BasBQ
Beef en Steak

Mijn laatste BBQ aanwinst

Ik gebruik zelf al een poosje lijnzaadolie na allerlei olieën te hebben geprobeerd en dit vind ik het fijnst werken.
Hier staat een goede uitleg over waarom lijnzaadolie: http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/
Nu moet ik wel bekennen dat ik niet haar methode gebruik maar de methode van Cowboy Kent Rollins.

Leuk wat die dame vertelt en het klopt ook je krijgt met deze oliën een glasharde laag, maar die glasharde laag die je met crisco en varkensvet niet krijgt is breekbaar en kan uitbreken van je mooie patina laag.
Ik spreek uit ervaring, ik heb 1 keer een pan geseasoned met arachideolie (vergelijkbaar met lijnzaad, ook een glasharde laag)en inderdaad een glimmende glasharde laag maar na een paar keer gebruik begonnen de eilandjes van uitgebroken flakes al te vormen.
 
Ik gebruik zelf al een poosje lijnzaadolie na allerlei olieën te hebben geprobeerd en dit vind ik het fijnst werken.
Hier staat een goede uitleg over waarom lijnzaadolie: http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/
Nu moet ik wel bekennen dat ik niet haar methode gebruik maar de methode van Cowboy Kent Rollins.
Goede link, thnx. Ik duik eens zo'n eco winkel in, ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ik denk dat het ook veel verschil maakt hoe je de pan gebruikt, snel opwarmen afkoelen of langzaam opwarmen afkoelen, veel zure dingen als tomaten enz of juist niet enz enz.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik gebruik ook crisco en doe het op de BBQ, er doen verschillende temperaturen de ronde voor inbranden maar ik heb het gedaan met een temperatuur tussen de 160 en 180 graden Celsius.
 
Mijn nieuwe spit van LetzQ
Morgen een kippetje erop
1ce5a52a9c76af8a1b1de281d80178e3.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Kan wokolie ook? Die kan ook goed tegen hitte
Wokolie is olie (vaak zonnebloem) met een smaakje. Als het goed is verbrandt alles uiteindelijk, maar pure olie is beter. Al is wat betreft seasoning niemand het doorgaans met elkaar eens.

De meeste oliën zijn prima, als het maar geschikt is om mee te bakken (dus alles wat koudgeperst is of "extra vierge" niet).
 
NIet echt een voor BBQ maar maakt het werk voor de BBQ een stuk makkelijker. Global messenset...
 
Mijn nieuwe spit van LetzQ
Morgen een kippetje erop
1ce5a52a9c76af8a1b1de281d80178e3.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Dat spitje heb ik ook en die bevalt prima. (Haha en die bbq ook zie ik).
Als je hem uit en aan zet, draait hij trouwens de ander kant op. Kan wel eens handig zijn als je het vet wel of niet op de kolen wil laten druppen.
 
Ik heb zojuist diverse soorten rookhout gekocht. Nu ben ik thuis en zie ik dat er een kilo sekelbos bij zit. Heb ik hier überhaupt iets aan? Ik lees alleen dat het voor de braai of pizza oven is. Beide heb ik (helaas) niet in mijn bezit.
 
Draait het kippetje al?

Jazeker hij is zelf al op het bericht staat bij high en fast kip, patat en appelmoes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik moet me regelmatig inhouden om niet allerhande accessoires aan te schaffen na het aanschaffen vd kamado. Heb inmiddels het divide and conquer systeem aangeschaft inclusief een half gietijzeren rooster. De laatste aanwinst is de thermapen via Amazon.
e0d3f57b91b371f4306dd236434c706f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ik moet me regelmatig inhouden om niet allerhande accessoires aan te schaffen na het aanschaffen vd kamado. Heb inmiddels het divide and conquer systeem aangeschaft inclusief een half gietijzeren rooster. De laatste aanwinst is de thermapen via Amazon.
e0d3f57b91b371f4306dd236434c706f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Herkenbaar


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Zeker je nu overal bbq aanbiedingen ziet, vorige week Albert Heijn. Makro heeft een bbq folder. Lastig, lastig...

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan