BasBQ
Beef en Steak

Mijn eigen buitenkeuken voor de Primo (WIP)

 

Paladin

Sprokkelaar
Berichten
33
Nadat ik vrouwlief eindelijk zover had gekregen dat ik ook aan een keramische bbq mocht, vond ik wel dat zo'n mooi apparaat, een mooi plekje verdiend. Omdat ik het leuk vind om met hout te knutselen, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Namelijk een mooie buitenkeuken/tafel voor de Primo.

Eerst even wat knutselen in SketchUp


Vervolgens hout bestellen, ik heb voor douglas hout gekozen, met staandars in de vorm van 85x85mm palen, en liggers in de vorm van 70x45mm. Als verbinding wilde ik zoveel mogelijk zonder schroeven werken. Eerst gedacht om deuvel verbinding te maken, maar navraag vertelde mij dat dit mogelijk niet sterk genoeg ging zijn, de keuze is toen dus gevallen op blinde pen gat verbindingen. Als blad ga ik een betonblod storten, in eerste instantie wilde ik dit als 1 geheel maken, (334 bij 72) echter wordt het geheel dan erg lastig te verplaaten mocht dat ooit nodig zijn, de aanpassing is dus dat elk kastje zijn eigen blad krijgen (122x72 / 90x72 / 122x72)

Ik heb het hout gewoon ongezaagd laten komen, helaas alleen vergeten en foto ervan te maken. Dus alleen hout in progress foto?s.

Hoek verbindingen frezen:


Ook de pengat verbindingen erbij:


Frezen in actie:






Inham voor de liggers waarop de planken komen te rusten:


Eerste zijdeel staat in elkaar:


Nu zonder lijmklemmen:


Voor de plank waarop de primo komt te staan heb ik gekozen een plank te maken van aan elkaar verbonden 70x45mm balken, welke op een ligger komen te liggen, en dan in de poten worden vast gezet om zo optimale stevigheid te krijgen.

Maken van de Plank, sorry foto?s zijn erg onscherp heb de beste eruit gehaald.

De liggers voor de Primo plank:


Balken aan elkaar lijmen (met deuvels)


Plank op de liggers:


Ondertussen verder met de 2 kastjes voor naast de Primo:

Ombouw gereed:


Bodem erin:


Bodem, met de Primo plank als verzwaring voor de lijm


Kastje 1: met alle wanden (deurtjes moeten nog)
Kastje 2: met 1 wand (de lijmklemmen waren op  :))





Goed volgende stappen zijn het afmaken van het eiland waarin de Primo komt te staan, deuren maken, en betonnen bladen storten en mooi beitsen.

Wordt vervolgt!
 
Mooi project
 
Heb je bewust de kaartjes aan de lijmklemmen laten zitten? Alsin; project klaar, lijmklemmen terug?  :-/  :D
 
Gilles zei:
Heb je bewust de kaartjes aan de lijmklemmen laten zitten? Alsin; project klaar, lijmklemmen terug?  :-/  :D

Haha scherp, eigenlijk nog best wel goed idee ;), nee gewoon te lui voor geweest om ze eraf te halen :), ze zitten me niet in de weg
 
Wauw. Kan ik die handige handen ergens kopen?
 
Nieuwe update helaas niet zoveel kunnen doen als ik gehoopt had, maar ook het derde deel van de keuken staat nu in elkaar. Hierin komt de Primo straks te staan. Het blad erin krijgen bleek toch nog een uitdaging, maar naar het nodige bijschaven is het dan toch gelukt en staat het geheel in de lijm nu om te drogen.

Sparing maken voor het blad in de poten (ouderwets beitelen :) :


Alle 4 de poten gedaan en aan elkaar verbonden:


De plank voor de primo geheel af:


Unit 3 nu volledig in elkaar:




Vanavond eerst even naar de bouwmarkt om inkopen te doen voor de betonmallen, nu ik alles netjes heb kunnen opmeten, hopelijk woensdag beton storten.
 
ik zie dat je in een houten schuurtje werkt, nu ben ik op zoek naar een schuurtje, heb jij bewust er een vloer in gemaakt en staat deze toevallig op de vlonder of op bakstenen?
 
Gilles zei:
ik zie dat je in een houten schuurtje werkt, nu ben ik op zoek naar een schuurtje, heb jij bewust er een vloer in gemaakt en staat deze toevallig op de vlonder of op bakstenen?

Schuurtje zelf staat op 10cm dikke opsluit banden als fundering, daar tussen heb ik stoeptegels gelegt. Reden was dat in eerste instantie zou ik gewoon op stoeptegels werken, echter wilde ik optrekkend vocht voorkomen, dus uiteindelijk met wat geimpregneerde 4 bij 6 balken een raamwerk gemaakt, daar osb plaat op gelegt en toen afgewerkt met het goedkoopste zeil wat ik kon vinden. Je kan in ons geval het tuin huis ook met vloer laten afleveren maar dat was in verhouding best prijzig.
 
Ja dat klopt, ik heb nu een offerte aangevraagd om 3m bij 3m60 te laten 'bestraten' met stoeptegels, ik wil daar ook optrekkend vocht tegen gaan, eens kijken hoe hoog ik dan moet gaan...
 
Mooi! Ik ben benieuwd hoe het storten van het beton gaat. Hoe voorkom je dat er water tussen de Primo en het beton door in het kastje gaat lopen? Of komt alles dik in de lak of staat alles zometeen droog?
 
Gilles zei:
Ja dat klopt, ik heb nu een offerte aangevraagd om 3m bij 3m60 te laten 'bestraten' met stoeptegels, ik wil daar ook optrekkend vocht tegen gaan, eens kijken hoe hoog ik dan moet gaan...

Opzich zo lang je echt een plastic zeil onder legt heb je aan die paar cm genoeg om het droog te houden, of je moet last hebben van hog grondwater, maar dan zou ik een huis op palen gaan maken als ik jou was ;)

elhopo zei:
Mooi! Ik ben benieuwd hoe het storten van het beton gaat. Hoe voorkom je dat er water tussen de Primo en het beton door in het kastje gaat lopen? Of komt alles dik in de lak of staat alles zometeen droog?

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, het verhaal van het water is nog een "dingetje" weet nog niet helemaal hoe ik dat ga tackelen want die primo krijgt wel wat ruimte, ik ben nu van plan om zelf een soort hoes te maken die ik over het hele blok kan trekken tegen water. Een overkapping is ook nog steeds een optie maar dat moet ik eerst is even uitdenken hoe ik dat zou gaan aanpakken. Verder komt alles wel in de lak/beits en het beton blak gaat ook behandeld worden.
 
Kleine update, helaas door vervelend regenachtig weer en andere klusjes niet zoveel progressie als ik had willen maken.

Ik moest nu beginnen met het storten van de betonnen bladen, dus een paar mallen gemaakt

Mal 1 (2x voor de 2 kanten):


De mail voor de Primo:


Primo kastje verder van wanden voorzien:


Verfje er over (Deurtjes en plank zijn work in progress)


Beton gestort:





En de Primo staat al ongeduldig te wachten:


Wordt vervolgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan