BasBQ
Beef en Steak

Mijn tweede pulled pork

 
 
 

Derooie

Stoker
Berichten
262
Hoi,

Ik ben net lid geworden en me even voorgesteld. Valt me op op dat forum erg actief is, leuk!

Gisteren voor de tweede keer pulled pork gemaakt op mijn BGE. Dit keer een stuk procureur gehaald van 2,2 kilo bij mijn slager en het bot laten zitten. (was dat een slimme zet?)

Zaterdag ochtend ingerubt met eigen rub mengsel en ingespoten met mengsel appelsap, honing zeezout en uienpoeder.

In koelkast gedaan en zondag ochtend om 07.00u mijn bed uit om mijn BGE aan te steken. Opzich wel bijzonder want ben absoluut geen ochtend mensen.

BGE op 120graden en procureur erop gedaan. Tot 74 graden laten komen en ingepakt in aluminium en door laten gaan tot 88 graden.

En na ongeveer 11 uur was het dan zover. Nog even laten rusten, PP eindmix gemaakt (in mijn geval mix van appelsap, vocht uit aluminium, Sweet Baby Rays BBQ Saus, rietsuiker want had geen bruine basterd suiker en beetje worchestersaus) en na het vlees gepulled te hebben er beetje doorheen gemixt.

Smaakte erg lekker, maar de week ervoor was mijn eerste keer. Kleiner stuk procureur, 500gram zonder bot en niet geinjecteerd met marinade.

Zowel vriendin als ik vonden het lekker, maar vroegen ons af of het vorige keer nu beter smaakte. Misschien meer korst met rub in verhouding? Geen bot? Of misschien gewoon omdat we toen voor eerst aten en onder de indruk waren.

Hieronder paar fototjes. Tips/reacties, altijd welkom!

IMG_0429_zps56ab5f9a.jpg


IMG_0436_zps36722a71.jpg


e5785281-00e0-434d-a0d5-76f85a631ef7_zps74f6eb17.jpg
 
Bot is smaak zeg ik altijd. En de eerste keer ben je vaak onder de indruk ja ;)

Daarbij moet ik zeggen dat geen shoulder hetzelfde is en ik vind de pulledpork de ene keer beter dan de andere... Hangt van t vlees af en de moeite die ik er in steek :p
 
Bedankt voor je reactie Gerard. Smaakte ook prima maar heb mezelf week gek lopen maken (en ben toch wel beetje perfectionistisch, zegt men) dus vraag me af of ik het volgende keer nog bter kan doen.

Vraag me ook af trouwens of stukje vlees wat ik nu had ?16 per kilo van livar varken ook voor pulled pork echt veel beter is dan goed stuk bij sligro, zal wel geen livar varken zijn maar vast ook goed toch? Met veel liefde, tijd en zorg bereid uiteraard?

Ach ik ga gewoon proberen en deel mijn ervaringen wel hier.

Iemand ervaring trouwens met pp van iberico?

Je zegt trouwens schouder, maar dacht dat ik stukje van de nek had, procureur is nek toch? of zit ik ernaast?
 
Procureur is nek, dat klopt. Bij KCBS wedstrijden moet je een varkensschouder van min. 3,5kg gebruiken en is procureur niet toegestaan. Laatste tijd heb ik om te trainen veel schouder gebruikt. Vond t lekkerste van de hele schouder, hoewel de procureur wel lekker vet en mals is. De schouder heeft weleens wat droge stukken.

 
Oh oke, bedankt. Ga binnenkort zeker schouder proberen. Wie weet ga ik (voor de lol) nog eens een wedstrijdje meedoen ;)
 
Ik vraag het me altijd af, of bij PP zo'n duur stuk vlees zich nu echt bewijst. Er gaat zoveel op en doorheen dat ik mijn twijfels daarover heb. Ik maak mijn PP dus van " gewone" procureur.
 
Het vlees ziet er goed uit, had je het ook geinjecteerd van te voren?

Persoonlijk mag van mij het bot eruit. Het zorgt ervoor dat je bark moet weg gooien en dat is zonde.

Ik heb PP al van allerhande procureurs gemaakt, Makro, Livar, Biologische en Iberico. De simpele Makro bevalt me het beste omdat de vetverdeling hier het gelijkmatigst is. Bij de Biologische en Iberico zien er soms enorme stukken tussen en die krijg je ook niet weg met low en slow.
En dan het prijsverschil, 4 euro de kilo voor Makro en 10 euro plus voor de andere maakt de keuze extra makkelijk.
 
Domi en Frits +1

Bij een procureur zit het bot ook aan de buitenkant, dus je bark (de gekruide korst aan de buitenkant) valt weg wanneer je gaat pullen. Bij een schouder zit het schouderblad gewoon aan de binnenkant dus heb je maximale bark.
Dingen waar je mee kunt spelen zijn de injectie, sauzen voor je inpakt en saus na afloop.
Ingredi?nten als worcestershiresaus in je injectie versterken de vleessmaak.

Kijk eens naar het wedstrijdrecept hier http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2571.0
 
Hoi Noskos, bedankt voor je reactie. Maar keer schouder proberen dan. Had wedstrijd recept gezien en zoveel mogelijk elementen uitgehaald. Volgende keer maar van de Sligro iets proberen (heb geen Makro pas). Maar dat zal dan ook wel goed genoeg zijn.
 
Ik had ook procureur botje er uit en het was geweldig lekker!
1e keer dus erg onder de indruk
Dit ziet er ook geweldig goed uit!
Er gaat inderdaad wel veel in
 
miep zei:
Ik had ook procureur botje er uit en het was geweldig lekker!
1e keer dus erg onder de indruk
Dit ziet er ook geweldig goed uit!
Er gaat inderdaad wel veel in

He Miep, had je botje eruit gehaald voor of na de bereiding?
 
Nee de slager had dat gedaan ik kreeg hem los erbij :)
Ze vroegen daar, botje los?
Toen heb ik ja gezegd (wist ik veel)
 
Gebruik ook de baluwe dozen van de Makro,(=procureur) vind deze qua prijs kwaliteit gewoon goed, zeker als deze in de aanbieding is. Mooie constante kwaliteit (tot nu toe dan)
1 keer een stukje bij de slager gevraagd maar, of deze vergiste zich of zijn prijs was/is absurd hoog.
 
Nou ik had 1.7 kg voor 15 eurie (botje los)
Niet verkeerd toch?
Hij verkoopt ook paardenvlees, ontzettende enthousiaste man, uitleg over warm en koudbloedige paarden (stond inmiddels achter de toonbank) en als je interesse toont krijg je alle informatie. Goede slager denk ik, een ecbte liefhebber!
 
miep zei:
Nou ik had 1.7 kg voor 15 eurie (botje los)
Niet verkeerd toch?
Hij verkoopt ook paardenvlees, ontzettende enthousiaste man, uitleg over warm en koudbloedige paarden (stond inmiddels achter de toonbank) en als je interesse toont krijg je alle informatie. Goede slager denk ik, een ecbte liefhebber!

Alleen de passie die de man blijkbaar heeft is het mij al waard, er wel vanuit gaande dat iemand met zoveel passie geen troep verkoopt en wel echt lekker vlees. Beetje zelfde ervaring als ik had bij "mijn" slager. Vader en zoon beide in de zaak. Zeer gedreven, als ze een klant wat horen vragen over vlees aan een van hun verkoopster kunnen ze het niet laten zich er even mee te bemoeien. Kom er altijd vrolijk (en arm) vandaan.

Voordat ik deze slager vond ging ik regelmatig naar Oenen. Dit is een belevenis. Deze slager is een van de weinige in Nederland die nog echt zelf slacht. De muren van de zaak zijn opgeleukt met potjes van Librije omdat ze voor vlees hoofdleverancier van de Librije zijn. Zodra de slager doorkrijgt dat je interesse in vlees hebt begint het. Alles proeven, uitleg, even in de koelcel kijken :)

En beste van dit alles is, de kosten. Het is (voor mij) even rijden, maar als je dan in de middel of nowhere bent beland krijg je er een zacht prijsje voor terug. Vlees in prijs categorie AH, maar zo vreselijk veel beter.... En wat bij mij altijd werkt is gratis worstjes mee voor onderweg terug naar huis als je van "ver" komt :)
 
En waar zit deze superslager dan? Wij kunnen altijd fijne adresjes gebruiken, dus.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan