BasBQ
Beef en Steak

Mijn eigen buitenkeuken voor de Primo (WIP)

Gaaf werk! deze ga ik zeker blijven volgen en wordt mijn voorbeeld  :D

Ik heb nog wat vragen voor als ik zelf ga beginnen met hoe ik dacht het te gaan doen.
-Hoe ga je die ovale hout vorm verwijderen? hakken? had XPS blauwplaat niet makkelijker geweest? en dan rondom plakband of lamineer band voor gladde afwerking.
-En het lijkt erop dat het wapenings netje zo op het hout ligt. heb je die nog wel dekking gegeven. op beton blokjes gelegd of opgehangen aan iets wat er overheen lag?
zodat het staal er straks niet doorheen roest (betonrot).

Top werk ga zo door! succes!
 
Stennis zei:
Gaaf werk! deze ga ik zeker blijven volgen en wordt mijn voorbeeld  :D

Ik heb nog wat vragen voor als ik zelf ga beginnen met hoe ik dacht het te gaan doen.
-Hoe ga je die ovale hout vorm verwijderen? hakken? had XPS blauwplaat niet makkelijker geweest? en dan rondom plakband of lamineer band voor gladde afwerking.
-En het lijkt erop dat het wapenings netje zo op het hout ligt. heb je die nog wel dekking gegeven. op beton blokjes gelegd of opgehangen aan iets wat er overheen lag?
zodat het staal er straks niet doorheen roest (betonrot).

Top werk ga zo door! succes!

De ovale vorm is een beetje een gok, ik hoop dat ik deze met voldoende plakband heb omwikkeld en ingespoten heb met wd40 dat als ik de randen er afhaal het beton er netjes uitvalt, zo niet dan heb ik een uitdaging :), ik heb veel zitten zoeken, EPS blauwplaat is nieuw voor mij dat zal ik is bekijken voor een eventuele volgende keer :), echter was dit voor mij de makkelijkste methode waar ik ook de spullen voor had / kon vinden.

Het wapenings netje, lag er alleen in om te passen, die heb ik later erin gedruk na de eerste laag storten, dus die zou netjes tussen het beton moeten zitten ivm betonrot is het idd van belang niet met lucht in aanraking te komen. Ik heb gister het eerst blad ,die had ik al 2 dagen eerder gestort uit zijn mal gehaald (foto's volgen nog), en daar is het met deze techniek goed gegaan.
 
Mooi.

Heb je GFRC gebruikt? (glass fiber reinfocred concrete)
 
Roeligan zei:
Mooi.

Heb je GFRC gebruikt? (glass fiber reinfocred concrete)

Ah dat is GFRC :) en nee ik heb op advies van verschillende websites die ook betonnen bladen storten, gekozen voor lichtgewicht beton met wapening erin. In hoeverre je het lichtgewicht kan noemen is een 2de, maar er is goed mee te werken en er zitten bijna geen grote kiezels in.
 
Nieuwe update, er zijn weer een paar dagen voorbij met dit keer redelijk goed en zowaar droog weer, dus best veel kunnen doen, ik hoop dit weekend de keuken af te hebben en de primo te kunnen plaatsen, alle betonbladen zijn uit hun bekisting en redelijk goed gelukt, hier en daar wat gaatjes, wat ik zelf wel wat vind hebben, maar mocht ik ultra glad willen dan had ik nog met cement aan de gang gemoeten.

Blad in de bekisting, hopelijk is alles goed gegaan:


Eerste blad uit de bekisting en zag er goed uit, de andere 2 bladen waren 2 dagen later gestort dus die moeten nog even.


Deurtjes maken:






Alle deurtjes klaar:


We vonden de grijze kleur van het beton, toch niet helemaal top, dus kleurtje er over:

?
De andere bladen waren nu ook klaar, en de uitsparing voor de Primo ziet is gelukt, dit was echt een twijfel puntje :) hopelijk past ie ook :)

2de blad voor een kastje:


Het blad voor de Primo:


Kastje voor de Primo is ook klaar, alleen het blad moet er nog op:


Plank voor de kastjes ook gereed:


De andere 2 bladen nu ook in de verf:




Kastje nu met deuren:


Ik verwacht van het weekend de laatste update te geven met alles in elkaar, ik twijfel nog een over hoe ik de betonbladen ga bevestigen, als iemand tips heeft hoor ik het graag .
 
structor zei:
Oei dit wordt een mooie! Wel een vraagje, hoe zit het met de hitte bestendigheid van de coating?

Ik heb geen idee, de verf is voor buiten, dus ik verwacht dat hij wel redelijk wat kan hebben (Histor beton verf) er zit ongeveer 1,5 cm ruimte tussen de dome en de beton rand, dus ik ga er vanuit dat het niet zo heel veel problemen op gaat leveren, verf tot 100 graden geeft over het algemeen niet zo heel veel issues, maar mocht het niet werken, dan moet ik gaan zoeken naar een andere oplossing. Misschien als het problemen zich voordoet een metalen rand erin bouwen.
 
Ik had in mijn ontwerpje voor mijn weber tafel bedacht dat ik bouten in wilde storten. en dan een beetje langs de randen. en dan kan
ik ze zo vast bouten aan het frame. aan de binnenkant natuurlijk. is voor jou nu wat laat.  ;)

maaaar je zou nog gaten kunnen boren in je blad. en de bouten met 2componenten zooi of beton vast kunnen maken/storten. het heeft niks te houden zeg maar. alleen de
krachten van het schuiven. optillen moet je dan maar niet aan het beton doen als hij vast zit. (just for sure) weet niet of er nog wielen onder komen.
in jouw geval moet je dan alleen nog 2 extra regels fixen tussen je frame omdat je frame nu wat smal en hoog is.



Een andere optie v??r het storten is om een betonplex plaat mee te storten aan de onderkant. dus met storten bovenop. dan heb je helemaal genoeg oppervlak om te schroeven.
dan schroef je er tijdens het storten nog een paar schroeven in als ankers in het beton. dat je weer niet de plaat uit het beton trekt met het vast maken aan je frame  :D

voor jou nog een optie is gewoon kitten.
 
Stennis zei:
Ik had in mijn ontwerpje voor mijn weber tafel bedacht dat ik bouten in wilde storten. en dan een beetje langs de randen. en dan kan
ik ze zo vast bouten aan het frame. aan de binnenkant natuurlijk. is voor jou nu wat laat.  ;)

maaaar je zou nog gaten kunnen boren in je blad. en de bouten met 2componenten zooi of beton vast kunnen maken/storten. het heeft niks te houden zeg maar. alleen de
krachten van het schuiven. optillen moet je dan maar niet aan het beton doen als hij vast zit. (just for sure) weet niet of er nog wielen onder komen.
in jouw geval moet je dan alleen nog 2 extra regels fixen tussen je frame omdat je frame nu wat smal en hoog is.



Een andere optie v??r het storten is om een betonplex plaat mee te storten aan de onderkant. dus met storten bovenop. dan heb je helemaal genoeg oppervlak om te schroeven.
dan schroef je er tijdens het storten nog een paar schroeven in als ankers in het beton. dat je weer niet de plaat uit het beton trekt met het vast maken aan je frame  :D

voor jou nog een optie is gewoon kitten.

Paar goeie tips, ik wilde idd ook bouten mee storten, maar in al mijn enthousiasme tijdens het mixen, ben ik die bouten vergeten, dus er liggen een paar mooie boutjes, ongebruikt :(, dus ik denk dat ik een gaatje boor, en met 2 componenten lijm of plugje vast zet, uiteindelijk gaat het vooral om schuiven tegen te gaan. zou mooi zijn als ik het blad los kan halen voor transport, gezien de tuin indeling, heeft wielen geen zin, dus hij komt op een plek te staan en zal daar blijven staan :)
 
Pluggen zou ik denk afraden. gezien die wel wat extra kracht naar buiten zetten en het blad miss kan scheuren gezien de dikte.
 
Waarschijnlijk laatste grote update van het proces, het samenkomen van de verschillende onderdelen tot 1 geheel, en regenbui goodie nog wat roet in het eten zaterdag, waardoor er 2 bladen een nieuw lak laagje moesten krijgen, maar het zit nu allemaal in elkaar.

Primo kast nu met blad:


Gelukkig de Primo zelf past er ook in:


Ook de kastjes staan op hun plek en laatst blad licht nog een beetje te drogen:


En klaar!


Meteen maar een paar ribbels erop gegooid:


Bladen heb ik uiteindelijk vast gekit, ik moet nog even handvaten vinden, en wil mogelijk voor kastje 2 nog een ladeblok gaan maken.
 
Errug mooi
 
Prachtige buitenkeuken, mag ik vragen welke verf je gekozen hebt voor de kastjes aub

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

 
bart_dewulf zei:
Prachtige buitenkeuken, mag ik vragen welke verf je gekozen hebt voor de kastjes aub

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Geen probleem, we hebben uiteindelijk gekozen voor: Verfijn Steigerhoutbeits White Wash (oa te koop bij Formido)
 
Terug
Bovenaan Onderaan