BasBQ
Beef en Steak

Masterbuilt ervaringen

Iemand ervaring met de Kick Ash Can (as bak opvanger) op de Materbuilt? Past deze goed en vangt deze goed al het as op?
 
Geen ervaring met de kick ash basket, maar vorige week heb ik toevallig wel de Kamado Joe as slede aangeschaft. Deze past uiteraard perfect. Die zou ik aanbevelen, want is veelzijdiger. Je kan dan bijvoorbeeld makkelijk rookhout in de slede plaatsen in plaats van tussen de kolen
 
Geen ervaring met de kick ash basket, maar vorige week heb ik toevallig wel de Kamado Joe as slede aangeschaft. Deze past uiteraard perfect. Die zou ik aanbevelen, want is veelzijdiger. Je kan dan bijvoorbeeld makkelijk rookhout in de slede plaatsen in plaats van tussen de kolen
@Doomedahab Die zou ik ook willen kopen maar is nergens los te koop. Waar heb jij deze dan kunnen kopen?
 
Geen ervaring met de kick ash basket, maar vorige week heb ik toevallig wel de Kamado Joe as slede aangeschaft. Deze past uiteraard perfect. Die zou ik aanbevelen, want is veelzijdiger. Je kan dan bijvoorbeeld makkelijk rookhout in de slede plaatsen in plaats van tussen de kolen
Rookhout plaatst je dan in de aslade?
 
Rookhout plaatst je dan in de aslade?
Ja dat doe ik inderdaad. Kleine blokjes of chips. Ik vind dit makkelijker dan rookhout in het kolenbed. Ook kan je tijdens de sessie rookhout op die manier toevoegen, of andere zaken, zoals kruiden als aroma.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat doe ik inderdaad. Kleine blokjes of chips. Ik vind dit makkelijker dan rookhout in het kolenbed. Ook kan je tijdens de sessie rookhout op die manier toevoegen, of andere zaken, zoals kruiden als aroma.
Smoking Dad BBQ deed een mooie vergelijkende test, chunks onder de kolen en chips in de aslade
 
Ja dat doe ik inderdaad. Kleine blokjes of chips. Ik vind dit makkelijker dan rookhout in het kolenbed. Ook kan je tijdens de sessie rookhout op die manier toevoegen, of andere zaken, zoals kruiden als aroma.
Ah top, ik ga er ook 1 bestellen.
 
Smoking Dad BBQ deed een mooie vergelijkende test, chunks onder de kolen en chips in de aslade

Smoking Dad deed een een niet echt vergelijkende test waarbij de hoeveelheden rookhout niet echt in verhouding stonden en hing daar een conclusie aan.

Wat ik me afvraag is wanneer je rook hebt op die manier. Want het duurt even voordat er brandende sintels naar beneden vallen als je een volle kolenmand aansteekt aan de bovenkant. En ik wil graag rook hebben zodra ik mijn vlees erin leg. Ik wacht niet tot alles op temperatuur is.
 
Smoking Dad deed een een niet echt vergelijkende test waarbij de hoeveelheden rookhout niet echt in verhouding stonden en hing daar een conclusie aan.

Wat ik me afvraag is wanneer je rook hebt op die manier. Want het duurt even voordat er brandende sintels naar beneden vallen als je een volle kolenmand aansteekt aan de bovenkant. En ik wil graag rook hebben zodra ik mijn vlees erin leg. Ik wacht niet tot alles op temperatuur is.
Klopt inderdaad, die vergelijking is niet echt wetenschappelijk nee :)

Wat ik doe is een klein blokje hout in het kolenbed, en eventueel extra in de aslade. Ik zorg dat ik de kolen goed opstook voordat ik de deflectors dicht leg, zodat er snel gloeiende as in de lade valt. Ik neem dus wel graag de tijd tot alles goed op temperatuur is voordat ik mijn vlees in de kamado stop.

Voor mij is het voordeel met name meer controle over je rook, en de mogelijkheid andere aroma's toe te voegen die anders snel wegbranden.

Maar goed, ik heb die lade nog maar twee keer gebruikt, en het is voor mij lastig aan te geven of de kwaliteit van de rook beter is. Ik vind het sowieso handig.
 
