grote vet stukken er af gesneden en in rub (competition style) gezet.

image-55.jpg


image-56.jpg


Gister avond maar alvast de Q in orde gemaakt:
image-57.jpg


Ik wilde om 06:00 opstaan maar was al eerder wakker. Start van de sessie:
image-54.jpg


Eindelijk, na 45min kan hij er op:
image-58.jpg


Het ei geniet van het doorkomende zonnetje:
image-60.jpg


image-59.jpg


image-61.jpg


Afwijking dome thermometer en Maverick is minimaal, duidelijke conclusie lijkt mij:
image-63.jpg


Bij een kertempratuur van 76c:
image-68.jpg


En na 13 uur in de Q te hebben gelegen......

image-69.jpg


image-70.jpg


image-71.jpg


En hierbij het resultaat: het was een fantastische ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. BGE was zeer goed op tempratuur te krijgen en te houden. Verder ga ik zo genieten van en weldiend broodje PP :D

image-74.jpg


image-73.jpg


 
Ziet er lekker uit hoor!
 
Oeioeioei, dat ziet er lekker uit zeg! Mooie bark. Alvast gefeliciteerd met je knorretje!
 
Niet ingepakt dus, maar wel een mooie run met mooie bark ! (nadeel van inpakken vind ik dat je een mindere bark krijgt) Goed gedaan.
Mooi horloge overigens  ;D
 
De saus bij PP, echt een dikke aanrader!!
image-75.jpg
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je knorretje.
 
Gefeliciteerd met je knor inderdaad!
Voor mij eigenlijk DE reden om dit ook eens te gaan maken :p
 
Gefeliciteerd met je eerste Pulledpork! Je eerste vergeet je nooit meer :)

Tip van Flip: zet er volgende keer een alu bakje oid onder op je platesetter dat scheelt je schoonmaken. Voorkomt ook dat de sappen en vet uit het vlees van de platesetter afdruipen en je kolen doven :)
 
Congrats met je welverdiende knor!! ;)
 
Mooie stukje vlees ziet er goed uit.mag ik gelijk vragen wat het gewicht is van dit stuk vlees.
 
Stuk was 2,8kg
 
Schoonmaakwerk valt wel mee, ff hard borstelen...platesetter draaien en flink opstoken. Dat voorkomen van lekkende sappen op de kolen, daar had ik niet aan gedacht. Maar druipbak met of zonder vocht, daar zijn de meningen ook nog over verdeeld.

Gerard777 zei:
Tip van Flip: zet er volgende keer een alu bakje oid onder op je platesetter dat scheelt je schoonmaken. Voorkomt ook dat de sappen en vet uit het vlees van de platesetter afdruipen en je kolen doven :)
 
Gratz met je knor,mooie PP
 
Ja vocht in de druipbak ik ook zo'n punt inderdaad. Ik doe het in m'n keramische barbecues niet. Reden: de dome is zeik en zeik nat na een sessie en meestal na een keer gebruiken is het vochter pas uit. Ik denk dat het te maken heeft met de minimale luchtstroom in de BBQ. Bij m'n proQ doe ik weleens water in de pan en die wordt ook wel vochtig tijdens een sessie, maar is de volgende dag gewoon droog...
 
Dus veel meer meerwaarde dan het opvangen van sappen heeft de bak niet. Mijn ervaring is dat de platesetter zo schoon is, goeie borstel en hoog opstoken doen wonderen. De Q stabiliseren met een pan water hoeft ook niet bij een ei :D
 
Mooie sessie, gefeliciteerd met je knorretje.
Ik gebruik een rond RVS dienblad ingepakt in folie op mijn platesetter. Scheelt een heleboel schoonmaakwerk. Ik wil barbecue?n niet poetsen ;)
 
Van harte met je Knor Maussie
Toppie resultaat  :)

Ik leg altijd wat folie op de platesetter, en om vocht op te vangen (afhankelijk van de grootte van het vlees een droog alu lekbakje, of grote alu schaal)
Ben ook niet van de poetsen.

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan