BasBQ
Beef en Steak

Maiden run: Pizza & kamado

 
 

jokop

Pitmaster
Berichten
594
Vandaag de eerste keer pizzaatjes gemaakt op mijn kamado; die stond al vanaf dinsdag naar me te roepen:

Recept komt uit 'Hete kolen', voor een rookie als ik wel handig, dacht ik.
Platesetter en pizzasteen geregeld, beide dezelfde: 38 cm doorsnede en van Pizzacraft:

IMG-20141101-WA0004.jpeg


Daarna nog een aspook gemaakt van ??n of andere rail die ik m'n garage vond:
U1BM5twRgKbvOG7tnyvET4t3YrZhGWlpX095y3IvR1c=w385-h684-no


Deeg had ik gisteravond al gemaakt en na de eerste keer rijzen in de koelkast gezet. Ik moest alleen nog houtskool en een pizzaschep bij de Sligro halen. Had al ge?nformeerd naar de prijs: ca. ?18,- voor iets van 33x33 cm. Mooie deal, vond ik. Zaterdagmiddag ff gegoogeld wat de openingstijden waren van de Sligro, maar die was dus al gesloten  :-/ Toen maar een zakje BGE houtskool gehaald bij de plaatselijke kookwinkel, alleen was een pizzaschep daar ?49,95  :-O Dan maar geen pizzaschep en op naar de Action, ff dit setje ophalen voor ?2,39 en verbouwen tot pizzaschep(je).:
IMG_20141101_202733.jpg


De temperatuur kreeg ik alleen moeilijk boven de 250?C. Heb hem ook vrij snel geknepen omdat ik bang was dat de temperatuur te snel omhoog zou schieten. Na een half uur maar wat extra houtskool erop gegooid en alles weer helemaal open gezet. Waaier erbij, maar nog steeds moeizaam. Na een uur tikte hij de 300? aan en daarna vrij snel de 320?C en daarna lekker constant kunnen houden. Pizzatopping was vrij simpel: tomatensaus, basilicum, mozzarella, salami en olijfolie.

Foto's:
IMG_20141101_183344.jpg


IMG_20141101_183330.jpg


IMG-20141101-WA0006.jpeg


De eerste (met DIY pizzaschep):
IMG_20141101_193042.jpg


En ??n van de andere drie:
IMG_20141101_200555.jpg


Mijn zwager had er aanvankelijk een hard hoofd in toen hij mij zag stuntelen met de temperatuur, maar hij vond ze beter smaken dan bij de pizzeria. Nog net niet beter dan bij Sally's Apizza in New Haven, maar dit was ook mijn eerste keer. So, watch your back!  :p
Ik vond ze prima, eet nooit pizza. Volgens mij was dit mijn tweede keer....

Morgen (vandaag) beenham met witlof en aardappelkroketjes. Thx for watching!
 
lekker hoor, lust ik
 
Lekkere pizza!! En hoe werkt de schep??
 
Goede tip van die pizzaschep. Pizza ziet er goed uit.
 
Zien er goed uit!
 
Mijn eerstvolgende project wordt waarschijnlijk ook een pizza?
Die pizzaschep is een top oplossing die ik zeker ga navolgen. Heb je de schep origineel gelaten of plat- uitgeklopt?

Succes met de kamado

Ruud
 
MarBQ zei:
Lekkere pizza!! En hoe werkt de schep??
Die pizzaschep werkt uitstekend. Zowel de pizza er op leggen als er van af halen ging perfect. Ding heeft een doorsnede van ca. 23 cm. en heb mijn pizza's daar op aangepast. Geen idee hoe het gaat als je een grotere pizza op de steen wilt leggen.

RvdB zei:
Mijn eerstvolgende project wordt waarschijnlijk ook een pizza?
Die pizzaschep is een top oplossing die ik zeker ga navolgen. Heb je de schep origineel gelaten of plat- uitgeklopt?

Succes met de kamado

Ruud

Dank je wel, Ruud. Jij succes met je pizza's! Ik heb even een paar tikken met een hamer op iedere zijkant gegeven zodat je een mooie platte schep krijgt.
 
Pizza rules!
En die pizzaschep vind ik geniaal.
 
Lekker Pizza !
 
Die schep is van gegalvaniseerd staal, pas daar wel mee op, met 300+  graden zou je wel eens deeltjes ervan af kunnen krijgen en dat is echt giftige rotzooi!
 
Op het oog lijkt het mij aluminium. Niks aan het handje..
 
mooie pizza hoor en natuurlijk is die schep ook goed bedacht hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
 
Ik gooi er vaak bankpapier onder dan pak ik de pizza er zo af..
 
Terug
Bovenaan Onderaan