Laatst bewerkt:
Hout in de aslade had ik nog niet eerder gezien.

Ik zelf steek met wokkels mijn kamado aan (1 of 3 stuks). Hangt er wat vanaf. Dan laat ik hem oplopen tot 130° waarna ik dan bv 1 chunk recht in een hotspot leg, en de andere 2 stuks bv er net naast. Dan de deflectors erin en het vlees erop. Op een paar minuten zit hij dan ergens rond de 100°. Nu is het wel zo dat ik al heb gehad dat de temperatuur tot 80° terug valt, maar dan steek ik ook al mijn vlees erin en laat hem langzaam naar 100 à 110° oplopen. Voor te roken maakt dat niet echt uit.
 
Smoking Dad deed een een niet echt vergelijkende test waarbij de hoeveelheden rookhout niet echt in verhouding stonden en hing daar een conclusie aan.

Wat ik me afvraag is wanneer je rook hebt op die manier. Want het duurt even voordat er brandende sintels naar beneden vallen als je een volle kolenmand aansteekt aan de bovenkant. En ik wil graag rook hebben zodra ik mijn vlees erin leg. Ik wacht niet tot alles op temperatuur is.
Ik het inderdaad slecht verwoord, de hoeveelheid hout in zijn kolen en die in de aslade waren al niet gelijk.
Je zal inderdaad pas later rook hebben via de aslade en mede omdat er minder rookhout aanwezig is en je pas later rook hebt, zal deze subtieler aanwezig zijn.
Laten we het daar op houden 😉
Ik heb zelf alvast niet het nodige materiaal om een test te doen waarbij gelijke hoeveelheden rookhout gebruikt worden.
 
Voor degenen die nog een Masterbuilt aka KJ classic 1 zoeken.
Bij Bauhaus is er de laagste prijsgarantie. Dat is prijsmatch + 12% korting op het artikel.
Nu is de KJ classic 1 bij barbequexxl.nl €849,-
Wat betekent dat de KJC 1 bij de Bauhaus (daar is de KJC 1 €999) op €738 eurie neerkomt.

Check de Bauhaus site voor meer info.
Ik weet niet hoe lang de actie van barbequexxl.nl duurt.
 
Iemand ervaring met de Kick Ash Can (as bak opvanger) op de Materbuilt? Past deze goed en vangt deze goed al het as op?
Yep, deze gebruik ik in de kj2, in combinatie met de aslade dus.

Zover ik weet, was kick ash, de bedenker van de kolenmand. Deze hebben een model dat gewoon perfect past in je Masterbuilt. Ik zou niet zonder meer willen. Dit geeft zoveel gemak voor alleen al even de mand er uitnemen en de as van de kolen schudden....
 
Yep, deze gebruik ik in de kj2, in combinatie met de aslade dus.

Zover ik weet, was kick ash, de bedenker van de kolenmand. Deze hebben een model dat gewoon perfect past in je Masterbuilt. Ik zou niet zonder meer willen. Dit geeft zoveel gemak voor alleen al even de mand er uitnemen en de as van de kolen schudden....
Ik denk er hetzelfde over. Ik heb dan bij de Junior direct eentje mee gekocht.
 
Ik wil graag meteen rook hebben. Ik laat bij low en slow ook mijn BBQ niet helemaal op temperatuur komen. Vlees mag erin zodra het vuur goed brandt en een deel van het keramiek warm is, 15-20 minuten. Het vlees ligt er zo lang in dat het niet echt uitmaakt. Ja, ik moet even terugregelen als al het keramiek warm is. Maar het scheelt dat weer brandstof op die manier.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden 😉
Ik het inderdaad slecht verwoord, de hoeveelheid hout in zijn kolen en die in de aslade waren al niet gelijk.
Je zal inderdaad pas later rook hebben via de aslade en mede omdat er minder rookhout aanwezig is en je pas later rook hebt, zal deze subtieler aanwezig zijn.
Laten we het daar op houden 😉
Ik heb zelf alvast niet het nodige materiaal om een test te doen waarbij gelijke hoeveelheden rookhout gebruikt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan