BasBQ
Beef en Steak

Mijn laatste BBQ aanwinst

Beste Steakie.
Als je goed met een aanzetstaal over weg kan zeker een must, elke keer als ik ga snijden zet ik aan.
groet john
 
Beste Steakie.
Als je goed met een aanzetstaal over weg kan zeker een must, elke keer als ik ga snijden zet ik aan.
groet john
Ha die John! Aha, zo vaak joh! Dan ga ik me er eens in verdiepen. Dank je wel voor deze waardevolle info! 👌 Groeten, Richard
 
De santoku?

Een eenvoudig aanzetstaal is voldoende, maar hey als je het krijgt …. 😀
Santoku idd.
Nou ‘krijgen’, dan moet er zich wel iets voordoen als een verjaardag of Sinterklaas oid. Of ik moet het mezelf ‘cadeau doen’ 🤣
 
Ja bevalt uitstekend! Ik snij er eigenlijk zo’n beetje alles mee, vlees en groenten. Moet wel zeggen dat dit m’n eerste ‘echt’ mes is, dus vergelijking heb ik niet. En vraag me af of ik bijbehorend aanzetstaal zal aanschaffen. Weet eigenlijk niet of dat een must is of niet. Advies is dus welkom!
Een goed aanzetstaal vinden is niet makkelijk , en nogal persoonlijk . Ik heb er verschillende , maar gebruik dagelijks een klapstaal icm met een spiegelstaal , voor zo'n kwalitatief goed mes ,al voorzichtig aanzetten met een klapstaal voldoende zijn
 
Een goed aanzetstaal vinden is niet makkelijk , en nogal persoonlijk . Ik heb er verschillende , maar gebruik dagelijks een klapstaal icm met een spiegelstaal , voor zo'n kwalitatief goed mes ,al voorzichtig aanzetten met een klapstaal voldoende zijn
Duidelijk Hans! Dus niet zomaar kopen, eerst erin verdiepen. Bedankt! (y)
 
Het klinkt raar wat ik nu schrijf, maar in mijn ik draai mijn raam van de auto ( elektrisch) een stukje naar bedenen
Of een oude mok .
En haal de rand van de scherpe kant er langs, het is minuscule braampje.
Groet john
Ps vroeger nu heb ik een aanzet staal.
 
Dank je Arie! (y) Me eerst maar es goed verdiepen dus alvorens een hoop geld uit te geven.

Ik gebruik zelf voornamelijk Japanse messen, maar de Japanners hebben voor elk soort ding wel een apart soort mes. Zo heb ik voor groenten een nakiri (die gebruik ik zelf bijna dagelijks en werkt superfijn), een gyuto voor vlees en een santoku voor als ik van alles wil doen. Voor vis gebruiken ze in Japan een deba, die nogal zwaar is, zodat je door de (dikke) graten kan snijden. Daarnaast is het Chinese koksmes ook populair. De laatste wordt vaak ten onrechte aangezien voor een westers hakmes maar is een stukje dunner. Door botten hakken is met zo'n mes misschien niet zo'n goed idee.

Wat betreft slijpen: ik ga een keer in de paar jaar naar Japan. Dan neem ik m'n messen mee en laat ik ze daar slijpen, dat scheelt me een hoop werk en ze zijn weer vlijmscherp :geek:
 
Volgens mij zet je met een aanzetstaal de braam terug. Je maakt hierbij de hoek steeds groter. Je slijpt dus niet. Na ........ tijd moet je dus weer slijpen om het mes weer te voorzien van een vouw met de juiste hoek. Tot zover de theorie. Er zijn koks met topmessen die na jaren nog steeds hun messen aanzetten en dus niet slijpen. Zelf heb ik een slijpstaal met diamant. Ben ik niet zo tevreden over. Komt door mijn techniek ik slijp ze liever op de machine.
 
Onder het mom, hobby’s kosten nou eenmaal geld deze gehaktmolen gekocht
45a4c528ba6e65f9a7bc2c1532fd560b.jpg
 
Onder het mom, hobby’s kosten nou eenmaal geld deze gehaktmolen gekocht
45a4c528ba6e65f9a7bc2c1532fd560b.jpg
deze vorig jaar gescoord tijdens een stockverkoop van Kitchenaid
 
Volgens mij zet je met een aanzetstaal de braam terug. Je maakt hierbij de hoek steeds groter. Je slijpt dus niet. Na ........ tijd moet je dus weer slijpen om het mes weer te voorzien van een vouw met de juiste hoek. Tot zover de theorie. Er zijn koks met topmessen die na jaren nog steeds hun messen aanzetten en dus niet slijpen. Zelf heb ik een slijpstaal met diamant. Ben ik niet zo tevreden over. Komt door mijn techniek ik slijp ze liever op de machine.
Ik heb ook een diamantstaal , gebruik hem sporadisch , moet je wel kunnen hoor !! Een beetje andere hoek dan je snijvlak van je mes en hij ligt om . Ik slijp dagelijks mijn messen , heb goedkope flexibele uitbeenmessen die een paar weken meegaan , thuis voor mijn bbq vlees gebruik ik deze ook , en houd ik ze weken scherp met een Dick aanzetstaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan